کد مطلب: ۷۱۵۶۱۴

بازار سرمایه خشکید

بازار سرمایه خشکید

در سال گذشته روسیه و ترکیه هر کدام راهی نو برای سیاست‌گذاری پولی اتخاذ کردند. بانک مرکزی ایران برای مدیریت نوسانات قیمت دلار کدام راه را می رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در معاملات هفته قبل رنج شد و اسکناس آمریکایی برای دومین هفته متوالی در کنج قیمتی محصور بود، با این شرایط ریسک‌های سیاسی بازار ارز را نشانه گرفته است. در چنین وضعیتی که نگرانی درباره بازار ارز افزایش پیدا کرده است بازارساز هنوز هم ابزاری برای محدود کردن نوسانات احتمالی آتی دارد.

ریسک‌های سیاسی در بازار ارز

ریسک‌های سیاسی بازار ارز را نشانه گرفته و تهدید می کند. بر اساس برخی خبر ها و تحلیل ها، ادعای فروش پهپادها اوکراین ممکن است منجر به فعالسازی مکانیسم ماشه و قرار گیری ایران در فصل هفتم منشور ملل متحد شود‌. گرچه ایران تاکید دارد این مساله بی ارتباط با قطعنامه ۲۲۳۱ است و یک بهانه جویی سیاسی است.

برخی فعالان بازار ارز می گویند: در برهه کنونی ریسک سیاسی در بازار ارز افزایش یافته و تحلیلگران معتقدند ممکن است مانند گذشته بازار ارز را تحت فشار قرار دهد.

برگ برنده بازارساز در بازار ارز

ایران برای کنترل بازار ارز از اهرم های مختلفی استفاده کرده است، افزایش عرضه ارز صادرکنندگان محصولات پتروشیمی در بازار توافقی، محدود کردن میزان تقاضا در بازار ارز و اقدامات امنیتی تا کنون از اقدامات بازارساز در بازار ارز بوده است ولی بازارساز هنوز یک برگ برنده در بازار ارز دارد که از آن استفاده نکرده است و درصورتی که بخواهد از آخرین برگ برنده خود استفاده کند حداقل در میان مدت زمان میتواند نوسانات بازار ارز را محدود کند.

افزایش نرخ بهره بانکی در راه است؟

افزایش نرخ بهره بانکی ابزار اصلی بانک های مرکزی جهان برای کنترل تورم و تقویت پول ملی است، ابزاری که اگر به موقع و به اندازه استفاده شود می تواند نوسانات ارز را محدود کند.

به عنوان مثال هنگامی که ریسک های سیاسی و تحریم ها پس از جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت ارزش روبل در مقابل دلار سقوط کرد ولی بانک مرکزی این کشور با افزایش دو و نیم برابری ناگهانی نرخ بهره، در کنار سایر ابزار روند نزولی روبل را برگرداند و مقداری برای خودش زمان خرید تا هم آرامش به بازار برگردد هم بسترهای اقتصادی برای جذب نقدینگی جامعه برای اقتصاد فراهم شود و پس از آن نرخ بهره را کاهش داد.

ایران مسیر ترکیه را می رود یا روسیه را؟

ترکیه به عنوان نقطه مقابل روسیه از همه ابزار به جز افزایش نرخ بهره استفاده کرد ولی نتوانست در بازار ارز موفق عمل کند و لیر ترکیه در سال جاری یکی از بدترین عملکرد ها را در میان ارزهای جهان داشته است. حال باید دید ایران از این ابزار استفاده خواهد کرد یا خیر؟

در صورتی که نرخ بهره بدون ریسک افزایش پیدا کند پول های راکد که به خاطر محدودیت اینترنت و رکود کسب و کار های اینترنتی افزایش پیدا کرده ترجیح می دهند پول های خود را در بانک نگهداری کنند و نقدینگی کمتری به سمت بازارهای پرریسک مانند دلار و… می رود.

سنگر مهم سکه امامی

قیمت اونس طلا که در ساعات پایانی روز پنج شنبه به محدوده ۱۶۲۰ دلار سقوط کرده بود در روز جمعه به محدوده ۱۶۴۰ دلاری برگشت. در صورتی که اونس طلا در محدوده ۱۶۲۰ دلاری و پایین تر می ماند حباب سکه امامی رشد می کرد و در این صورت سکه امامی در روز شنبه با افزایش فشار فروش مواجه می شد ولی بازگشت اونس طلا به کمک سکه امامی آمد تا در روز شنبه در صورتی که دلار کاهش پیدا نکند این احتمال افزایش پیدا کند که سکه امامی هم می تواند سنگر خود را حفظ کند.

قیمت سکه امامی در محدوده ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نوسان می کند و در حال حاضر مهم ترین حمایت پیش روی آن محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

سایه سنگین بازارساز در بازار ارز

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

بازار ارز در روز پنجشنبه تحت تأثیر خبر کاهشی نبود ولی قیمت دلار در بازارهای مختلف کاهش یافت، حرکت خلاف انتظار دلار نشان داد که کنترل بازار در دستان بازارساز است. این روزها سنگینی سایه بازارساز به خوبی در بازار ارز حس می شود و بازار فعلا زیر نظر بازارساز در کنج قیمتی محصور شده است.

قیمت دلاری درهم بیشترین کاهش را در میان بازارهای موازی در هفته گذشته ثبت کرده است.

بازار سرمایه خشک شده است

ارزش معاملات خرد در بازار سهام به شدت کاهش پیدا کرده است این مقدار از ارزش معاملات خرد کمترین مقدار از ابتدای سال ۱۴۰۰ است، این رکورد زنی در شرایطی اتفاق افتاده که بازار با فشار فروش و صف های فروش مواجه نیست و به گفته تحلیلگران ارزنده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.