کد مطلب: ۲۵۴۶۹۴

روغنی که ۴۲ درصد گران شد

روغنی که ۴۲ درصد گران شد

دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران گفت: افزایش ­نرخ خوراک روغن موتور برای سومین ماه پیاپی شرکت‌های تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است.

حمیدرضا خلیلی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال حدود 42 درصد نرخ خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکارهای صنعتی را افزایش داده گفت: این درحالیست که تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصول این شرکت‌ها صادر نشده واین مساله تولیدکنندگان و بازار را در یک بلاتکلیفی قرارداده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیرکل انجمن پالایشگاه های روغن‌سازی ایران با بیان اینکه افزایش بی‌رویه قیمت خوراک شرکت‌های روغن‌سازی، بازار را به تصور افزایش قیمت به سمت احتکار این محصولات سوق می‌دهد گفت: در حال حاضر بسیاری از مشتریان تصور می‌کنند، روغن در بازار به زودی گران خواهد شد و همین مساله ممکن است برخی را به احتکار این محصول تشویق کند که درنهایت دود آن به چشم مصرف‌کنندگان نهایی خواهد رفت.

وی بابیان اینکه قیمت خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکارهای صنعتی بخش زیادی از قیمت تمام محصول را تشکیل می‌دهد گفت: درشرایط فعلی و با توجه به حاشیه سود اندک تولیدکنندگان روغن، روند تولید را هم با مشکل مواجه کرده و باعث شده تا ظرفیت تولید کاهش یابد که این مساله نیز در نهایت باعث ایجاد بازارسیاه و بوجودآمدن قیمت‌های نامتعارف دربازار خواهد شد.

خلیلی با بیان اینکه انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، تعامل خوبی با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و دارند گفت: با وجود آنکه از سال 96 تاکنون قیمت خوراک شرکت‌های تولیدکننده روغن‌های صنعتی دو برابر شده است اما از سال 93 تاکنون هیچ افزایش قیمتی در محصول این شرکت‌ها صورت نگرفته با این حال شرکت های روغن‌سازی با وجود شرایط سخت، عرضه را با حداکثر ظرفیت دنبال کرده‌اند تا کمبود از این ناحیه در بازار احساس نشود.

دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، صنعت روغن‌سازی کشور را قطب تولید در خاومیانه دانست و افزود: افزایش قیمت خوراک دریافتی و نیز بلاتکلیفی در خصوص عدم افزایش قیمت محصول نهایی باعث شده تا بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده روانکارها دچار ضرردهی شوند و بدتر ازآن اینکه چهار شرکت اصلی از شرکت‌های بزرگ بورسی هستند و تلاطم درآن می تواند بازار سرمایه را نیز دچار خلل کند.

خلیلی بابیان اینکه در سالی که بنام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده این دست اقدامات باعث فراهم ساختن زمینه برای حضور شرکت‌های خارجی خواهد شد گفت: باتوجه به عدم نظارت بر قیمت‌گذاری روغن های خارجی و حاشیه سود بیشتری که این محصولات برای کانال توزیع دارد، ممکن است مشکلات بوجود آمده برای تولیدکنندگان داخلی، بازار این کالا را در اختیار برندهای خارجی و محصولات تقلبی قراردهد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.