کد مطلب: ۴۰۹۴۹۸

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی :

آیا روند صعودی دلار ادامه دارد؟ / بازارهای جهانی تحت تاثیر آینده نامعلوم جنگ تجاری

آیا روند صعودی دلار ادامه دارد؟ / بازارهای جهانی تحت تاثیر آینده نامعلوم جنگ تجاری

طی 18 ماه گذشته جنگ تجاری تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی داشته است. با این حال افزایش امیدها به پایان مناقشات اقتصادی و کاهش نااطمینانی‌ها بار دیگر امیدواری بازارها را به دنبال داشته است. تا جایی‌که روز جمعه شاخص دلار به بالاترین سطح سه هفته اخیر رسید و طلا به‌عنوان دارایی امن بدترین عملکرد هفتگی خود را طی سه سال گذشته ثبت کرد.

18 ماه از جنگ تجاری می‌گذرد و طی این مدت بازارهای جهانی به شدت تحت تاثیر تعرفه‌هایی که دو اقتصاد بزرگ جهان بر کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند، قرار گرفته‌اند. طی دو هفته اخیر اما اخبار مبنی بر آغاز فاز اول توافق تجاری و پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل شده، تغییراتی در بازارها ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پنج‌شنبه هفته گذشته وزیر بازرگانی چین خبر از پایان جنگ تجاری و حذف تدریجی تعرفه‌ها داد. انتشار این خبر موجب تقویت دلار از یک‌سو و کاهش تقاضا برای دارایی‌های امن از سوی دیگر شد.تا جایی‌که شاخص دلار به بالاترین سطح سه هفته اخیر رسید و با رشد 1.2 درصدی مواجه شد.

قیمت جهانی طلا اما که در روزهای ابتدایی هفته در محدوده هزار و 500 دلار معامله می‌شد، بدترین عملکرد هفتگی خود را طی سه سال گذشته به ثبت رساند و در هفته ابتدایی نوامبر 3.4 درصد افت کرد.

افزایش خوش‌بینی‌ها به پایان جنگ تجاری بازار نفت را هم بی‌بهره نگذاشت و نفت برنت در هفته گذشته میلادی با رشد 1.8 درصدی مواجه شد.

پایان جنگ تجاری به‌طور قطع تاثیر قابل توجهی بر بخش تولید هر دو کشور دارد و این روند می‌تواند به افزایش تقاضا برای نفت و در نهایت گران شدن آن بینجامد.

با این حال، روز جمعه دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تصمیمی برای کاهش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی ندارد و خبر حذف تدریجی تعرفه‌ها خبر درستی نیست.

تغییر موضع رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا بار دیگر بازارها را نگران خواهد کرد و طولانی‌تر شدن جنگ تجاری به‌طور قطع افزایش اشتها برای دارایی‌های امن را به‌دنبال خواهد داشت.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‌کوین بار دیگر به کانال هشت هزار دلار بازگشت و در هفته منتهی به 11 نوامبر 4.8 درصد افت کرد.

این ارز دیجیتال در هفته گذشته در محدوده 9 هزار دلار معامله می‌شد اما روز جمعه با روند کاهشی مواجه شد و به کانال هشت هزار دلار بازگشت.

به این ترتیب بیت‌کوین نتوانست سطح حمایتی 9 هزار دلار را حفظ کند و برای اولین بار از زمان رسیدن به قیمت 10 هزار و 500 دلار به کمتر از 9 هزار دلار رسید.

در حال حاضر، قیمت بیت‌کوین (در لحظه نوشتن گزارش) به هشت هزار و 840 دلار رسیده است.

بازارهای جهانی

آینده دلار پس از توافق تجاری

بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران در بانک آمریکایی مریل لینچ، انتظار می‌رود با پشت سر گذاشتن تنش‌های تجاری و بهبود اقتصاد جهانی، ارزش دلار در سال آینده به‌تدریج تضعیف شود.

در عین حال، پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو برای جلوگیری از وقوع رکود تا پایان سال میلادی یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش دهد. این روند هم یکی از عوامل تعضیف‌کننده ارزش دلار است.

اما تا پیش از امضای توافق میان مقامات چینی و آمریکایی نمی‌توان با قطعیت درباره بازارها نظر داد.

قرار بود این توافق در حاشیه برگزاری اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شیلی در اواسط ماه جاری امضا شود، اما ناآرامی‌ها در شیلی موجب شد تا برگزاری این اجلاس لغو شود. پس از آن مقامات آمریکایی اعلام کردند، امضای توافق تا ماه دسامبر به‌تعویق می‌افتد.

آخرین پیش‌بینی‌ها از قیمت بیت‌کوین

بلومبرگ در آخرین مقاله خود در مورد ارزهای دیجیتال مدعی شده است که بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده خریدِ بیش از حد قرار داد و این بدان معناست که دارندگان بیت‌کوین باید خود را برای یک کاهشِ قابل توجه در قیمت آماده کنند.

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، شاخص قدرت جهانی بیت‌کوین در حال حاضر به عدد 70 نزدیک شده که این بالاترین نرخ از ماه آگوست (مرداد-شهریور) محسوب می‌شود.

در ماه آگوست قیمت بیت‌کوین در محدوده 12 هزار دلار معامله می‌شد که در نهایت به‌عنوان آخرین سطح مقاومتی برای این ارز دیجیتال ثبت شده است.

به‌نوشته بلومبرگ، با توجه به اینکه هر تلاشی برای صعود قیمت به بیش از 10 هزار دلار تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده، احتمالا همان سناریو تکرار خواهد شد و قیمت بیت‌کوین روند نزولی به خود خواهد گرفت.

بیت‌کوین طی این مدت در همین محدوده قیمتی قرار داشته و تنها در 25 اکتبر پس از چراغ سبز مقامات چینی به تکنولوژی بلاک‌چین 30 درصد رشد را تجربه کرد.

بلومبرگ همچنین پیش‌بینی کرده است که تنها در شرایطی که قیمت بیت‌کوین به بیش از 10 هزار دلار برسد، این افتِ قابل توجه در ارزش آن رخ نخواهد داد.

البته همه به اندازه‌ تحلیلگران بلومبرگ به چشم‌انداز بیت‌کوین بدبین نیستند. مدیرعامل بایننس، یکی از صرافی‌های مهم بیت‌کوین هم اعلام کرده است که قیمت این رمزارز محبوب در آینده نزدیک از مرز 16 هزار دلار هم عبور خواهد کرد.

پیش‌بینی روند نزولی برای بازار طلا

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو که در هشتم نوامبر منتشر شده، 69 درصد از تحلیلگران وال‌استریت روند نزولی را برای فلز زرد پیش‌بینی کرده‌اند.

در میان سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت هم اگرچه هنوز اکثریت آنها به آینده کوتاه‌مدت طلا خوش‌بین هستند اما این اولین بار طی شش ماه گذشته است که تعداد خوش‌بین‌ها به این بازار به کمتر از 50 درصد رسیده است.

نظرسنجی کیتکو

به‌گفته چارلی ندوس، تحلیلگر ارشد اقتصادی، با توجه به رشد قابل توجه بازار سهام، بازگشت به روند صعودی برای طلا دشوار است.

علی‌رغم تمام این اخبار منفی در مورد طلا، برخی از تحلیلگران با توجه به آینده نامعلوم توافق تجاری همچنان به آینده فلز زرد خوشبین هستند.

افشین نبوی، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری ام‌کی‌اس سوئیس در مصاحبه‌ای با کیتکو گفته است: هنوز هیچ توافقی میان آمریکا و چین حاصل نشده و همه‌چیز نامشخص است. عدم قطعیت‌های ناشی از جنگ تجاری را نمی‌توان نادیده گرفت.

قیمت نفت چه می‌شود؟

کمپانی اف‌اس‌ام‌آر (Fitch Solutions Macro Research) در تازه‌ترین گزارشش چشم‌انداز خود از قیمت نفت را تغییری نداده است.

این شرکت قیمت نفت برای سال جاری را 64 دلار و برای سال آینده 62 دلار به‌ازای هر بشکه پیش‌بینی‌کرده است. همچنین به‌نظر این گروه قیمت نفت در سال‌های 2021 و 2022 به‌ترتیب 59 دلار و 61 دلار خواهد بود.

بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و به نقل از وب‌سایت longforecast.com هم متوسط قیمت نفت خام برنت در ماه‌های نوامبر و دسامبر 61.91 دلار پیش‌بینی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار باز صعودی میشه

  • محمد

    ما ایرانی ها ثابت کردیم با تورم بیشتر درآمد پیدا میکنیم