کد مطلب: ۴۹۴۴۴۵

گزارش تجارت‌نیوز درباره انتظارات مردم از بازار ارز

دلار باز هم ارزان می‌شود؟

دلار باز هم ارزان می‌شود؟

در هفته اخیر نوسانات در بازار ارز محدود اما کاهشی بود، حالا هم حواله درهم درحال ورود به کانال 6 هزار تومانی است و این احتمال تداوم ریزش را بیشتر می‌کند. با این حال همچنان تجارب گذشته همچنان مانع از خوشبینی همه‌گیر نسبت به روند کاهشی در بازار ارز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از اوایل هفته جاری، شدت نوسانات در بازار ارز محدود شده است؛ برخی تحلیل گران فنی عنوان می‌کنند دلار وارد موج فرسایشی خسته‌کننده ای شده است و تا مدتی به این نوسانات محدود و کم دامنه ادامه خواهد داد.

یکی از فاکتورهای اصلی دلار که حواله درهم است برای پنجمین هفته متوالی شیب نزولی خود را حفظ کرده و در آستانه سقوط به کانال ۶ هزار تومانی مورد حمایت قرار گرفته است.

نرخ حواله درهم در روزهای اخیر نوسان زیادی نداشته است و در انتهای هفته هم عموما در ابتدای محدوده ۷ هزار و 100 تومانی معامله می‌شود. برخی فعالان اعتقاد دارند ورود درهم به کانال ۶ هزار تومان می‌تواند غافلگیری بزرگی ایجاد کند و دلار را به کانال‌های پایین‌تری وارد کند.

در کنار کاهش حواله درهم، کاهش سرعت تورم ماهانه، پیش‌بینی ارزانی طلا، جدی‌تر شدن اخبار مربوط به واکسن کرونا و قوت گرفتن موضوع بازگشت آمریکا به برجام سیگنال‌هایی هستند که خبر از احتمال تداوم روندی کاهشی در بازار ارز می‌دهند.

اما پیش‌بینی مردم از آینده بازار ارز چیست؟

حالاحالاها جا برای ریزش دارد

« میریزه…حالا حالا جا برای ریزش داره…»

« من کارشناس دلار نیستم ولی عملا سال دیگه انتخاباته و دولت فعلی با کلی بدهی و کسری بابودجه و مشکلات، کابینه رو تحویل میده و تا دولت بعدی بخواد کار و دست بگیره عملا ۶ماه اول سال رفته ۶ماه دوم هم معجزه فقط می‌تونه این اقتصاد ورشکسته رو سرپا کنه و ریال قدرت خودش و دربرابر دلار حفظ کنه. دلار ۱۱تومنی تو خواب فقط میتونی ببینی ?من که تا حالا ندیدم چیزی تو این مملکت گرون شده و ارزون شده باشه»

« دلار محکوم به پایین اومدنه ومقاومت دلالان وکارشناسان دلال فایده ای نخواهد داشت»

« چندسال توی کار دلارم دلار ۱۴۰۰ از ۱۱ تومن پاین تر می‌شود خرید»

« کاهش حتمی و چشمگیر قیمت ارز رو داریم اما باشیب ملایم. به این چند نشانه: برگشت به برجام، شکسته شدت فشار حداکثری روی ایران و کشورهای دیگه، برگشت پول‌های بلوکه شده، واکسن کرونا و به تبع آن سقوط آزاد قیمت طلای جهانی، سعود قیمت نفت به ۸۰دلار و راه افتادن اقتصاد جهانی، افزایش فروش نفت کشور و برگشت کشورها به بازار داخلی همه این نوید رو خواهد داد که ارزان خواهد شد اون هم به طور حتم» ‌

« به گمان من دولت دلار را حدود ۱۵۰۰۰ تومان تحویل خواهد داد تا مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب نماید»

نرخ ارز، طلا ومسکن به شدت کاهش پیدامی‌کنه چون بانک‌ها روی دلار سرمایه گذاری کردند. نرخ ارز با همون شرایطی که بالا رفت با همون شرایط پایین می‌آید چون مشکل اقتصادی نیست، سیاسی است»

« دلار کاهشی است بشدت اگر قصد خرید دارید حتما صبر کنید تا قیمت‌ها منطقی بشه»

دوباره افزایشی می‌شود

در مقابل گروه اول که به احتمالات در بازار ارز خوشبینانه می‌نگرند، گروه دومی هم وجود دارند که ظاهرا تجارب گذشته و نگرش کلی‌تر آنان به وضعیت فعلی اقتصاد مانع آن شده که منتظر ارزانی دلار باشند. در ادامه تعدادی از نظرات این گروه از مخاطبان آمده است:

« دلاردوباره افزایشی میشه بعدازانتخابات 1400»

« ترس و وحشت مردم باعث کاهش دلارشده غیر از دلارهمه چی قیمت‌هاش رفته بالا. وقتی بنزین سه هزارتومان شد دلار قیمت اصلیش بالاتر از این‌هاست»

« بازگشت قیمت دلار به قیمت‌های پایین تر بیشتر شبیه یک رویاست و تا وقتی که اصلاحات اساسی در سیستم بانکی، اقتصادی و البته سیاست خارجی پر تنشمون صورت نگیره دردی دوا نمیشه»

« بنده احساسم بر اینه که دلار مابین ۲۵ تا ۲۶ به ثبات می‌رسه»

« فعلا این ۲ هفته تعطیلی باعث رکود شده. همه چیز یا افزایشی میشه یا ثابت میمونه. پایین تر نمیاد. اگه فکر می‌کنین بایدن تاثیری تو قیمت‌ها داره اشتباه می‌کنید. چون دموکرات‌ها بدتر از جمهوری‌خواهان هستن با این تفاوت که اینا موزیانه کارشون رو پیش می‌برن ولی ترامپ رو بازی می‌کرد»

« فک نکنم دلار دیگه بیاد پایین. من می‌خواستم PC بخرم ولی با قیمت دلار عمرا بتونم»

« متاسفانه ارزانی برای ارز و دلار متصور نیست‌؛ شما دقت کنید در سال های گذشته همواره برایند کلی قیمت‌ها رو به بالا بوده، آن هم در شرایط بسیار بسیار بهتر از این. حالا انتظار کاهش یا حتی ثابت ماندن قیمت ساده پنداری است آن هم در این شرایط…»

« انشاالله که ارزان بشه ولی بعیده. جو روانی باعث شده به زور جلو رشد قیمت رو بگیرن. ارزان شدن دلار وقتی اتفاق میوفته که درآمد ارزی زیاد بشه در صورتی که هیچ اتفاقی نیوفتاده و اگر قرار باشه توافقی بشه خوشبینانه ترین زمان یک سال زمان لازمه»

برای اطلاعات بیشتر به صفحه طلاوارز تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افزايش نرخ دلار ناشي از افزايش وحشتناك نقدينگي و تورم داخلي است .نرخ دلار زماني پايين مي ايد كه اقتصاد راه بيوفتد و دلارهاي زيادي وارد كشور شود ان هم تا حدي پايين مي ايد كه بالانس اقتصادي به هم نخورد .هنوز كه گشايش اقتصادي خاصي اتفاق نيوفتاده است و به شرط وقوع يك پروسه ي مرحله اي است و نه دفعي و اني .

    • ناشناس

      کدوم نقدینگی شما هم یه چیزی یاد گرفتید در 6 ماه از 16 رسید به 34 نقدینگی دو برابر شد؟ فقط به خاطر دلال بازی و ….. سوختگی یه عده بود

  • ناشناس

    دلار میاد زیر 12 اینو از من داشته باشید

  • خان

    چرت نگو بنده خدا

  • ناشناس

    با وجود قبول ناکارامدی دولت و اقتصاد در ایران و همچنین تحریم ها بازم دلار گرونه.در واقع متغیر های سیاسی در این چند سال نقش اساسی رو بازی کردن و با تخلیه اثرات سیاسی دلار کاهشی میشه.اونایی هم که میگن تورم بالاست پس دلار افزایشیه به نظرم اشتباست چون تورم در ایران بیشتر نقش معلول رو داره تا علت.

  • ناشناس

    خوندن نظرات برای خنده و تفریح خوبه این تازه مثلا سایت اقتصادیمونه یه جوری نوشتن انگار کارشناس اقتصادی هستن احتمالا از سبزه میدون کامنت میدن یه دو تا کلیپ از مردم تو صف دلار لازمه الان

  • ناشناس

    دلار کاهشی

  • ناشناس

    کاهش فرسایشی دلار

  • ناشناس

    احتمالا تا ۱۱ تومان میریزه

  • محمدی

    یا بالا میره یا ثابت میمونه. پایین تر نمیاد

  • ناشناس

    فاکتورهای اقتصادی از قبیل موجودی ایران در صندوق پول که.خیلی پایین است کاهش،نیاز دنیا به نفت و کم بودن ذخیره ارزی ایران بعید است که دلار پایین بیاید سالانه صد میلیارد دلار هزینه های کشور است و کشور شدیدا با کمبود منابع ارزی روبروست تحریم های بانکی هم موضوع فوق را شدید تر می کند و.دولت به مرور زمان صفرهای پول را حذف خواهد کرد