کد مطلب: ۴۱۷۸۶۸

رکوردشکنی بورس ادامه خواهد یافت؟

رکوردشکنی بورس ادامه خواهد یافت؟

بازار سهام که معاملات هفته گذشته را با حضور گسترده سهامداران حقیقی به پایان رساند، در آخرین روز هفته از مرز تاریخی ۳۵۰ هزار واحدی عبور کرد، با این شرایط باید دید آیا شاخص سهام به این روند ادامه می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام معاملات هفته گذشته را با حضور گسترده سهامداران حقیقی به پایان رساند. برای چهار هفته متوالی است که معامله‌گران حقیقی فعال در بورس تهران بیشتر در نقش خریدار ظاهر می‌شوند تا فروشنده.

فعالان خرد بورس طی هفته منتهی به ۲۷ آذر مالکیت بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از کل سهام بورسی را به نام خودتغییر دادند تا مجموع دارایی‌هایشان در یک ماه اخیر بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

همین حضور پیگیر و جسورانه در خرید در روند صعودی قیمت‌ها هم انعکاس ویژه‌ای داشت؛ به‌طوری که در آخرین روز هفته شاهد عبور نماگر اصلی بازار سهام از مرز تاریخی ۳۵۰ هزار واحد بودیم.

تزریق دوجانبه امید به جبهه حقیقی‌ها

بازار سهام معاملات هفته قبل را درحالی آغاز کرد که هم از بازار ارز حمایت شد و هم از بازار جهانی خبرهای مثبتی دریافت کرده بود. نرخ دلار که دو هفته پیش افت بسیار جدی ۸ درصدی را (در مقیاس هفتگی) تجربه کرده بود، در آغاز هفته قبل بار دیگر به روند صعودی بازگشت و حمایت خود را از سطح عمومی قیمت سهام اعلام کرد.

در واقع، بسیاری از معامله‌گران بورس تهران که خریدهای خود را منطبق بر نوسانات دلار (خواه درست و منطقی و خواه نادرست و هیجانی) صورت می‌دهند، با چرخش مثبت دلار اطمینان خاطر پیدا کردند و در خرید سهام حضور پررنگی از خود به نمایش گذاشتند.

از سوی دیگر، بازار جهانی هم متاثر از توافق اولیه چین و آمریکا بر سر کاهش نرخ تعرفه وارداتی بر کالاهای یکدیگر و عدم وضع تعرفه‌های جدید با هوای تازه‌ای مواجه شد. هم بهای جهانی نفت از این توافق سود جست و هم شاخص فلزات پایه و دیگر موادخام با دریافت خبر توافق اولیه این دو قدرت اقتصادی رشد محسوسی را تجربه کردند.

سهامداران حقیقی در اولین روز هفته قبل بیشترین خالص خرید خود را به ترتیب در سهام گروه‌های پتروشیمی، سیمان و انبوه‌سازی به ثبت رساندند. در مقیاس بنگاه، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بیشترین اقبال را از سوی سهامداران خرد طی روز شنبه قبل به‌دست آورد و شرکت فولادمبارکه اصفهان و عمران و توسعه فارس در رتبه‌های بعدی این فهرست جا خوش کردند.

در نقطه مقابل، مس شهید باهنر عنوان سنگین‌ترین خروج سرمایه‌گذار حقیقی را در معاملات شنبه هفته قبل در اختیار گرفت. در مجموع، معاملات اولین روز هفته قبل، با جابه‌جایی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان از سهام به نفع فعالان حقیقی بازار پایان یافت.

وقفه در جریان خرید سهامداران خرد

اما نبض جابه‌جایی سهام در دومین روز هفته قبل تغییر کرد. سهامداران حقیقی یکشنبه گذشته با انگیزه ذخیره سودهای کسب شده در رالی یک ماهه بورس تهران بر شدت عرضه‌های خود افزودند و پس از ۱۸ روز متوالی، نبض جریان نقدینگی را به دست سهامداران بزرگ بازار سپردند و در مجموع، ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان سهم از مجموعه دارایی خود را به معامله‌گران عمده فروختند.

در این روز، سهام گروه‌های بیمه، بانک و معدنی‌ها در معرض شدیدترین عرضه‌های سهامداران خرد و در نقطه مقابل، فلزات اساسی، دارویی‌ها و ساختمانی با استقبال از سوی این طیف از معامله‌گران مواجه شدند. حقوقی‌ها پس از سهام بیمه دانا، بیشترین خالص خرید خود را در حمایت از نمادهای بانک ملت و صادرات رقم زدند.

درحالی‌که سهامداران خرد به خریدهای پرحجم خود در نماد فولادمبارکه ادامه دادند و در نهایت خالص خرید بیش از ۹ میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان، شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا به‌عنوان سهامدار ۴۵/ ۱ درصدی «فولاد» به‌دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها به عرضه بیش از ۲میلیون سهم پرداخت.

در این گروه ملی مس ایران نیز از حمایت دو سهامدار عمده برخوردار شد به‌طوری که شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان‌مس به همراه شرکت صبامیهن در مجموع حدود ۲ میلیون سهم «فملی» را خریدند.

این درحالی است که فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه ۴۰۰هزار سهم از سوی شرکت مادرتخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا مواجه شد. در همین روز سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر جزو سهام پرتقاضای فعالان حقیقی بازار شد و پس از نماد «فولاد» در رتبه دوم فهرست خریدهای افراد حقیقی بازار قرار گرفت.

چرا نبض خریدها تغییر کرد؟

بورس تهران روز دوشنبه هفته گذشته بار دیگر از ماهیت پیش‌بینی‌ناپذیر خود رونمایی کرد. پس از موج شناسایی سود در معاملات روز یکشنبه این انتظار در بازار شکل گرفت که ابعاد این موج می‌تواند گسترده‌تر باشد و به روزهای بعد هم سرایت کند.

با وجود این، این فشار عرضه در معاملات روز میانی فروکش کرد و مجددا سهامداران حقیقی به جبهه خریداران پیوستند. ورود بی‌پروای پول‌های جدید موج اصلاحی روز یکشنبه را فرصتی برای خرید شناسایی کرد و مجال منفی شدن شاخص و تغییر جریان نقدینگی را به بازار نداد.

به این ترتیب، جریان جابه‌جایی مالکیت سهام طی روز دوشنبه بار دیگر به نام سهامداران حقیقی تغییر یافت. این طیف از معامله‌گران طی روز دوشنبه در مجموع حدود ۵۵ میلیارد تومان سهم به پرتفوی خود افزودند.

باز هم سهام گروه انبوه‌سازی (این‌بار به لیدری وساخت) توانستند بخش عمده منابع خرد را جذب کنند. در این روز، سیمانی‌ها، تک‌نماد متعلق به گروه استخراج و حفاری نفت و همچنین سهام بانک‌ها (خصوصا بانک اقتصاد نوین) جزو سهام پرتقاضا از سوی سهامداران حقیقی بودند.

گسترش تب خرید

حضور گسترده خریداران حقیقی در معاملات طی روز سه‌شنبه ادامه یافت. این طیف از معامله‌گران که روز سه‌شنبه شاهد ورود مجدد نرخ دلار به کانال ۱۳ هزار تومان بودند، بر شدت تقاضای خود در بازار سهام افزودند.

دلار که در هفته منتهی به ۲۱ آذر، افت جدی ثبت کرده بود، در این هفته بازهم در مسیر صعودی افتاد و روز سه‌شنبه مجددا به سطح ۱۳ هزار تومانی دست یافت. همین امر انگیزه‌ای شد تا بخشی از معامله‌گران سهام که عمدتا از روند دلار متاثر می‌شوند، هم به انگیزه حفظ قدرت خرید پول‌های خود و هم به انگیزه جانماندن از روند صعودی بورس، حضور پررنگی در خرید سهام از خود نشان دهند.

مجموعه تحرکات اهالی بورس تهران در روز سه‌شنبه علاوه بر تقویت ۷/ ۰ درصدی شاخص کل، منجر به تغییر ۱۳۵ میلیارد تومانی سهام به نفع فعالان حقیقی بازار شد. روز سه‌شنبه بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی به ترتیب در سهام بانک‌ها، لیزینگ‌ها، ساختمانی‌ها و گروه سیمان رقم خورد. در بین بانک‌ها، سهام بانک اقتصاد نوین، در بین لیزینگی‌ها، شرکت لیزینگ صنعت و معدن و در بین حمل‌ونقلی‌ها، سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیشترین استقبال از سوی سهامداران حقیقی مواجه شدند.

پایان خوش یک هفته ۳ درصدی

بازیگران حقیقی بورس تهران روز چهارشنبه نیز در یک سنت‌شکنی جریان نقدینگی را در زمین خود حفظ کردند. این طیف از معامله‌گران که معمولا در روز پایانی هفته و بیشتر به علت رفتن به تعطیلات پایان هفته و وقفه کاری دو روزه با معاملات بازار داخلی ارز و همچنین بازار جهانی، غالبا میل به فروش سهام خود دارند، در این هفته خریدهای بی‌پرواتری را رقم زدند.

خریدهای روز چهارشنبه بازیگران خرد در صعود یک درصدی شاخص کل و فتح قله تاریخی ۳۵۰ هزار واحدی نقش عمده‌ای داشت. معامله‌گران حقیقی در این روز ۶۰ میلیارد تومان دیگر به ارزش دارایی‌های خود در بورس تهران اضافه کردند که عمدتا هم در سهام بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ کالایی بود.

در بین بانک‌ها، بانک پاسارگاد عنوان بیشترین جذب پول‌های خرد را در اختیار گرفت؛ پالایش نفت اصفهان پس از «وپاسار» در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت تا جای غول‌های کالایی بازار در این فهرست خالی نباشد.

10 01 2 e1576906241177

متبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.