کد مطلب: ۴۲۸۱۵۵

رکورد افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار شب عید!

رکورد افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار شب عید!

هر ساله در ماه‌های پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا، قیمت خودرو گران می‌شود و البته به‌رغم افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ها، بازار خرید و فروش نیز به دلیل سفر‌های نوروزی رونق می‌گیرد. امسال نیز مانند سال قبل قیمت خودرو افزایش یافته‌ است با این تفاوت که میزان افزایش بسیار نجومی و غیر‌واقعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خرید و فروش خودرو به شب عید نزدیک شده، اما در رکود معاملات واقعی، فضای دلالی و افزایش قیمت‌ها در بازار داغ شده‌ است. در حال حاضر اگر سری به آگهی‌های صوری در فضای مجازی بزنید، برخی رقم‌های نجومی را برای خودرو‌های خود اعلام کرده که این موضوع خود بر نوسانات قیمت در سطح بازار اضافه می‌کند. افزایش قیمت در روز‌های اخیر مشتریان را با علامت سوال‌هایی برای چرایی افزایش قیمت خودرو روبرو کرده‌ است؟ خریداران خودرو مدام از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که در طول یک هفته اخیر بازار با افزایش روزانه قیمت انواع خودرو‌های داخلی و خارجی مواجه شده‌است؟

کاهش عرضه با تقاضای زیاد عیدانه!

فعالان بازار خودرو دلیل نوسانات این روز‌های قیمت انواع خودرو را کاهش عرضه می‌دانند و می‌گویند: قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت‌ها برطرف شود، اما نه‌تن‌ها این موضوع محقق نشده بلکه روند رو به رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. خودروسازان هم در این شرایط سکوت کرده اندو طرح فروش ویژه‌ای که در هفته‌های اخیر صورت گرفته و وعده تحویل در سال ۹۹ و ۱۴۰۰را می‌دهد، نمی‌تواند تأثیر چندانی بر کاهش قیمت‌ها و بازگشت ثبات بر بازار داشته باشد.

خودروسازان معتقدند، شکاف قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایه‌گذاری در بخش خودرو به صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد. همین شکاف قیمت خودرو باعث می‌شود تا در طرح‌های فروش فوری سقف خودرو‌های عرضه‌شده به سرعت پرشده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظر‌های لازم در قیمت مواد اولیه خودروسازان و قیمت تمام‌شده خودرو اعمال شود تا دلال‌بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.

از طرف دیگر بازار خودرو ، مقصر اصلی به‌هم ریختگی قیمت‌ها را خودروسازان و عدم تحویل به موقع محصولات به مردم می‌داند و معتقد است اگر خودرو‌های مردم تحویل داده می‌شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت‌ها روبرو نبود. فروشندگان خودرو با تأکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، می‌گویند وقتی عرضه‌ای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار به هم‌ریخته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

رصد بازارو افزایش نجومی قیمت‌ها

رصد قیمت‌های خودرو در روز‌های اخیر حکایت از ارقام عجیب و غریبی دارد؛ ارقامی که حتی در مقایسه با روز‌های آخر سال در سال ۹۷ تفاوت‌های اساسی داشته و مشتریان و مصرف‌کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش‌ها پیدا نمی‌کنند. یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: هیچ اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و معلوم نیست چرا خودرو از اوایل هفته تا به امروز رشد کرده‌است.

خبر‌های رسیده از بازار خودرو حاکی از آنست که در بخش خودرو‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان روز گذشته اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیاری از محصولات از ۲۵ تا ۵۵ میلیون تومان شده، به نحوی که قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای در کارخانه ۹۶ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است، اما در بازار این خودرو با اختلاف ۴۷ میلیون تومانی با قیمت ۱۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۶۷ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان، اما با اختلاف ۳۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ در کارخانه ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، اما در بازار با اختلاف ۲۴ میلیون تومانی با قیمت ۶۴ میلیون تومان، دنا در کارخانه ۸۳ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان، اما با اختلاف ۵۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین روزگذشته، خرید و فروش خودروی پراید ۱۱۱ با رشد ۷ میلیون تومانی نسبت به دو هفته اخیر با قیمت ۶۴ میلیون تومان، تیبا از ۶۱ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از ۱۱۴ میلیون تومان به ۱۲۳ میلیون تومان رسیده‌است.

قیمت‌های سلیقه‌ای

این ماجرا در حالی در جریان است که به گفته برخی از فعالان بازار، به دلیل کاهش عرضه خودرو مخصوصا عدم‌ عرضه اتومبیل‌های خارجی به بازار، قیمت‌ها رشد کرده و فروشندگان همچنان در انتظار افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها در روز‌های آینده هستند. آنطور که از صحبت‌های فعالان بازار برمی‌آید، به دلیل قیمت گذاری سلیقه‌ای بسیاری از خودرو‌های ایرانی و خارجی با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه شده‌اند. همچنین توقف تولید برخی خودرو‌ها از سال آینده نیز مزید علت شده و به طور غیر باوری مردم به خرید این دو مدل خودرو ولو با قیمت گران علاقه‌مند شده‌اند.

علی خاکساری، استاد دانشگاه و کارشناس خودرو در خصوص افزایش قیمت‌های غیر‌منطقی در این روز‌ها می‌گوید: سال‌هاست که کارشناسان توصیه می‌کنند، صنعت خودرو به حال خود رها شود و به طور واقعی به بخش خصوصی واگذار شود، اما دولت‌ها زیر‌بار نمی‌روند و همچنان بر حمایت‌های بی‌چون و چرا از این صنعت پافشاری می‌کنند. اگر خودروسازی خصوصی می‌شد دیگر دغدغه گرانی قیمت، فاصله قیمت کارخانه و بازار و دلال بازی را نداشتیم، زیرا در یک بازار رقابتی خود خودروسازان قیمت‌ها را به تعادل می‌رساندند و دست دلالان را کوتاه می‌کردند، اما اکنون در شرایطی قرار داریم که نه می‌توانیم بر خودروسازان فشار بیاوریم و نه می‌توانیم جلوی دلال‌بازی و افزایش قیمت‌ها را بگیریم، زیرا بازار خودرو را نمی‌شود مانند بازار ارز با بگیر و ببند کنترل کرد.

وی همچنین تاکید کرد: وضعیت فعلی بازار و گرانی قیمت‌ها به نفع خودروسازان نیز شده‌است، زیرا در چنین اوضاع نابسامانی آن‌ها می‌توانند بار دیگر روی موضوع آزاد‌سازی قیمت‌ها مانور بدهند و با رایزنی با دولت و سازمان حمایت قیمت کارخانه را به قیمت بازار نزدیک کنند.

منبع: جوان آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مقصر خودمونیم از ماست که بر‌ ماست خود کرده را تدبیر نیست

  • خودرو کار

    بد عهدی خودروسازان در تحویل خودرو های ثبت نامی
    به بهانه نداشتن قطعه و تحریم /روزگار مردم را سیاه کرده و هیچ کس نیست که بفریادمان رسد /خودرو بی کیفیت و نا امن پراید را باید به بیش از سه 3 برابر قیمت(300 درصد افزایش قیمت ) بخریم چراکه انتخاب دیگری نداریم ، اجازه واردات هیچ خودرویی را نمیدهند تا بازار را انحصارا در دست خود داشته باشند ، چرا که بدلیل ماجرا جویی های احمقانه در بیرون از مرزهای خودمان باعث شده اند دنیا با ما سر سازش نداشته باشند و تحریممان کنند و دولت وابسته نفت هیچ درامد نفتی ندارند ، بنا براین مجبور است از جیب مردم بچرد /واقعا چرا ؟؟؟ آیا ما مردم حق انتخاب نداریم ؟؟؟ آیا ما مردم حق نداریم بگوییم ما با هیچ کشوری دشمن نیستیم و با همه سر صلح داریم و سازش و خواهان صلح همیشگی هستیم ؟؟؟؟!! این چه ظلمی است ؟!!!!!!

  • ناشناس

    چرااینقدر بی معنی قیمتها بالا رفته واقعا خریدارهست یاالکی قیمت میزنند

  • ناشناس

    مگه کسی نیس حواسش باششه؟؟
    مملکت ما چرا اینجوری شده؟؟