کد مطلب: ۲۸۸۹۳۵

محمد اقبال‌نیا، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

چرا شاخص بورس یک هفته‌ای هزار واحد ریخت؟

چرا شاخص بورس یک هفته‌ای هزار واحد ریخت؟

در هفته پایانی مرداد ماه امسال شاخص بورس یک درصد کاهش یافت. علت این کاهش چیست و نزولی شدن روند بازار سرمایه ریشه در چه مسائلی دارد؟

محمد اقبال‌نیا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت ریزش شاخص بورس در هفته اخیر تصریح کرد: علی رغم اینکه دولت به شرکت‌های صادرات‌محور اجازه داده است که ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را با قیمت آزاد در بازار ثانویه بفروشند، اما مکانیزم قیمت‌گذاری در بورس کالا و اینکه مبنای قیمت‌گذاری دلار 4200 تومانی است، باعث ضرر و زیان مالی برخی شرکت‌ها و سهامداران شده است، بنابراین علت اصلی کاهش هزار واحدی شاخص کل بورس طی هفته گذشته نحوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا است.

اقبال‌نیا تاکید کرد: به طور حتم مکانیزمی که در حال حاضر در معاملات بورس کالا اجرایی می‌شود در بلندمدت به دلیل ایجاد رانت و فساد قابل تداوم نخواهد بود. هم‌اکنون برخی شرکت‌های تولیدکننده با دلایل و استدلال‌های خود در تلاش هستند که دولت را متقاعد کنند از این قاعده مستثنی شوند، بنابراین باید هر چه سریعتر این موضوع مورد بازنگری دولتمردان قرار گیرد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر تقاضای داخلی برای برخی محصولات در بورس کالا بیشتر از گذشته شده است که این موضوع به شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا مربوط می‌شود. به عبارت ساده‌تر به دلیل فرصت آربیتراژی که از مابه‌التفاوت قیمت ایجاد شده تقاضا برای برخی محصولات در بورس کالا نسبت به میزانی که در گذشته به صورت واقعی بوده بیشتر شده است، بنابراین برخی شرکت‌های تولیدکننده در تلاش هستند که دولت را متقاعد کنند تا در این موضوع بازنگری صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.