کد مطلب: ۲۹۵۳۳۱

مروری بر روزنامه‌های ‌یکشنبه ۱۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

ریزش ۱۱ میلیونی قیمت پراید و اعلام خط قرمز ارزی بانک مرکزی

ریزش 11 میلیونی قیمت پراید و اعلام خط قرمز ارزی بانک مرکزی

روزنامه ایران خبر می‌دهد که قیمت پراید 11 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. روزنامه‌های اعتماد، دنیای اقتصاد و اطلاعات نیز هر کدام به بررسی بخشی از سخنان دیروز همتی، رئیس بانک مرکزی پرداخته‌اند.

این روزها که شاهد رقص قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم، سیاست‌گذاران برای کاهش قیمت، طرحی را در پیش گرفتند که براساس آن قرار است 40 هزار خودرو پیش‌‌فروش شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این طرح قرار است به متقاضیانی خودرو داده شود که از داشتن خودرو محروم هستند و برای اولین بار اقدام به خرید خودرو می‌کنند. همچنین خریداران تا یکسال نمی‌توانند خودرو خود را به فروش برسانند.

آنگونه که روزنامه ایران روایت کرده، به دنبال رسانه‌ای شدن طرح پیش‌فروش خودرو، قیمت خودروها شروع به کاهش کرده است. ایران در گزارشی با تیتر « پراید 11 میلیون تومان ارزان شد » به نقل از فعالان بازار می‌نویسد که ریزش قیمت‌ها ادامه دارد.

روزنامه ایران می‌نویسد: فعالان بازار خودرو عنوان کردند که روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت پراید به 43 میلیون تومان رسید، اما این نرخ روز گذشته به 32 میلیون تومان کاهش یافته و بالاتر از این رقم را کسی خرید و فروش نمی‌کند.

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر از ریزش قیمت‌ها می‌دهد و می‌گوید: از ساعت‌های اولیه روز گذشته کاهش قیمت خودرو شروع شد و به نظر می‌رسد طی هفته جاری روند نزولی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. وی می‌گوید خودروسازان با عرضه خودرو به بازار می‌توانند جلوی جهش قیمت‌ها را بگیرند.

همچنین یک مقام مسئول خودروسازی سایپا در گفتگو با ایران در مورد نحوه ممنوعیت فروش یکساله خودروها می‌گوید: فرآیند ممنوعیت فروش یکساله به این شکل است که سایپا 90 تا 95 درصد وجه را دریافت می‌کند و مابقی طی اقساط یکساله است. بدین جهت خودرو به مدت یکسال در رهن خودروسازی است. هدف از این تصمیم جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و سود بردن دلالان است.

همچنین یک مقام مسئول ایران خودرو در گفتگو با ایران خبر می‌دهد که قرار است با افزایش عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

خبر مهم دیگر که روز گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت، سخنان همتی رئیس کل بانک مرکزی بود. روزنامه اطلاعات یکی از سخنان همتی مبنی بر آنکه « عزمی برای کنترل نقدینگی وجود ندارد »، را تیتر یک خود قرار داده است.

نقدینگی اکنون به یکی از بزرگترین معضلات اقتصاد ایران تبدیل شده است. به نحوی که بانک مرکزی اخیرا آن را به میزان 1500 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در طی چند وقت اخیر نقش اساسی در نوسان نرخ ارز، طلا و مسکن داشته است.

در همین زمینه روزنامه اطلاعات به نقل از همتی روایت می‌کند که اتفاقات بازار ارز محصول ناترازی بانک‌ها و رشد نقدینگی است. همتی می‌گوید تا زمانی که برای مهار رشد نقدینگی اقدامی نشود، فشار بر بازار ارز و سایر بازارها ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در جمله‌ای، مساله نقدینگی را سرچشمه مشکلات اقتصادی کشور می‌داند و اعتقاد دارد که براساس روش‌های گذشته دیگر نمی‌توان تورم، بازار ارز و… را کنترل کرد و باید به سمت استفاده از ابزارهای جدید پیش برویم.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر « خط قرمز بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز » به سخنان دیروز رئیس کل بانک مرکزی پرداخته و برنامه‌های همتی را عنوان کرده است.

دنیای اقتصاد روایت می‌کند که همتی برنامه‌های بانک مرکزی را شامل «به‌کارگیری ابزار نوین»، «تجدیدنظر در سیاست‌های رشد نقدینگی»، «رد سیاست دستوری برای افزایش نرخ سود»، «اثر بازار دوم در ثبات‌بخشی بازار ارز»، «استقلال رای رئیس‌کل» و «احتمال بازگشت سپرده‌های بلندمدت» دانست.

روزنامه اعتماد نیز تیتر « علیه خودمختاری بانک‌ها » را برای سخنان همتی انتخاب کرده و به آن بخش از سخنان همتی اشاره کرده که وی از اقدامات بانک‌ها انتقاد کرده است.

اعتماد انتقادات همتی از بانک‌ها را اینگونه روایت می‌کند: رشد سريع شبه پول به خاطر مسابقه بی‌انتها و سريع و بی‌ضابطه بانك‌ها در نرخ سود شكل گرفته در حالي كه بانك‌ها نبايد بی‌كفايتی خود را با بانك مركزی جبران كنند، شخصا اجازه نخواهم داد بانك‌هايی كه در نظام بانكی كشور راه را كج می‌روند ادامه مسير دهند. بانك‌ها بايد با ضابطه رفتار كنند و بايد جسارت جراحی داشته باشيم چراكه اين روند كل نظام اقتصادی را نابود می‌كند.

اعتماد به نقل از همتی می‌نویسد که وی دستوری برای افزای نرخ سود سپرده‌ها نداده است. همتی در این زمینه می‌گوید: بانك مركزی در زمينه افزايش نرخ سود كه ۲۳ درصد شده هيچ دستوری ارايه و ابلاغ نكرده و فقط ما تاكيد كرديم كه تمديد يك‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌هاي ۲ تا ۱۱ شهريور ۹۶ بود. اما معلوم نيست چرا اين خبر اعلام شد، قطعا يك سری از خبر‌سازی در اين حوزه منافعی در زمينه نرخ سود دارند كه اين صحبت را می‌كنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ممکلت ما متاسفانه کنترل و نظارت و ضمانت اجرایی قانون در آن عملا دیده نمی شود وقتی افرادی سود جو و سارق باهم تبانی می کنند چه میخواهد مسئوول باشد یا نباشد قوه قضاییه بدون هیچ مماشات قانونی و جدی برخورد کند جلوی فساد اقتصادی گرفته می شود وقتی بازار خودرو به مدت 40 سال انحصاری هست فقط سایپا و ایران خودرو عرصه جولان دادن هستن و به همین راحتی جیب مردم را خالی می کنند و پشت صحنه داستان هایی وجود دارد مردم آگاه هستن .

  • ناشناس

    شما با کم کردن سود بانکی در واقع می خواستید پول مردم از بانکها خارج شود تا سکه و خودرو را به گران ترین قیمت بفروشید

  • مدیریت تعاون

    با سلام مجدد . سرمایه های سرگردان باید به همه جا سرک بکشند تا توازن اقتصادی در همه ی ابعاد اقتصاد رویت بشود ن اینکه انحصارا فقط در دو سه بخش باشد . این برنامه ریزی دولت و ورود دولت را می طلبد . مثلا زمین . این همه زمین داریم خب سرمایه ها رو هدایت کنید به این بخش تا زمین ها هم آباد شوند .