کد مطلب: ۵۹۴۲۵۹

ریسک سرمایه گذاری در کدام بازار کمتر است؟ (ویدئو)

ریسک سرمایه گذاری در کدام بازار کمتر است؟ (ویدئو)

اقتصاد ایران، با شرایط ویژه‌ای چون انتظار برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات و سیاست‌هاسی دستوری و نادرست دولت برای کنترل تورم و بازارها، مواجه است. با این اوصاف، ریسک سرمایه گذاری در کدام بازار کمتر است؟ کارشناسان به این پرسش پاسخ می‌دهند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، رفتارهای مداخله‌گرایانه دولت درباره بازارها و طرح‌های عجیب مجلس برای کنترل قیمت‌ها، هرکدام می‌توانند از ریسک‌های مهم بازارهای مالی و کالایی محسوب شوند.

در این شرایط ریسک سرمایه گذاری در کدام بازار کمتر است؟

امید موسوی و برزو حق‌شناس، در یک گفتگوی اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز ، به این پرسش پاسخ دادند.

حق‌شناس: سرمایه‌گذاری امن نداریم

حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در ابتدای صحبت‌های خود در این بخش گفت: اصطلاح سرمایه‌گذاری امن اشتباه است؛ چرا که سرمایه‌گذاری با ریسک همراه است و فقط باید ریسک‌ها را کنترل کرد.

به گفته این کارشناس، تنها سرمایه‌گذاری امن در ظاهر سپرده‌گذاری در بانک است اما همین هم کار هم در واقع و با توجه به تورم در ایران، در درازمدت با ضرر همراه است.

بازدهی بازارها، ناشی از افزایش تورم

او افزود: در ایران رشد اقتصادی وجود ندارد و بازدهی بازارها ناشی از افزایش تورم است. در ۵۰ سال گذشته، نوعی سیاست اشتباه پولی در کشور جریان داشته است که باعث چرخه‌های تورمی می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اقتصاد ایران نه تولیدمحور و ثروت‌آفریت که دلال‌محور است. در نتیجه عمده منابع مالی کشور، صرف دلالی می‌شود که ارزش افزوده‌ای در پی ندارد. در چنین شرایطی بازارها بر اثر تورم رشد می‌کنند.

ناتوانی دولت‌ها در عقب انداختن سیکل‌های تورمی

حق‌شناس، گفت: در ۱۰ ساله اخیر، چرخه‌های تورمی نزدیک‌تر شده است؛ چرا که دولت‌ها منابع مالی و درآمد ارزی کمتری در اختیار دارند و نمی‌توانند سیکل‌های تورمی را عقب بیندازند.

او افزود: در گذشته دولت‌ها منابع مالی بیشتری داشتند و چرخه‌های تورم را با تاخیر مواجه می‌کردند؛ هر چند بر اثر این سیاست اشتباه پولی، نقدینگی به هر حال افزایش می‌یافت.

حق‌شناس، تاکید کرد: اکنون امکان مداخله آنها گرفته در نتیجه سیکل‌های تورمی به هم نزدیک شده‌اند.

فروش اوراق همان چاپ پول است

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفت: دو عامل نرخ سود بانکی و فروش اوراق، در ۱۰ سال گذشته در سیاست پولی کشور مهم شده‌اند.

حق‌شناس، افزود: بانک‌های مرکزی در دنیا از فروش اوراق دو هدف را دنبال می‌کنند؛ نخست اینکه هر گاه نقدینگی تورم‌زا شود آن را از این طریق از اقتصاد خارج و نزد خود ذخیره می‌کنند.

او ادامه داد: حالت دوم وقتی است که دولت‌ها برای پروژه‌های تولیدی خود نیاز به تامین مالی دارند و با فروش اوراق، نقدینگی را جمع‌آوری و آن را صرف این طرح‌ها می‌کنند.

رکود در بازارها به دلیل سیاست اشتباه فروش اوراق

حق‌شناس، تاکید کرد: سیاستی که دولت‌ها در سال‌های اخیر برای فروش ارواق در نظر گرفته‌اند مبتنی بر هیچکدام از این دو حالت نبوده است؛ آنها اوراق را فروخته و درآمد ناشی از آن را صرف هزینه‌های جاری کرده‌اند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: این سیاست اشتباه در کنار افزایش نرخ سود بین بانکی، به رکود در بسیاری از بازارهای مالی به ویژه سرمایه دامن زده است.

«ریال»، ناامن‌ترین بازار سرمایه‌گذاری است

حق‌شناس، توضیح داد: با وجودی که بازارهای مالی با رکود مواجه هستند، نقدینگی در حال بزرگ شدن است، در نتیجه تورم به هر حال این رکود را جبران می‌کند و ناامین‌ترین بازار ریال است.

حق‌شناس، توضیح داد: هر چند در یک سال گذشته، کسانی که سپرده‌گذاری بانکی داشته‌اند، سود بیشتری را کسب کرده‌اند اما در بازه کوتاهی شرایط متفاوت و فنر بازارها آزاد می‌شود.

چرخه تورمی سریع‌تر از قبل باز می‌گردد

این کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی کرد: متاسفانه، سیکل تورمی سریع‌تر از دوره‌های پیش رخ می‌دهد و احتمالا نیمه دوم امسال یا نیمه اول ۱۴۰۱ شاهد بروز آن هستیم.

او افزود: چرخه تورم پیشین، حدودا در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۷ رخ داد و اکنون با فاصله کوتاهی باید منتظر آن باشیم. چرا که پول، هوشمند است و از تجربه‌های پیشین، تاثیر می‌پذیرد.

بازار سرمایه بیشترین سود را می‌برد

حق‌شناس، گفت: خروج از رکود و افزایش تورم همه بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بورس، به عنوان بازاری که بیشترین عقب‌افتادگی را داشته است، بیشترین سود را نیز می‌برد.

او تاکید کرد: البته در تحلیل‌ها نباید شاخص کل و حتی شاخل کل هم‌وزن را لحاظ کرد؛ چرا که شرایط آن، با آنچه در پرتقوها می‌گذارد، متفاوت است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: با وجود این، بررسی تک تک سهم‌ها نشان می‌دهد که بازار سهام نسبت به تورم و دیگر بازارها، عقب‌ماندگی بیشتری دارد.

موسوی: بازار منفی، فرصت خرید است

موسوی، دیگر کارشناس حاضر در لایو نیز گفت: بازار منفی، می‌تواند فرصتی برای خرید باشد و سود و بازدهی آینده آن احتمالا بیشتر است.

او افزود: سرمایه‌گذاران به جایی که تمرکز خود را بر «قیمت دارایی» بگذارند، بهتر است به «نعداد دارایی» فکر کنند. آنها می‌توانند در بازار منفی، به تعداد دارایی‌های خود اضافه کنند.

موسوی ادامه داد: به این روش، «استراتژی لشگر» گفته می‌شود؛ در واقع افراد از فرصت کاهش ارزش دارایی استفاده می‌کنند و سربازان خود را در پرتفو افزایش می‌دهند.

چینش یک پرتفو مناسب

موسوی، گفت: همه شاخص‌های اقتصاد کلان از جمله بدهی و درآمد دولت، رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی، نشان می‌دهند که تورم در راه است.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: بر این اساس سبد پرتفو مناسب می‌تواند ترکیبی از حدود پنج درصد کریپتو، ۲۵ درصد طلا، ۲۰ درصد صندوق با درآمد ثابت و ۵۰ درصد سهام باشد.

حق‌شناس: حدود ۶۰ درصد پرتفو سهام باشد

حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز در مورد پرتفو مناسب گفت: بازار کریپتو به خصوص برای ایرانی‌ها ریسک زیادی دارد اما من حدود ۱۰ درصد پرتفو را به آنها اختصاص‌ می‌دهم.

او افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد پرتفو نیز می‌تواند طلا باشد. من پنج درصد را به دلار اختصاص می‌دهم. مابقی پرتفو می‌تواند سهم‌های مناسب بازار سرمایه باشد.

مطالعه متن کامل گزارش کدام بازار برای سرمایه‌گذاری امن است؟ پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فصل سود

    بازار تا ۱۵ آذر یعنی به مدت یک ماه کاملا مثبته. اگه نقد هستید بخرید و اگه سهم دارید حتی یک برگ هم نفروشید. فصل سود رسیده.شاد باشید.

  • ناشناس

    دوباره حرفهای صدمن یه غاز شروع شد