کد مطلب: ۶۴۵۴۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زغال‌سنگ یونان جای گاز روسیه را می‌گیرد؟

زغال‌سنگ یونان جای گاز روسیه را می‌گیرد؟

وابستگی ۴۰ درصدی اروپا به گاز روسیه باعث شده تا پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی به دنبال استفاده از سوخت جایگزین باشند. در همین زمینه یونانی‌ها تصمیم گرفته‌اند استخراج زغال‌سنگ را افزایش دهد. آیا زغال‌سنگ یونان جای گاز روسیه را می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وابستگی ۴۰ درصدی اروپا به گاز روسیه باعث شده تا پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی به دنبال استفاده از سوخت جایگزین باشند. گرچه گروهی از حرکت به سمت انرژی‌های پاک سخن می‌گویند، اما یونان تصمیم دارد فعلا استخراج زغال‌سنگ را افزایش دهد. اما آیا زغال‌سنگ یونان جایگزین گاز روسیه می‌شود؟

در همین زمینه رویترز گزارش داد که کشورهای مدرن به دنبال حرکت به سوی استفاده از انرژی پاک هستند. با این حال یونان که ۴۰ درصد از نیاز سالانه انرژی خود را از گاز روسیه تهیه می‌کند، راهکاری دیگری در برنامه داد. با توجه به جنگ ایجادشده میان روسیه و اوکراین، قرار است این کشور سیاست افزایش میزان استخراج زغال‌سنگ را در پیش بگیرد.

در همین زمینه نخست وزیر یونان اعلام کرد: یونان در دو سال آینده در یک اقدام موقت جهت کاهش وابستگی به گاز روسیه به سمت افزایش استخراج زغال‌سنگ پیش می‌رود.

البته زغال‌سنگ یونان بخش کوچکی از تولید برق را تا حذف کامل این سوخت تا سال ۲۰۲۸ به خود اختصاص می‌دهد. این کشور حدود ۴۰ درصد از نیاز سالانه انرژی خود را از طریق گاز روسیه پوشش می‌دهد.

با این حال آتن برای تامین انرژی پس از توقف جریان گاز توسط روسیه به دنبال افزایش ظرفیت سوخت زغال‌سنگ در Public Power Corp (PPC)، بزرگ‌ترین شرکت برق این کشور، و افزودن یک مخزن شناور در تنها پایانه LNG خود است.

نیروگاه‌های زغال‌سنگ یونان تعطیل می‌شود؟

به‌رغم اصرار دولت یونان مبنی بر استفاده از سوخت‌ زغال‌سنگ، برخی اخبار نشان می‌دهد که نیروگاه‌های زغال‌سنگ یونان در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارند و احتمالاً به سمت تعطیلی بروند.

در همین زمینه یکی از مقامات PPC به رویترز گفت: برنامه سال جاری استخراج ۱۰ میلیون تن زغال‌سنگ بود. حال این میزان به ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت. PPC برنامه‌ داشت تا سال ۲۰۲۳ نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را تعطیل و تا سال ۲۰۲۵ به سوی استفاده از انرژی پاک حرکت کند.

نخست وزیر یونان با اشاره به تغییر در این طرح گفت که کارخانه جدید در شمال یونان برای مدت طولانی‌تری از زغال‌سنگ استفاده خواهد کرد. احتمالا استفاده از زغال‌سنگ یونان تا سال ۲۰۲۸ ادامه یابد.

بر اساس این برنامه نیروگاه‌های قدیمی‌تر بسته به قیمت گاز و دسترسی آن ممکن است مدت زمان بیشتری از این انرژی استفاده کنند.

کیریاکوس میتسوتاکیس همچنین با اشاره به هدف اتحادیه اروپا برای کاهش ۵۵ درصدی تولید کربن تا سال ۲۰۳۰ و صفر شدن تولید آن تا سال ۲۰۵۰، افزود: سیاست ما باید منعطف و با شرایط موقت سازگار باشد؛ بدون اینکه از جهت‌گیری اصلی خود دور شویم.

بر اساس این گزارش، به دنبال ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات گاز از روسیه، چندین کشور اروپایی در حال افزایش محموله‌های زغال‌سنگ از سراسر جهان هستند. در این بین زغال‌سنگ یونان نیز تا حدی می‌تواند یاری‌گر کشورهای اروپایی باشد.

اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که زغال‌سنگ سوخت چندان مناسبی برای جایگزینی گاز نیست. چراکه علاوه بر منابع محدود، نحوه انتقال و جابه‌جایی این سوخت هم به اندازه گاز راحت و در دسترس نیست.

برای مطالعه بیشتر خبر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ‌ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.