کد مطلب: ۵۷۱۹۵۶

زمانبندی جلسه معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تغییر می‌کند

زمانبندی جلسه معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تغییر می‌کند

سازمان بورس و اوراق بهادار، با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر زمانبندی جلسه معاملاتی بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و و بازار اوراق بدهی از اواسط شهریور سال جاری خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمانبندی جلسه معاملاتی بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و بازار اوراق بدهی، از روز شنبه ۲۰ شهریور سال جاری به شرح زیر تغییر می‌یابد.

photo 2021 08 15 15 32 15

صندوق ETF چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب با تجمیع سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تشکیل شدند. بنابراین عملکرد صندوق‌ها بستگی مستقیم به عملکرد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آنها دارد.

هر صندوق از واحدهای سرمایه‌گذاری تشکیل شده که ارزش آنها با NAV یا خالص ارزش دارایی‌های صندوق مشخص می‌شود.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF که مخفف exchange traded fund است) را می‌توان یک دارایی ارزشمندی در سبد دارایی هر سرمایه‌گذار (از مدیران مالی بزرگترین سازمان‌ها گرفته تا یک سرمایه‌گذار مبتدی که تازه کار خود را شروع کرده‌ است) قلمداد کرد.

نحوه کار اکثر صندوق‌های قابل معامله در بورس ساده است. یک ETF در بازار بورس مانند سهام معامله می‌شود و کارکرد آن شبیه صندوق سرمایه‌‌گذاری مشترک است. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

برخی از سرمایه‌گذاران، صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس را یکی از دارایی‌های اصلی پرتفوی خود قرار می‌دهند و بر آن تمرکز ویژه می‌کنند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز روی ETFها برای بهینه‌سازی سبد دارایی و اجرای راهبردهای پیچیده‌ی سرمایه‌گذاری تکیه می‌کنند.

دارایی‌هایی صندوق‌های ETF

در یک صندوق ممکن است دارایی‌ها متفاوتی بگذارند. یک صندوق ETF ممکن است از چندین سهام، سپرده بانکی، شمش طلا، اوراق خزانه دولتی، مقداری پول نقد، سکه، ارز یا ترکیبی از تمامی این موارد تشکیل شده باشد. این که در صندوق چه می‌گذارند، نوع صندوق را تعیین می‌کند، که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اگر شما ۱ درصد از یک صندوق ETF را بخرید، مالک ۱ درصد تمام این دارایی‌ها می‌شوید. یعنی اگر صندوق از ۱۰۰ کیلو طلا، ۱۰ میلیارد تومان سپرده، ۱۰ میلیارد تومان اوراق خزانه و ۲ میلیارد تومان سهام تشکیل شده باشد، شما مالک ۱ کیلوگرم طلا، ۱۰۰ میلیون تومان سپرده، ۱۰۰ میلیون تومان اوراق خزانه و ۲۰ میلیون تومان سهام خواهید شد.

البته شما به عنوان سهام‌دار این صندوق، نمی‌توانید به این ترکیب دارایی صندوق دست بزنید، یا اراده کنید که مثلا فقط ۱۰۰ گرم از طلا را برایتان بفروشند. بلکه اگر یک واحد از صندوق را بخرید، به اندازه سهم خود دارایی کسب می‌کنید و با فروختن آن، دارایی خود را نقد می‌کنید.

درست است که دارایی شما در صندوق باقی می‌ماند و نمی‌توانید آن را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید، اما منافع حاصل از تغییرات قیمت این دارایی‌ها نصیب شما می‌شود ( بورسینس ).

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آره ETF دارای یکم را پارسال دولت ۲۷۰۰۰۰ به ما داد حالا ۱۲۰۰۰۰ نمی آید حمایت کند لااقل به قیمت ناوش برسد

    • ناشناس

      فقط.شستا.همیشه.نقده.استارت.رشدبخاطرافزایش.سرمایه.سنگین.خداکنه.همه.ازضرردربیان.منکه.مقداری.تزضررم.درشستاجبران.شد

  • ناشناس

    هر کس سهام یک شرکت را خریداری کنه هر ساله با تشکیل مجمع عمومی سالیانه سود سالیانه آن شرکت را دریافت میکنه در حقیقت به اندازه سهامش سرمایه دار آن شرکته ولی در مورد صندوق دارا یکم وپالایش ظاهرا سبدی از سهام را دارید ولی سود سالانه اش کجاست هیچ مجمعی تشکیل نمیده ارزش ناو هم پرداخت نمیکنه در حقیقت سهام مال خود دولته و سهام دار ها پول کل ارزش صندوق را پرداختند ولی مالک هیچ چیزی نیستند مثل اینه که من یک ساختمان دارم ارزشش ۱۰۰ میلیارده این را به شکل۱۰۰ سهم تبدیل کنم و به عنوان ETF از ۱۰۰ نفر ۱ میلیار بگیرم هم ارزش ساختمان را از مردم گرفتم هم اجاره ودرامد ساختمان را به کسی ندهم و آن ۱۰۰ سهام دار سهام را در بورس بالا و پایین بفروشند حتی قمار بازی هم این شکل نیست و به گونه ای توهین به شعور سهامداره