کد مطلب: ۷۰۸۵۱۰

گزارش تجارت‌نیوز از وعده عجیب وزیر اقتصاد:

زیان ۱۴ هزار میلیاردی قطع اینترنت چگونه جبران می‌شود؟

زیان ۱۴ هزار میلیاردی قطع اینترنت چگونه جبران می‌شود؟

قطع اینترنت در ایران بیش از۱۴ هزار میلیارد تومان زیان به اقتصاد و کسب‌وکارها وارد کرده است. حالا وزیر اقتصاد اعلام کرده قرار است با ابزارهای متفاوت از جمله مشوق‌های مالیاتی، زیان کسب و کارها را جبران کند. اما این شیوه زیان جبران درست است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته وزارت اقتصاد میزبان اصحاب رسانه بود و در این نشست خبری، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، زیان کسب و کارهای اینترنتی از قطعی‌های اخیر اینترنت بود. خاندوزی در رابطه با برنامه دولت برای جبران آسیب‌هایی که این روزها بر کسب و کارهای آنلاین وارد می‌شود گفت: در نشست وزارت اقتصاد با وزارت ارتباطات، تصمیم بر آن شد تا از ابزارهای متفاوتی از جمله مشوق‌های مالیاتی برای جبران ضررهای کسب ‌‌و کارهای اینترنتی استفاده شود. مصوبه نهایی در روزهای آینده آماده خواهد شد.

قطعی اینترنت با اقتصاد ایران چه کرد؟

این اظهارات وزیر اقتصاد در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌ دهند که عدم‌النفع کسب و کارهای آنلاین در هر ساعت قطعی اینترنت معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است. به عبارت دیگر این قطعی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی روزانه هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه می‌زند.

بنابراین در این ۱۴روزی که از قطعی اینترنت می‌گذرد، اقتصاد ایران ۱۴ هزارمیلیارد تومان را از دست داده است. برای بزرگی این زیان کافی است که بدانیم درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود!

حال مشخص نیست که ابزارهای مدنظر دولت و وزارت اقتصاد در شرایط کنونی چگونه می‌توانند این زیان عظیم را جبران کنند. البته هر روشی که در این مسیر استفاده شود، هزینه‌هایی را نیز بر دوش اقتصاد ایران تحمیل می‌کند.

هزینه‌های جبران زیان کسب و کارهای اینترنتی

طبق اظهارات خاندوزی، یکی از برنامه‌های دولت برای جبران زیان‌های ناشی از قطعی اینترنت، اعمال مشوق‌های مالیاتی بر کسب و کارهای آنلاین است. اما این مشوق‌ها به هر روشی که اجرا شوند، هزینه‌هایی برای دولت و اقتصاد به بار خواهد آورد.

اگر دولت قصد داشته باشد که از کسب و کارهای متضرر، مالیات کمتری دریافت کند، مجبور است این منابع از دست رفته را از جایی دیگر جبران کند. یک راه این است که این درآمد از دست رفته از طریق مالیات‌ستانی از دیگر واحدهای اقتصادی و دیگر بخش‌ها ستانده شود. اگر برنامه دولت این باشد، نوعی ناعدالتی برای افرادی که بیشتر مالیات می‌دهند به وجود می‌آید. یعنی دولت به خاطر زیانی که خودش بر اقتصاد تحمیل کرده، قرار است از یک عده مالیات نگیرد و از عده دیگری بیشتر مالیات بگیرد.

اما راهکار دیگری که برای جبران این درآمد مالیاتی وجود دارد، استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول است. نگرانی اصلی این است که دولت به همین شیوه مالوف همیشگی متوسل شود که البته با توجه به سابقه دولت، محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌آید.

اما چنین شیوه‌ای، برای کل اقتصاد ایران تبعات منفی دارد و مردم باید منتظر افزایش تورم از محل چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی باشند. چاپ پول و افزایش حجم نقدینگی که اصلی‌ترین محرک‌های نرخ تورم هستند، باعث می‌شود که هزینه‌های تصمیم دولت برای قطعی اینترنت، گریبان‌گیر همه افراد جامعه و به ویژه کم درآمدها شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    صدهزار تومان هم نمیتونند جبران کنند چون کسانی که این حجم استاد ضرر زدن باشند در اون ها هیچ منفعتی در راه اقتصادی نیست و حجمی از نابسامانی رو مدیریت میکنند که هرروز بیشتر بشه تا جایی که اگر امکان داشته باشه بایس درسی در دانشگاهها و رشته ای جدید بیاد بنام فراخرابکاری و بی اهمیتی

  • ناشناس

    از جیب مردم

  • داغ دیده از بورس

    به دوروش جبران میکنند,اول حجمی که ما پول ان را دادیم وبسته خریدیم که از نظر زمانی زودتر تمام میشود ویگر اینکه حجم ها را تغییر میدهند
    در سرکیسه کردن مردم استادند

  • ناشناس

    شما زودتر اینترنت رو به حالت عادی برگردونید بهترین کمک رو کردین. بنظرم بهترین کار همین هست. بالاخره هردقیقه زودتر انجام بشه جلوی ضرر گرفته میشه

  • ناشناس

    حداقل سایت ها باز باشه متاسفانه سایت ها هاست خارجی دارن بنده خدا پیام رسانها را مسدود میکنید نمی‌دانی ممکنه یکی ارز دیجیتال و غیره کار می‌کنه ….آنقدر از علم فناوری عقب هستید که سایت ها رو هم مسدود میکنید …..من متاسفم ….شما را به شهدا واگذار میکنم خودشان قضاوت کنند

  • ناشناس

    احتمالا با این فرمونی که پیش میرن فقیر که هیچ طبقه متوسط و غنی هم باید کاسه گدایی دست بگیرند

    • ناشناس

      به جا فرمودید
      دمتون گرم

  • ناشناس

    وقتی ماها هستیم خدابه دور اسم زیان رو نیارید مگه ملت مردن که شماها ضررکنید؟دیگه نشنوم

  • ناشناس

    شما نگران سطل آشغالاتون باشید….

  • ناشناس

    بله از جیب مردم.
    کسی که قطع کردش زیانش رو بدهاز جیب خودشون،حالا ببینین اگه ملت پرداخت نکردن از جیب.تو این شلوغی ها همه چی گرون شدش هیچکس هم صداش د نیامدش

  • ناشناس

    فقط یه معجزه میتونه به زودی مردم رو از این وضعیت حاد و عجیب که درش به واسطه کوته فکری و منفعت طلبی یه عده خاص هست، نجات بده!