کد مطلب: ۳۵۲۲۲۸

نیازی خبر داد:

سایت ثبت سفارش واردات خودرو با شرایطی باز شد

سایت ثبت سفارش واردات خودرو با شرایطی باز شد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت گفت: سایت ثبت سفارش واردات خودرو براساس مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده باز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سید مهدی نیازی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده سایت ثبت سفارش واردات خودرو مدتی است که باز شده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با تاکید بر اینکه از طریق سایت ثبت سفارش واردات خودرو امکان ثبت سفارش فقط برای خودروهای در گمرک مانده فراهم شده است، افزود: براساس مصوبه هیات وزیران خودروهایی که تا تاریخ 1397.5.16 دارای قبض انبار هستند، می‌توانند ثبت سفارش شوند و این امکان برای خودروهایی که بعد از این تاریخ دارای قبض انبار هستند، فراهم نیست.

وی همچنین تاکید کرد: سایت ثبت سفارش برای واردات خودروهای جدید نیست.

نیازی بیان کرد: براساس مصوبه هیات وزیران که به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد خودروهایی که تا تاریخ 97.10.16 دارای قبض انبار گمرک بودند می‌توانستند با ثبت سفارش از گمرکات ترخیص شوند، اما بعد از مدتی تاریخ مذکور به 97.05.16 اصلاح شد و امکان ترخیص فقط برای خودروهایی فراهم شد که دارای تاریخ قبض انبار قبل از 16 مرداد 97 باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می‌شود، امکان جعل قبض انبار وجود دارد، آیا نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد تا فقط خودروهای مانده در گمرکات که دارای شرایط مذکور هستند ثبت سفارش شوند و خودرویی اضافه‌تر از گمرکات ترخیص نشود، گفت: مسئولیت بررسی اصالت و تایید قبض انبار خودروها با گمرک جمهوری اسلامی ایران است و در دستورالعمل 20 ماده‌ای وزیر صنعت که درباره نحوه ثبت سفارش و ترخیص خودروهای در گمرک مانده ابلاغ شد، تمام این موارد به صراحت ابلاغ شده است.

نیازی بیان داشت: بر مبنای بند 7 دستورالعمل هیات وزیران، وزیر صنعت موظف شد تا ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع تصویب‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن را در چهارچوب قوانین مربوط ابلاغ کند که پیرو آن وزیر صنعت یک دستورالعمل 20 ماده‌ای ابلاغ کرد و در آن دستورالعمل تمام وظایف سازمان‌های مربوطه ذکر شده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزرات صنعت بیان کرد: در دستورالعمل مذکور ذکر شده که سازمان حمایت، معاونت امور صنایع وزارت صمت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی چه نقشی دارند و چگونه نظارت داشته باشند.

وی افزود: اطلاعات موجود در مورد خودروهای در گمرک مانده در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران است و بنابراین گمرک برای ثبت سفارش می‌تواند اطلاعات موجود را بررسی کند تا فقط خودروهای موجود در گمرک که دارای قبض انبار به تاریخ ذکر شده هستند ثبت سفارش شود و خودروی دیگر ثبت سفارش نشود.

نیازی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای نظارت بعید می‌دانم که خودرویی به غیر از خودروهای موجود در گمرکات امکان ثبت سفارش یابد، زیرا گمرک و سازمان بنادر برای تمام خودروها موجود قبض انبار صادر کرده‌اند و حتی بعد از اصلاحیه تاریخ قبض انبار برآورد شد که 50 درصد از خودروهای موجود در گمرکات یعنی خودروهای که دارای قبض انبار بعد از تاریخ 16 مرداد 97 هستند، نمی‌توانند ثبت سفارش شوند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.