کد مطلب: ۲۹۰۷۷۴

سبزیجات صدرنشین فهرست دورریزها

سبزیجات صدرنشین فهرست دورریزها

در زمینه بسته‌بندی محصولات تازه و منجمد سبزیجات، باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود ولی همان‌طور که گفت شد مطالعات دقیقی در این زمینه انجام نشده ‌است، اما به نظر می‎رسد که در بخش سبزیجات بیشترین میزان هدر رفت محصولات کشاورزی را داشته باشیم و به همین علت باید سرمایه‌گذاری را در این زمینه افزایش دهیم.

در حالی که همواره خبرها از افزایش قیمت خوراکی‌ها حکایت می‌کنند، بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی و منابع غذایی، همه روزه دورریز شده و از دسترس انسان‌ها خارج می‌شوند. آماری از سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، نشان می‌دهد که ایران سالانه حدود 30 درصد از محصولات کشاورزی خود را به ضایعات تبدیل می‌کند و این در حالی است که تعداد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این محصولات در کشور نسبت به میزان تولید و برداشتشان، خیلی کم‌‎تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با در نظر گرفتن اینکه اگر این میزان محصول کشاورزی به جای دورریخته شدن و پیوستن به زباله‌ها، وارد سبد خرید مردم شده و یا به خارج از کشور صادر شود، تا چه حد به صادرات کشور و تنظیم بازار داخل کمک می‌کند، اهمیت تلاش برای کاهش دورریز محصولات کشاورزی را صد چندان خواهد کرد.

مجید اسدالهی، معاون مدیر کل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با میزان دورریز محصولات کشاورزی به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: تاکنون در خصوص تعیین میزان ضایعات کشاورزی در کشور بررسی و مطالعات جامعی صورت نگرفته ‌است و هرگونه آماری که در مورد میزان ضایعات کشاورزی اعلام شده، صرفا نظرات کارشناسی بوده و باید گفت برای اعلام آمار دقیق میزان ضایعات بخش کشاورزی، بررسی‎ها و مطالعات دقیق در این زمینه مورد نیاز است.

او در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در جهت کاهش میزان دورریز و افزایش صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کشور انجام شده ‌است گفت: هرگونه تغییر در مواد اولیه یا محصول که از بازارپسندی و قابلیت آن محصول برای دستیابی به ارزش افزوده بکاهد، ضایعات محسوب می‌شود. منظور از ضایعات محصولات کشاورزی، تلفات بالفعل (به ویژه تلفات کمی) است.

تلفات بالفعل آن میزان از محصول است، که پس از تولید به دلایل مختلف از چرخه فرآوری، نگهداری، توزیع و مصرف خارج می‌شود؛ مانند ریزش گندم در هنگام برداشت، خرابی سبزیجات و میوه‌ و هدررفت شیر در مسیر و وسایل حمل و نقل؛ از عواملی به حساب می‌آید که میزان دورریز و هدر رفت محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

اسدالهی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی فرآوری و نگهداری به موقع این محصولات، در واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

در حال حاضر با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، صنایع بسته‎بندی‌، ایجاد واحدهای نگهداری مانند سردخانه‌، انبار، سیلو و همچنین بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده و قدیمی صنایع تبدیلی، باعث می‌شود ضمن جلوگیری از هدر رفت و ضایعات محصولات کشاورزی درآمد کشاورزان، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و تولید محصولات غذایی دارای کیفیت و بهداشتی، افزایش یابد.

معاون مدیر کل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با نقش صنایع تبدیلی و بسته‎بندی در صادرات محصولات کشاورزی گفت: در راستای ضرورت وجود موثر محصولات کشاورزی فرآوری شده کشور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و ارتقا سطح فناوری واحدهای صنایع کشاورزی به ویژه صنایع بسته‎بندی در جهت بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی، بهبود استانداردهای کیفی و بهداشتی تولیدات صنایع کشاورزی، دارای اهمیت است. همچنین بررسی روند صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد صادرات در این بخش رو به افزایش بوده و به‌طور متوسط در سال‌های گذشته حدود 6 میلیارد دلار صادرات انجام شده ‎است.

اسدالهی ادامه داد: در صنایع مرتبط با دام از جمله صنایع لبنی، سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده، لازم به ذکر است ایران که در دهه 70 واردکننده محصولات لبنی بوده، در حال حاضر تبدیل به صادرکننده محصولات لبنی شده است و توانایی صادرات محصولات لبنی چون ماست، دوغ، شیر، خامه و بستنی را دارد.

او همچنین در مورد اینکه در کدام محصولات صنایع تبدیلی رشد بهتری داشته است و در کدام زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری بیش‌تری داریم، اعلام کرد: بنظر می‌رسد در زمینه بسته‌بندی محصولات تازه و منجمد سبزیجات، باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود ولی همان‌طور که گفت شد مطالعات دقیقی در این زمینه انجام نشده ‌است، اما به نظر می‎رسد که در بخش سبزیجات بیشترین میزان هدر رفت محصولات کشاورزی را داشته باشیم و به همین علت باید سرمایه‌گذاری را در این زمینه افزایش دهیم.

منبع: ایانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.