کد مطلب: ۷۲۷۳۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برج‌های الهیه یا بنگاه‌های تولیدی؛ سرمایه بانک‌ها به کدام سو می‌رود؟

برج‌های الهیه یا بنگاه‌های تولیدی؛ سرمایه بانک‌ها به کدام سو می‌رود؟

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، هجوم سرمایه بانک‌ها به سوی بازار مسکن را یکی از مشکلات شرکت‌های تولیدی در مسیر فعایت می‌داند. اما علت این موضوع چیست؟

به گزارش ‌ تجارت‌نیوز ، نقش بانک‌ها در تامین مالی فعالیت‌های تولیدی در اقتصادهای بزرگ دنیا انکارناپذیر است. تسهیلاتی که بانک‌ها برای آغاز به کار یا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اعطا می‌کنند، می‌تواند اثر مهمی بر رشد اقتصادی کشورها داشته باشد.

با این حال، کمبود تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید در اقتصاد ایران، یکی از مشکلات اساسی در مسیر پیشرفت بنگاه‌های دارای پتانسیل و مزیت‌دار است.

موضوعی که حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران نیز به تازگی به آن اشاره کرده است.

بانک‌ها تنها ۴۰ درصد وام‌های سهم صنعت را پرداخت کردند

روز گذشته، غزنوی در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد با اشاره به این موضوع گفت: در شرایط کنونی، وام و تسهیلات کمتری برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدها داده می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که از ابتدای امسال تاکنون کمتر از ۴۰ درصد تسهیلات سهم صنعت در کشور از سوی بانک‌ها پرداخت شده، اضافه کرد: تعداد زیادی برج‌ها و خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها در کشور وجود دارد که سال‌هاست خالی از سکنه هستند و استفاده‌ای نمی‌شوند. قانون برای مقابله با این رویکرد بانک‌ها وجود دارد، اما تاکنون اقدامی علیه آنها انجام نشده است.

هجوم سرمایه بانک‌ها به سوی برج‌های الهیه!

غزنوی با بیان اینکه فروش این منابع به‌ویژه برج‌هایی که برخی بانک‌ها در مناطقی همچون الهیه، زعفرانیه و غیره در تهران دارند، مشکلات تولیدی کشور را رفع خواهد کرد، اظهار کرد: برخی آمارها حاکی از وجود یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد خالی در کشور است که بیش از ۹۰۰ هزار واحد آنها متعلق به اشخاص حقوقی به‌ویژه بانک‌ها ست.

وی همچنین تصریح کرد: اگر خواستیم منابعی برای بانک‌ها از طریق فروش املاک‌شان ایجاد کنیم، باید قانون سختگیرانه و نظارت جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

سرمایه‌گذاری 91 همتی بانک‌ها در مسکن

این اظهارات دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در صورتی مطرح شده‌اند که بررسی‌ها به آنها مهر تایید می‌زنند.

صورت‌های مالی بانک‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ مجموع سرمایه‌گذاری شبکه بانکی در صنعت مسکن به حدود ۹۱هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما علت تمایل بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در این حوزه چیست و چه عواملی باعث این موضوع شده است؟

علت علاقه بانک‌ها به بازار مسکن چیست؟

با وجود اینکه عوامل مختلفی در رقم خوردن چنین شرایطی اثر دارند، اما تورم مزمن در اقتصاد ایران و به دنبال آن، سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

در این شرایط تورمی، نه تنها بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره به عنوان مهم‌ترین ابزار کنترل تورم با این پدیده شوم مبارزه نمی‌کند، بلکه با سیاست‌های پولی خود سبب افزایش نقدینگی و تقویت تورم می‌شود.

این موضوع سبب می‌شود که انجام عملیات بانکداری برای بانک‌ها به صرفه نباشد. بنابراین بانک‌ها برای کسب درآمد به بازارهایی مثل مسکن روی می‌آورند. زیرا بازار مسکن در اقتصاد ایران همواره سودده بوده و تقریبا بدون ریسک است.

تعارض منافعی که به همه آسیب می‌زند

در نتیجه، شرایط کنونی اقتصاد ایران رقم می‌خورد؛ بانک‌هایی که بخش بزرگی از دارایی‌های خود را در مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از افزایش قیمت مسکن سود می‌برند.

این موضوع یک تعارض منافع مهم را در پی داشته است. زیرا تا زمانی که بانک‌ها از تورم و افزایش قیمت مسکن سود می‌برند، نمی‌توان از آنها انتظار داشت که به فکر مهار تورم باشند.

با این حال، تبعات این تعارض منافع گریبان‌گیر همه مردم است. زیرا از طرفی تامین مالی تولید کند می‌شود و از طرف دیگر تورمی افزایش می‌یابد که در این سال‌ها آفت جان خانوار بوده است.

بانک مرکزی در خواب

در چنین شرایطی، بانک مرکزی نیز نقش نظارتی خود را نیز به دست فراموشی سپرده و اقدام موثری در جهت کنترل رفتار بانک‌ها نداشته است. همین موضوع باعث می‌شود که بانک‌ها با اقداماتی از جمله اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، به آتش تورم دامن بزنند و یک سیکل معیوب در اقتصاد ایران پدید بیاید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.