کد مطلب: ۶۵۱۷۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس سودآور است؟/ گروه صنایع غذایی در مسیر رشد!

سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس سودآور است؟/ گروه صنایع غذایی در مسیر رشد!

بورس با شروع سال ۱۴۰۱ روند صعودی به خود گرفت و رکورد هشت ماهه خود را شکست. به گفته کارشناسان سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس می‌تواند سودآور باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شروع سال ۱۴۰۱ به نفع بورس بود و بازار سرمایه توانست جهش خوبی را پشت سر بگذارد. اغلب پرتفوی‌های بورسی توانستند حتی در ۱۰ الی ۲۰ درصد زیان‌های اخیر خود را جبران کنند و حتی نوسان‌گیران نیز ادعا می‌کنند که در این مدت سود بیش از ۵۰ درصدی کسب کردند. بررسی آمارها نشان می‌دهد که بورس تا پایان سال می‌تواند سود ۵۰ درصدی به سرمایه‌گذاران خود بدهد و این یعنی رونق بیشتر بورس.

محمد مهدی مومن زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: ارزش بازار سهام در اولین ماه امسال ۱۲٫۳ درصد افزایش یافت و به این ترتیب بعد از گذشت هشت ماه، ارزش این بازار به محدوده بالاتر از شش هزار میلیارد تومان رسید. بر همین اساس بالاترین سطح ارزش بازار از شهریورماه ۱۳۹۹ تاکنون ثبت شده است.

وی توضیح می‌دهد: در کنار رشد قیمتی، وضعیت معاملاتی بورس نیز در فروردین‌ماه رونق محسوسی داشت، میانگین ارزش معاملات معمول روزانه نسبت به ماه قبل تقریبا دو برابر شد و به رقم ۴۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم، بالاترین میزان معاملات در هشت ماه اخیر است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: نکته مهم معاملات فروردین ماه، اندازه معاملات است. متوسط ارزش معاملات (ارزش معاملات تقسیم بر تعداد دفعات معاملات) در فروردین ماه به بالاترین سطح خود رسیده و رکورد جدیدی را ثبت کرده است. این موضوع به معنای آن است که سهامداران حقوقی و سهامداران عمده عملکرد فعالی در این ماه داشته اند و حمایت های خوبی برای حضور سهامداران خرد صورت گرفته است.

سهامدارن انتظار افزایش سود را داشته باشند

مومن‌زاده درخصوص وضعیت بنیادی بازار می‌گوید: رشدهای اخیر بهای جهانی انرژی و انواع کالاها، سهم عمده‌ای در بهبود شرایط بازار داشته است و نسبت ارزش بازار سرمایه به شاخص بهای جهانی کالاها، در سطوحی کاملا جذاب و منطقی قرار دارد. البته مساله محدودیت‌های کرونایی در شانگهای (بزرگترین بندر جهان) و برنامه اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو، دو چالش مهم برای بازارهای جهانی در ماه‌های پیش رو محسوب می‌شوند.

وی به سودآوری شرکت‌های بورسی اشاره کرده و اظهار می‌کند: با توجه به شرایط فعلی بازارهای جهانی و قیمت‌ها، در برآورد اولیه انتظار می‌رود که تا پایان امسال میزان سود مجمع شرکت‌ها (حاصل عملکرد سال قبل) به حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این رقم معادل مجموع سودآوری پنج سال اخیر شرکت‌هاست. البته با توجه به روندهای فعلی، برای سال بعد انتظار ارقامی به مراتب بالاتر وجود دارد.

مومن‌زاده در نهایت می‌گوید: نکته‌ای که باید در مورد روندهای جهانی مورد نظر قرار گیرد، مساله رشد چشمگیر قیمت‌ جهانی کالاهای خوراکی و محصولات کشاورزی است به شکلی که در ماه مارس، رشد ماهانه این شاخص برای نخستین بار طی سی سال اخیر در محدوده بالاتر از ۱۰ درصد قرار گرفته است. مجموع رشد شاخص قیمت خوراکی‌ها در دو ماه اخیر بیش از ۱۷ درصد بوده است. با توجه به تداوم جنگ اوکراین و کاهش میزان محصولات در سال زراعی پیش رو، انتظار تداوم این روند در ماه‌های آینده وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ….. خودتونید با این اوضاعی که برای مملکت درست کردید

  • ناشناس

    این چه سؤال مسخره‌ایه که هر از گاهی می‌پرسین که «سرمایه‌گذاری بلندمدت سودآور است؟»
    تو مملکتی اینقدر تورم داره، کود بخرین در بلندمدت سودآوره؛ از بچه هم بپرسین می‌دونه اینو، بی‌خودی وقت مردم رو تلف نکنید.