کد مطلب: ۶۳۰۹۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام بازار در بهمن ماه بازدهی بیشتری داشت؟

کدام بازار در بهمن ماه بازدهی بیشتری داشت؟

اعلام تورم بهمن از سوی مرکز آمار نشان داد بازارهایی مثل مسکن و کالاهای بادوام نظیر خودرو نسبت به بازارهای مالی بازدهی بالاتری داشتند. آیا مردم تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این گونه بازارها دارند؟ دلیل چیست؟

مینا علیزاده / به گزارش تجارت‌نیوز ، بهمن‌ ۱۴۰۰ برای بازارهای مالی ماه خوبی نبود. دلار، سکه و طلا یازدهمین ماه را نزولی به پایان رساندند. بورس نیز تنها اندکی رشد کرد. این در حالی است که بازارهایی مثل مسکن و کالاهای بادوام مانند خودرو، بازدهی بالاتری داشتند. شرایط سرمایه‌گذاری در بازارها چگونه است؟

مسکن

طبق اعلام مرکز آمار از بازارها در بهمن ۱۴۰۰، مسکن با اندکی رشد همراه بود. به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۰،۷ درصد افزایش داشت.

کالاهای بادوام

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در بهمن ۱۴۰۰، بازار کالاهای با دوام هم در ماه گذشته افزایشی بود. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۱،۲ درصد رشد کرد.

این در حالی است که شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در گروه کالاهای بادوام در دی، ۲،۵ درصد افزایش یافته بود.( مرکز آمار )

اما برتری این دو بازار به بازارهای مالی از کجا نشات می‌گیرد و چه عواقبی برای اقتصاد دارد؟

سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد چه عواقبی دارد؟

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این خصوص توضیح داد: مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، پول‌های خود را به سمت بازارهای غیرمولد می‌برند تا از ارزش آن کاسته نشود.

میثم رادپور دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز در این مورد بیان کرد: اقتصاد ایران حوزه‌های جدی برای سرمایه‌گذاری فراهم نکرده است. در واقع بازارهای مالی آنقدر توسعه پیدا نکرده‌اند که که مردم پول خود را در آنجا سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین مجبورند سرمایه خود را به حوزه‌هایی مثل مسکن ببرند. در کشورهای پیشرفته معمول نیست افراد سرمایه را خود را در اینگونه بازارها درگیر کنند.

او گفت: مردم دریافته‌اند تنها چیزی که می‌تواند سپر تورم باشد حوزه‌هایی مثل خودرو و به ویژه مسکن است. در اقتصاد تورمی بخش عمده بازدهی را تورم تشکیل می‌دهد، بنابراین افراد طرفدار گونه‌ای از سرما‌یه‌گذاری هستند که تورم را در خودش منعکس کند و دیگر رشد را در نظر نمی‌گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.