خبر مهم:

کد مطلب: ۷۸۹۶۹۱

محمد محمدی‌پور کارشناس انرژی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری عربستان در ایران؛ تاکتیک سیاسی یا برنامه عملیاتی؟

سرمایه‌گذاری عربستان در ایران؛ تاکتیک سیاسی یا برنامه عملیاتی؟

پس از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک وزیر دارایی عربستان گفته است که سرمایه‌گذاری‌ها در ایران ممکن است به سرعت اتفاق بیفتد. این در حالی است که به گفته محمد محمدی‌پور کارشناس انرژی، عربستان با چراغ سبز آمریکا بر سر میز مذاکرات نشست و هنوز نمی‌توان به وعده‌هایش اطمینان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در 19 اسفند ۱۴۰۱ امیدها برای احیای برجام و بهبود شرایط اقتصادی به کشور بازگشت. ارتباط این موضوع با برجام از آن حیث است که به عقیده برخی تحلیلگران، عربستان با چراغ سبز آمریکا بر سر میز مذاکرات با ایران نشسته است و بنابراین می‌توان به احیای برجام هم امیدوار بود.

البته با توجه به حضور چین در نقش میانجی‌ میان دو کشور این فرضیه وجود دارد که توافق صورت گرفته دیکته پکن برای تهران و ریاض است و پای آمریکا در میان نیست. در هر صورت اما به ثمر نشستن توافق دو کشور به عنوان فرصت‌ خوبی برای گسترش روابط بین‌الملل کشور با سایر همسایه‌ها تلقی می‌شود. حتی آن طور که آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به تجارت‌نیوز گفته است، این موضوع می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای کشور رقم بزند.

چندی پیش رویترز در گزارشی نوشت که محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان، در دومین دوره کنفرانس بخش مالی گفته است: بعد از توافق بین ایران و عربستان، سرمایه‌گذاری‌های در ایران ممکن است به سرعت اتفاق بیفتد. فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری عربستان در ایران وجود دارد که باید در سایه برقراری ثبات در منطقه و احترام به مفاد توافق، رقم بخورد.

وعده‌ عربستان برای سرمایه‌گذاری عملی می‌شود؟

محمد محمدی‌پور، کارشناس انرژی درباره اظهارات وزیر دارایی عربستان مبنی بر سرمایه‌گذاری در ایران به تجارت‌نیوز گفت: رویکرد سرمایه‌گذاری به وسیله دولت عربستان اتفاق مثبتی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: البته یک پیش شرط برای این موضوع وجود دارد اینکه به صورت استراتژیک و غیرتاکتیکی دنبال شود. در این صورت می‌توان منتظر نشانه‌های خوبی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بود.

محمدی‌پور گفت: از آنجا که دولت عربستان با چراغ سبز آمریکا بر سر میز مذاکره با ایران نشسته است هنوز نمی‌توان اطمینان لازم را برای انجام هرگونه اقدامی در ایران داشت. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی این تصمیم کارکرد دیپلماتیک دارد. بنابراین باید منتظر ماند و دید در آینده اقدام عملی در این زمینه صورت می‌گیرد یا خیر.

پس از توافق ایران و عربستان تحولات چشمگیری در منطقه رخ داد. تسویه بخشی از بدهی عراق به ایران از جمله آن است. البته ابهاماتی درباره مبلغ تسویه شده وجود دارد. حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، می‌گوید ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق تسویه شده است. این در حالی است که بانک مرکزی میزان بدهی عراق به ایران را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

همچنین حضور مقاماتی از افغانستان در ایران به منظور بررسی مشکلات مهاجران افغانستانی را می‌توان به فال نیک گرفت. افغانستان یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران به حساب می‌آید که تقویت رابطه تجاری دو کشور می‌تواند اتفاقات خوبی را برای کشور رقم بزند.

حضور شمخانی در امارات را نیز می‌توان به عنوان حسن ختام اتفاقات اخیر در نظر گرفت. یعقوب رضازاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این باره گفته است: با توجه به نقش اقتصادی امارات، اهمیت آن در میان صادرکنندگان نفت و انرژی و ارتباطات خوبی که با کشورهای اروپایی دارد، به نظر می‌رسد تقویت ارتباط ایران و امارات می‌تواند برای کشور مفید باشد.

به نظر می‌رسد کشورهای منطقه خاورمیانه به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز تعامل یکدیگر برای ایجاد ثبات و رونق اقتصادی در منطقه ندارند. ایران نیز پس از هشت سال با از سرگیری روابط خود با عربستان در راستای این تعامل می‌کند. با این حال باید منتظر ماند و دید آینده روابط صورت گرفته به چه صورت دنبال خواهد شد؟ آیا این روابط تاثیری در احیای برجام دارد؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر یک بام و دو هوای مجلس و دولت بر سر افزایش تعرفه‌ها را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.