کد مطلب: ۴۸۷۱۱۰

سقف وافل قیمت ساختمان را کاهش داد

سقف وافل قیمت ساختمان را کاهش داد

سقف وافل با توجه به مزایای متعددی که دارد امروزه بسیار در میان مهندسان و پیمانکاران بسیار پرطرفدار شده است. هزینه سقف وافل در مقایسه با سایر سقف‌ها پایین‌تر و عملکرد سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌ها بسیار بهتر می‌باشد.

سقف وافل از جمله دال‌های مجوف می‌باشد که توجه فراوانی در چند سال اخیر به آن شده است. از خود می‌پرسید چرا؟ چون هزینه سقف وافل در مقایسه با سایر سقف‌ها پایین‌تر و عملکرد سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌ها بسیار بهتر می‌باشد. این نوع سقف به دلیل امکان اجرا به صورت یک طرفه و دوطرفه و کاهش وزن مرده سقف قابلیت اجرا در دهانه‌های کوتاه و بلند را دارا می‌باشد. نکته قابل توجه این است که بر خلاف باور رایج هم در دهانه‌های کوتاه و هم در دهانه‌های بلند این سیستم سازه توجیه فنی و اقتصادی دارد.

عملکرد سقف وافل چگونه است؟

عملکرد سقف‌های وافل به دو دسته یک‌طرفه و دوطرفه تقسیم می‌شود. این دسته‌بندی در نتیجه تفاوت در ابعاد قالب استفاده شده و نحوه انتقال بار می‌باشد. هرکدام از این سقف‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته و با توجه به پلان و دهانه سازه مورد نظر سقف وافل متناسب با آن سازه انتخاب می‌شود. در ادامه به معرفی این دو نوع سقف و ویژگی‌های مربوطه می‌پردازیم.

w2345

قالب وافل یک‌طرفه و دو طرفه

نحوه عملکرد سقف وافل یک‌طرفه:

نام‌گذاری سقف وافل به دلیل به کارگیری قالب‌های وافل یک‌طرفه در اجرای آن و انتقال یک‌طرفه بار در این نوع از دال می‌باشد. به دلیل اختلاف در ابعاد قالب‌های وافل یک‌طرفه بار به تیرهایی که کوتاه‌تر هستند منتقل نمی شود. عملکرد این سیستم سقف مشابه با سقف تیرچه بلوک می‌باشد ولی تفاوت‌های عمده ای با آن دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به غیرماندگاری و مقاومت بیشتر قالب‌های وافل نسبت به بلوک، حذف تیرچه آماده و عدم امکان ایجاد درز سرد، امکان اجرا در دهانه‌های بلند‌تر و از همه مهم‌تر حذف بتن ناکارامد سقف اشاره کرد. در مسائل ایمنی و حریق نیز در سیستم تیزچه امکان تولید گازهای سمی وجود دارد که این مشکل در سقف وافل یک‌طرفه نیز وجود ندارد.

76543

سقف وافل یک‌طرفه در اسکلت فلزی

چگونگی عملکرد سقف وافل دوطرفه:

در سقف وافل دوطرفه از قالب‌های وافلی استفاده می‌شود که دارای طول و عرض یکسان بوده و مربعی شکل می‌باشد. استفاده از چنین قالب‌هایی موجب باربری در دو جهت می‌شود و بار به تیرهای اطراف در چهار سمت و سپس به ستون‌ها منتقل می‌شود. لذا با توجه به ویژگی ذکر شده می‌توان دریافت این نوع از سیستم سقف در دهانه‌های بلندتری نسبت به سقف وافل یک‌طرفه می‌تواند اجرا شود. در سقف‌های وافل یک طرفه تکیه‌گاه اصلی به دلیل خم شدن در فاصله کوتاه‌تری تامین می‌شود، بنابراین می‌توان در دهانه‌های حداکثر 8 متری اجرا نمود. سقف‌های وافل دوطرفه را می‌توان در دهانه‌های تا 20 متر نیز اجرا کرد. نکته دیگر این است که در سیستم دوطرفه برخلاف یک طرفه می‌توان تیرهای میانی را حذف کرد و سقف را به صورت دال مجوف تخت اجرا نمود. در این حالت قابلیت استفاده سقف به صورت اکسپوز چندین برابر می‌باشد و زیبایی آن دو چندان می‌شود.

مزایای سقف وافل:

سقف وافل با توجه به مزایای متعددی که دارد امروزه بسیار در میان مهندسان و پیمانکاران بسیار پرطرفدار شده است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف ستون‌های اضافی، کاهش وزن سازه، ایجاد فضای معماری دل‌باز
  • افزایش ظرفیت باربری سازه و امکان اجرا در دهانه‌های بزرگ در حالت دوطرفه
  • کاهش وزن مرده سازه، جذب نیروی زلزله کمتر و درنتیجه مقاومت بیشتر در مقابل بارهای جانبی
  • کاهش مصالح مصرفی، قابلیت استفاده مجدد قالب‌ها، زیرسازی آسان‌تر و کاهش هزینه و زمان اجرای سازه
  • نمای زیبای مشبک زیرین و مقاومت بیشتر در برابر ارتعاش و صدا به دلیل دوطرفه بودن عملکرد
  • ایجاد محیط کار ایمن‌تر درصورت استفاده از قالب های وافل
  • اجرای آسان‌تر و سریع‌تر نسبت به سایر سیستم‌های سقف
  • امکان عبور ساده‌تر تاسیسات و عدم نیاز به سقف کاذب
  • عدم ایجاد گازهای سمی برخلاف سیستم‌های با قالب ماندگار و پلی استایرن در زمان وقوع آتش‌سوزی

معایب سقف وافل:

سقف وافل معایب بسیار کمتری در مقابل مزایای بسیار خود دارد. با این حال این سقف بدون ایراد نبوده و می‌توان موارد زیر را در این باره بر شمرد:

  • یکی از معایب سقف وافل مشکل بودن اجرا در سطوح شیب‌دار می‌باشد.
  • در ساختمان‌های مسکونی در صورتی که نخواهید از نمای زیر استفاده کنید نیاز به سقف کاذب یا رابیتس‌بندی می‌باشد.
  • در محل‌های لنگر منفی عملکرد ضعیف تری نسبت به لنگر مثبت دارد.

با این حال موارد بالا در بیش از 90 درصد از پروژه‌ها عامل تاثیرگذاری نبوده و می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

مراحل اجرای سقف وافل:

اولین مرحله در اجرای سقف وافل مشابه سایر سیستم‌های سقف، زیرسازی سقف می‌باشد که با نصب جک آغاز می‌شود.

مرحله بعد قالب چینی بوده که برخلاف سقف‌های تیرچه بلوک دیگر نیازی به قالب‌های فلزی نمی‌باشد. قالب‌های وافل مستقیما روی قوطی‌های فلزی قرار می‌گیرد و تمام فضای مورد نیاز برای نگهداری بتن تازه را تامین می‌کنند.

بعد از قالب چینی نوبت به آرماتوربندی و میلگرد گذاری می‌رسد. در سقف‌های وافل به دلیل حذف لایه پایینی دال میلگردگذاری فقط در دال بالایی می‌باشد. بنابراین عملیات آرماتوربندی بهتر کنترل شده و از کیفیت و دقت بالاتری برخوردار می‌شود.

در نهایت نوبت به مرحله بتن‌ریزی می‌رسد. به دلیل استحکام قالب‌ها تردد کارگران در حین عملیات آرماتوربندی و بتن‌ریزی راحت‌تر بوده و ایمنی بیشتری دارد.

78654 1

بتن‌ریزی سقف وافل

در پایان نیز بعد از رسیدن بتن به مقاومت کافی طبق آیین‌نامه مقررات ملی می‌توان قالب‌ها را جدا کرد و در سقف‌های بعدی استفاده کرد.

عوامل موثر در تعیین هزینه سقف وافل

سقف وافل به دلیل کاهش مصالح مصرفی و سادگی در اجرا هزینه اجرایی کمتری دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت عوامل مختلفی از جمله نوع پلان، نوع دیوار چینی، تعداد طبقات، ارتفاع کلی هر طبقه، ارتفاع کلی هر ساختمان، وضعیت و تیپ کلی خاک و طول دهانه در برآورد هزینه اجرای سقف وافل تاثیرگذار است. حذف تیرچه آماده، بلوک و قالب‌های ماندگار و استفاده از تیرچه درجا و قالب‌های غیر ماندگار موجب کاهش هزینه تمام شده می‌شود. مشبک و توخالی بودن سقف، امکان عبور تاسیسات از داخل سقف نیز نیاز به اجرای سقف کاذب را از بین برده و به تبع باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. در مقابل دهانه‌های بلند و ارتفاع طبقات بیشتر، وجود منحنی یا پخ در پلان موجب افرایش هزینه اجرای سازه می‌شود.

جمع‌بندی

دال وافل آخرین مدل از دال‌های مجوف است که از نوع مشبک (قابلمه‌ای) می‌باشد که به عنوان یکی از بهینه‌ترین سیستم‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. این نوع از سقف و قالب‌های استفاده شده سهولت در اجرا و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد. قالب‌های وافل شرکت زاگرس بنا با ابعاد و اندازه‌های مختلف در دو نوع ساده و قفل‌دار موجود می‌باشد. این شرکت مفتخر است که قالب‌های وافل یک‌طرفه و دوطرفه را با بالاترین کیفیت و اقتصادی‌ترین قیمت در اختيار صنعت ساختمان كشور قرار مي‌دهد. تمام قالب‌های تولید شده توسط این شرکت دارای خدمات پس از فروش و گارانتی تعویض واقعی می‌باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم وافل و بهره‌مند شدن از مشاوره رایگان خرید قالب وافل یا دیگر خدمات در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت زاگرس بنا تماس حاصل فرموده و یا از طریق لینک زیر اطلاعات بیشتری از مجموعه ما به دست آورید.

https://zagrosbana.com/what-is-waffle-slab/

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.