کد مطلب: ۲۶۸۷۱۵

سقوط قیمت نفت در پی تشدید جنگ تجاری جهانی

سقوط قیمت نفت در پی تشدید جنگ تجاری جهانی

بهای معاملات نفت روز جمعه به‌دنبال تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان کاهش یافت، اما بازارهای نفت جهان در بحبوحه اختلالات عرضه و تقاضای بالا، محدودیت عرضه پیدا کرده‌اند.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۳.۱۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت پایه نفت آمریکا روز پنج شنبه به ۷۴.۰۳ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهای معاملات نفت برنت با ۱۱ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۷.۷۴ دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش قیمت معاملات نفت در روز جمعه در حالی روی داد که بازارهای سهام آسیا تحت تاثیر تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان شامل چین، هند و اتحادیه اروپا، در پایینترین رکورد ۹ ماه گذشته ایستادند.

معامله گران نگران هستند که تشدید جنگ تعرفه‌ای بر صادرات کالا از جمله نفت آمریکا، باعث رکود تجارت و آسیب دیدن رشد اقتصادی جهانی شود.

قیمت نفت در طول سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر محدود شدن عرضه به بازار به دلیل تقاضای بالا و کاهش عرضه داوطلبانه تولید کنندگان اوپک و غیراوپک، روند صعودی داشته است. اختلالات عرضه غیر منتظره در کانادا، لیبی و ونزوئلا نیز به این کاهش عرضه افزوده است.

با این حال شاخص‌ها به محدود شدن عرضه در بازار اشاره ندارند. اگر چه رشد تولید آمریکا آهسته شده، اما تولید نفت این کشور به مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر تولید روسیه و عربستان سعودی در سطح مشابهی قرار دارد و انتظار می‌رود با توافق اوپک و روسیه برای تسهیل محدودیت‌های عرضه، تولید این گروه نیز افزایش پیدا کند.

این حجم تولید بالای کم‌سابقه به معنای آن است که این سه کشور یک سوم مصرف جهان را تامین می‌کنند. با این حال تحلیلگران هشدار داده‌اند که بازار ظرفیت شناور اندکی برای پاسخگویی به اختلالات عرضه غیر منتظره دارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.