کد مطلب: ۶۸۰۰۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برابری یورو با دلار ادامه دارد / چرا سقوط یورو مهم است؟

برابری یورو با دلار ادامه دارد / چرا سقوط یورو مهم است؟

در حالی که یورو به سمت برابری با دلار می‌رود، معامله‌گران ارز می‌گویند احتمال اینکه یورو بیش از این سقوط کند وجود دارد. ضعیف شدن یورو مصرف‌کنندگان اروپایی را نگران می‌کند اما برای آمریکایی‌هایی که به مقصد اروپا سفر می‌کنند، خبر خوبی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین در ماه فوریه، یورو در حال از دست دادن ارزش خود در مقابل دلار بود. در چند روز اخیر نیز ارزش این ارز به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسید. در زمان تنطیم این گزارش هر یورو به قیمت ۱٫۰۰۳ دلار معامله می‌شود. پیش از شروع جنگ قیمت یورو ۱٫۱۵ دلار بود که چنین سقوطی موجب می‌شود این ارز هر چه بیشتر به برابری با دلار نزدیک شود.

نرخ برابری چیست و چرا برای یورو مهم است؟

به نقل از دویچه‌وله ، نرخ برابری با دلار به زبان ساده یعنی بتوان با یک دلار، یک یورو خرید. این مساله برای بازار بیشتر جنبه روانی دارد. بازارهای مالی به نمادهای رند علاقه دارند و به نظر عده‌ای این بازارها به شدت به دنبال یافتن یک معنای نمادین هستند.

نرخ برابری می‌تواند نقطه‌ای باشد که از آنجا به بعد این دو ارز را زیر نظر داشته باشیم و ببینیم که هر یک به کدام سو می‌روند. برخی بر این باوراند که یورو از نرخ برابری هم پایین‌تر می‌رود. در حالی که برخی از سوی دیگر با نزدیک شدن یورو به نرخ برابری شروع به خرید یورو بیشتری می‌کنند.

چرا یورو سقوط کرد؟

سقوط یورو چند دلیل دارد که اصلی‌ترین آن افزایش قیمت گاز و نگرانی‌ها در خصوص قطع جریان گاز طبیعی از سمت روسیه است. وابستگی کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا به گاز روسیه باعث می‌شود احتمال رکود اقتصادی در اروپا بیشتر از آمریکا باشد.

یکی دیگر از دلایل سقوط ارزش یورو نسبت به دلار تفاوت نرخ‌های بهره در آمریکا و منطقه یورو است. اخیرا فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره را افزایش داد اما بانک مرکزی اروپا هنوز هم در مقابل افزایش این نرخ مقاومت می‌کند. در کنار این عوامل دلار برای سرمایه‌گذاری گزینه مطمئن‌تری به نظر می‌رسد چرا که در حال حاضر در معرض خطرات جهانی کمتری قرار دارد.

یورو تا کجا سقوط می‌کند؟

تحلیلگران شرکت نامورا اینترنشنال پیش‌بینی می‌کنند که یورو می‌تواند تا ۰٫۹۵ دلار نیز کاهش قیمت پیدا کند.

مدیر تحقیقات ارزهای خارجی دویچه بانک نیز همین نظر را دارد و می‌گوید چنین اتفاقی از سال ۱۹۷۱ بی‌سابقه خواهد بود.

تضعیف یورو چه تاثیری بر مردم و بانک مرکزی اروپا دارد؟

روند نزولی یورو فشار بر خانوارهای اروپایی را که هم اکنون درگیر تورم هستند، افزایش می‌دهد. هزینه واردات افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌های مصرف‌کننده در پی آن بالا می‌رود. اما واردات کالاهای اروپایی و همچنین سفر به اروپا برای آمریکایی‌ها به‌صرفه خواهد بود.

بانک مرکزی اروپا در حال حاضر به علت کوتاهی در مبارزه با تورم زیر ذره‌بین است. ضعیف شدن یورو این وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. با این اوصاف یورو نه تنها در مقابل دلار بلکه در مقابل ارزهایی مانند فرانک سوئیس و ین ژاپن نیز ارزش خود را از دست داده است.

بانک مرکزی اروپا قصد دارد در هفته آینده نرخ بهره را ۲۵ واحد افرایش دهد. این افزایش در بیش از ۱۰ سال گذشته اتفاق نیفتاده است. بحران اقتصادی باعث می‌شود بانک مرکزی اروپا قادر به افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره نباشد. اگر این بانک شرایط آن را داشت که نرخ بهره را به این سرعت افزایش دهد می‌توانست جلوی سقوط یورو را بگیرد.

آخرین اخبار ارز را در صفحه بازار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیرحسین

    امیدوارم پول ایران ارزش پیدا کند