خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۱۱۹۴

هفته بعد سهام بخریم یا بفروشیم؟

هفته بعد سهام بخریم یا بفروشیم؟

با وجود آنکه در چهار ماهه اخیر بازار سهام روندی نزولی داشته اما هنوز هم بیشترین بازدهی مجموع هفت و نیم ماه امسال از آن بازار سرمایه است. در هفته جدید آیا فرصت خرید است یا همچنان زمان فروش سهام محسوب می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود آنکه در چهار ماهه اخیر بازار سهام روندی نزولی داشته اما هنوز هم بیشترین بازدهی مجموع هفت و نیم ماه امسال از آن بازار سرمایه است. در هفته جدید آیا فرصت خرید است یا همچنان زمان فروش سهام محسوب می‌شود؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: بازگشت سرمایه‌گذاران به جریان معاملاتی بورس و فرابورس در آخرین روز‌کاری هفته اغلب شاخص‌های سهامی را سبزپوش کرد. در حالی بازار با استقبال خریداران همراه شد که علی صحرایی در گفت‌و‌گویی از تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد.

هر چند رقم مشخصی از این تخصیص تا‌کنون به اهالی بازار سرمایه اعلام نشده و حتی سازوکار تزریق منابع به صنایع بورسی نیز برای معامله‌گران در ابهامی تمام‌عیار قرار دارد.

با اینکه حمایت از بازار سهام به‌ویژه ازسوی بزرگان حقوقی، امری است که در تمام بورس‌ها مشاهده می‌شود و در مواقعی خاص از جمله عبور از گره‌های معاملاتی اقدامی ضروری و منطقی ازسوی صاحب‌نظران اقتصادی ارزیابی می‌شود، اما باید توجه داشت تزریق منابع برای جلوگیری از اصلاح بازار در نهایت به تورمی افسارگسیخته منتهی می‌شود.

در عین حال مشکل اساسی در این برهه زمانی، اعتماد سلب شده قشر سرمایه‌گذار است، سهامدارانی که نقدینگی خود را با تکیه بر دعوت رئیس دولت وارد بازار سرمایه‌ کردند اما به محض بروز اختلافات بین وزارتخانه‌‌های اقتصاد، نفت و صمت روند تغییر کرد.

نقدی به آقای وزیر

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به طور مجدد وعده ۱۰۰ عرضه اولیه تا‌پایان سال‌جاری را داد، گویی وعده‌‌های دولتمردان تمامی ندارد و هر روز با تکرار آن به‌دنبال بازگرداندن اعتماد و فرونشاندن التهاب در بازار هستند. وعده عرضه ۱۰۰ شرکت تا‌ پایان سال در حالی داده شد که نگاهی گذرا به تقویم کاری بورس نشان می‌دهد کمتر از ۹۰ روز معاملاتی برای بورس۹۹ باقی مانده است.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که التهاب بورس با حرف وعده‌فروکش نخواهد کرد، بلکه سیاست‌گذاری‌های شفاف، تصمیم‌گیری در حوزه‌های اقتصادی با در نظر گرفتن میزان اثر‌گذاری دستورالعمل‌های جدید در فضای معاملاتی بورس، اعلام به سهامداران پیش از اتخاذ سیاست‌گذاری‌های جدید برای بازار سهام، هماهنگی بین دستگاه‌‌های دولتی و عدم اعمال سیاست‌‌های دستوری ازسوی وزارت صمت (نرخ‌گذاری فولاد)، حذف محدودیت‌ها و مواردی از این قبیل می‌توانند به کاهش التهاب بازار و افزایش شفافیت در جریان معاملاتی بورس و فرابورس منجر شوند.

اما دولت، بورس و مجلس و دیگر ارکان که خود را متولی بازار می‌دانند از ابتدای آغاز ریزش قیمت‌ها در بورس تهران، در قالب حمایت از سهامدار و بازار طرح‌های بی‌شماری را مطرح کردند که نه تنها مانع از رکود بازار سهام نشد بلکه افزایش بی‌اعتمادی و تهدید محسوس نقدشوندگی بازار را به‌دنبال داشت.

نگاهی به بازار

روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با افزایش ۷۵/ ۰ درصدی همراه شد و توانست رقم یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحدی را پس بگیرد. در همین حال برخی از سهامداران با پرسشی تحت عنوان «فرصت فروش یا موقعیت خرید؟» در بازار مواجه بودند. سوالی که به اعتقاد برخی از کارشناسان در صورت ثبات رویه در سیاست‌گذاری‌ها، عدم دخالت دولت با توجه به بهبود قیمت‌های جهانی به واسطه مشخص شدن سکاندار جدید ایالات متحده آمریکا و کشف واکسن کرونا و به طور مشخص رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به زیر ارزش ذاتی مثبت پاسخ خرید دارد.

در مقابل سناریوی دیگری نیز ازسوی تحلیلگران مطرح است. سناریویی که بازگشت به روند صعودی را در تداوم نوسانات مثبت و منفی طی چند روز معاملاتی محتمل می‌داند. با چنین رویه‌ای در حقیقت شاخص کل بازار سهام کف‌سازی کرده و با خروج عرضه‌کنندگان از چرخه داد و ستد‌‌ها خریداران واقعی وارد بازار می‌شوند.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در ۲۱ آبان نشان از جابه‌جایی ۱۵۷ میلیارد تومان نقدینگی از سرمایه‌گذاران حقوقی به حقیقی دارد. افزایش فعالیت حقیقی‌ها در بازار روز چهارشنبه در صنعت حمل‌و‌نقل به اوج خود رسید. در نقطه مقابل نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در صنایع بانک، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی روی داد.

هر چند به صورت قطعی نمی‌توان مثبت شدن شاخص‌های سهامی را به‌دلیل بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران یا جو روانی حاکم در تا‌لار شیشه‌ای عنوان کرد، اما رشد پتانسیل سودآوری شرکت‌ها پارامتری است که می‌تواند سیگنال‌هایی را به معامله‌گران ارسال کند.

آخرین اخبار از چشم‌انداز بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کارگزاری آگاه سهام ما را واریز کن ما بی خیال بورسیم

  • مال باخته دولت

    خدا کنه بازار برگرده من سرمایمو بردم تو بورس قفل شد اگه بفروشم پولی برای کسب و کارم باقی نمیمونه اگه صبر کنم جنس نمیتونم بخرم.مشتریام پراکنده شدن.آقایون با سرمایه مازادتون وارد بورس بشین والا مثل من بیچاره میشین

  • ناشناس

    دروغ پشت دروغ این ملت هم خدایی داره،،یه روز حال همتونو میگیره

  • ناشناس

    برو بابا خجالت بکش الفاظ نامناسب ،،پس آزادی بیانتون کجاست،،پخش نکن ثبت نکن ،،خدایی هم هست

  • ناشناس

    مهم. راه کار مهار گرانی وبدست اوردن اطمینان مردم ورونق بورس وکم کردن بار مالی دولت وایجاد اشتغال برای مردم وابادانی کشور راه حل دارد که در پایان عرایض به اطلاع کارشناسان محترم دولت خواهد رسیدخواهشمند است تمامی مطالب مورد توجه وبررسی قرار گیرد ومنتشر نشود وممنون خواهم شد جوابش را دریافت کنم و ما که از ۴ و۵ ماه پیش با تقاضای دولت وارد شدیم سرمایه خود را از دست داده ایم هم درفروش دارایی خود در سایر بازارها مثل طلا وملک وهم در خریدسهام بورسی روی هم رفته ۱۴۰درصد در ضررهستیم واین در نتیجه اعتماد به دولت ورییس جمهور محترم است .امیدواریم جبران شود پولی هم جهت خرید سهم نداریم مقداری بخریم میانگین ضرر را کم کنیم تا زودتر ضرر مان جبران شود در تهیه نان زن وبچه عاجز مانده ایم ا یا متوجه می شوید . پس ضررمردم را جبران کنید ومرد باشید. کسی بفکر خروج از بازار نیست جلوی کارشناسان منفی باف را بگیرید. ومردم را با شایعات منفی دلزده ودلسرد نکنید .اگر شایعات مثبت وارد بازار کنید هیچ کس بازار راترک نخواهدکرد مگر عده کمی که احتیاجات ضرروی جهت خرید جهازیه یا درمان مریضی دارند وعده ای مقداری برداشت خواهند کرد جهت خرید نان زن وبچه. ولی ورود سرمایه چندین برابر بیشتر از خروج خواهد بود وکم کم پولهای سهامداران قدیمی با مثبت شدن دو سه هفته ای بورس وحصول اطمینان انان از عدم دخالت دولت در بورس در جهت منفی سازی بورس واطمینان از حمایت دولت ازبورس به بازار سرمایه بر میگردد وبورس رونق می گیرد دولت هم همزمان با رونق بورس می تواند سهام خرید وفروش کند هم کسری بودجه را جبران کند وهم کمک به رشد ورونق بازار سرمایه کند حتی دولت می توانست بجای انکه حقوق بازنشستگان را زیاد کند وپول نقدی به انان بدهد به انان وکارمندان دولت به اذای اضافه حقوق سهام بورسی عرضه کند .اگر بورس رونق گیرید بازارهای دیگر متعادل می شود وارزانی در مایحتاج مردم درمملکت اتفاق خواهد افتاد ونقدینگی از سایر بازارها به سمت بورس روانه می شود ومسائلی همچون احتکار از جامعه ریشه کن خواهد کرد با بورس می توان نقدینگی را مهار کرد بدون انکه مردم اسیبی ببینند .با رونق بورس می توان تا ۵۰ درصد حقوق کارمندان دولتی وباز نشستگان را بطور غیر نقدی وبا عرضه سهام بورسی به انان پرداخت کرد واداره امور مملکت وساخت وساز وعملیات پیمانکاری را بدون نیاز به پرداخت نقدی پیش برد وارزش پول مملکت را در مقابل ارزهای خارجی حفظ کرد واز بار مالی دولت وهزینه دولت تا ۷۰درصد کاهش داد ومملکت را به اوج شکوفایی واقتدار رساند ما متوجه هستیم که پول ما صرف خرید اسمی چند سهم شده .ولی برای ملت مهم سود کردن است وهمه به دنبال سود کردن هستند وهیچ کس از ضرر خشنود نخواهد شد مگر شما خودتان عاشق ضرر هستید .پس می توان سرمایه ها ونقدینگی را به سمت بورس هدایت کرد بدون هیچ اثار منفی در مملکت . اگر بورس را مثبت کنید مردم دوباره در صف خرید به انتظار خواهند نشست بدیهی است که بایستی سود دهی بورس بیشتر باشد تا جذابتر شود وفرقی نمی کند مثلاً ارزش هر سهام وتجارت ویا وبیمه بشود ۳۰۰ تومان ویا ۱میلیون تومان . گوشت نیست که مردم نخورند ضعیف بشوند هر چه ارزش ان بیشتر شود سرمایه داران بیشتر ورود خواهند کرد وجذاب تر خواهد شد .بجای اینکه سرمایه صرف احتکا ر کالا شود در بورس مهار شده ودولت هم سود بیشتری عاید خود خواهد کرد

  • M

    گول نمیخوریم دیگه هیچ کس سهام نمیخرد سهامی که اختیارش نداری به چه درد میخورد آدم اگه پول اضافه دارد به فقیربده بهتر تا بده سهام بخرد بعد سی سال بدوبدو باز بگن مستقیم و غیر مستقیم شده کدوم انتخاب میکنی من که پول ندارم اونهای که پول دارید تو اب بندازید سهام نخریدسری که درد نمیکند چرا دستمال ببندی؟

    • ناشناس

      سخنان دلالان دلار ؟؟؟!!
      خوب میشه.الان کفه کففف

  • ناشناس

    میخریم نمیفروشیم

  • ناشناس

    دلار به طرف ۲۰ هزار تومن کاهش در حرکته
    بدنبال آن طلا کاهشی میشه
    تازمانی که روند دلار وطلا کاهشی باشه کسی سرمایه اش را بسمت بورس روان نمیکنه
    منتظر ثبات قیمت ارز در رقمهای پایین میشه
    بعد تصمیم میگیره چون روند کاهشی ارز قیمت سهام را کاهشی میکنه
    فعلا در هیچ بازاری هیچ کاری نکنید
    تا ۷۰ روز دیگه بایدن وارد کاخ سفید بشه ببینیم کاری انجام میده یا نه
    بایدن اگر شرایط خاص حتی انتظار برای انتخابات ایران را مدنظرداشته باشه فعلا تا ۸ ماه بازارها بلا تکلیف خواهند بود
    فقط دعا کنید این کرونای منحوس تا ۶ ماه کاملا ریشه کن بشه کسی عزادار عزیزش نشه
    بازار همیشه بوده وهست وخواهدبود اصل سلامتیست سلامتی نباشه دنیا را به شما هدیه کنن هیچ ارزشی نداره
    واکسن کرونا به نظرم تا عید به این مریضی غالب میشه دلار هم میشه بیست تومن مسافرتها شروع میشه یه دور دنیا میریم میگردیم ذهن وروح مان را آماده برای کار بدون کرونا میکنیم

  • ناشناس

    همون موقع که گفتن سهام عدالت آزاد، مردم باید حدس میزدن چه نقشه ای برای پول هاشون کشیده شده!

  • ناشناس

    آازد سازی سهام عدالت سایت ش چرا باز نمیشه