کد مطلب: ۳۷۸۳۹۰

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سهام ۲۰۰ شرکت دولتی آماده واگذاری است / حذف دخالت دولت در تعیین مدیران خودروسازی

سهام 200 شرکت دولتی آماده واگذاری است / حذف دخالت دولت در تعیین مدیران خودروسازی

رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه تاکنون سهام دولت در 850 شرکت واگذار شده و واگذاری سهام دولت در 200 شرکت باقی مانده است، گفت: با توجه به اینکه دولت در بحث مدیریتی دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا دخالت می‌کند، با این واگذاری دیگر دست دولت از روی سر این دو غول بزرگ خودروسازی کشور برداشته می‌شود و دولت دیگر دخالتی در تعیین مدیران این دو خودروساز نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق تصمیم جلسه هیات واگذاری در چهارم خرداد ماه 98، باقی‌مانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ بورسی واگذار می‌شود که حداقل ارزش باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت‌ها بیش از 42 هزار میلیارد تومان است.

مقرر شده است که تمام این شرکت‌های بزرگ بورسی به‌صورت بلوکی در بورس اوراق بهادار تهران واگذار شوند و نحوه قیمت‌گذاری این شرکت‌ها نیز براساس ارزش روز تابلوی بورس تعیین خواهد شد.

شرکت‌های موضوع این مصوبه عبارتند از: شرکت‌های پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز، بانک‌های تجارت، ملت و صادرات ایران و دو شرکت بیمه‌ای شامل بیمه البرز و بیمه اتکایی امین و همچنین هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان، ایران‌خودرو و سایپا و نیز شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری پارس و سرمایه‌گذاری ملی ایران.

به گزارش روزنامه ایران در ۱۷ سال گذشته تعداد ۱۹۹۲ بنگاه در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است که از این تعداد حدود ۴۵۰ شرکت به دلایل مختلف از جمله انحلال، ورشکستگی، ادغام و… از لیست واگذاری‌های دولت خارج شده‌اند.

همچنین از ۱۵۱۶ بنگاه باقی مانده حدود ۲۰۰ شرکت در طول این سال‌ها به‌صورت غیررقابتی در قالب رد دیون دولت یا سهام عدالت و بدون برگزاری مزایده واگذار شده‌اند.

بر این اساس از ۱۳۳۰ شرکت باقی‌مانده نیز که در لیست واگذاری‌ها قرار گرفتند، حدود ۵۲ درصد تاکنون به فروش رسیده‌اند و حدود ۴۸ درصد نیز در لیست واگذاری‌ها قرار دارند که حدود 600 شرکت در لیست واگذاری سال جاری قرار دارند.

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که واگذاری سهام دولت در 18 شرکت بزرگ بورسی را چطور ارزیابی می‌کنید و چقدر ممکن است که واگذاری‌های جدید منتج به نتایج قبلی نشود؟ گفت: تاکنون سهام دولت در 850 شرکت واگذار شده که واگذاری سهام دولتی در 200 شرکت باقی مانده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد که برحسب اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سهام دولتی این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود که به تناسب دولت بین 10 تا 100 درصد در این شرکت‌ها سهام‌دار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در سال‌‌های گذشته واگذاری سهام دولتی به درستی انجام نشد و باعث شکل‌گیری شرکت‌های خصولتی شد. به‌عبارتی سهام دولت در شرکت‌ها بابت رد دیون واگذار می‌شد، اما در حال حاضر دیگر این‌گونه نیست و مجلس در قانون بوجه سالانه کشور مصوب کرده است که باید به اهل آن واگذار شود.

سبحانی فر تاکید کرد: اهلیت نیز یکی از پارامترهای اصلی در بحث واگذاری سهام دولت در شرکت‌هاست که مجلس آن را مصوب کرده است، بنابراین باید طبق اجرای اصل 44 قانون اساسی سهام دولت در شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی طی سازوکار مشخصی واگذار شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا چه تاثیری در صنعت خودروسازی کشور خواهد داشت؟ تصریح کرد: 14 درصد سهام دولت در شرکت ایران‌خودرو و 17 درصد سهام دولت در شرکت سایپا به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه دولت در بحث مدیریتی این دو خودروساز دخالت می‌کند با این واگذاری دیگر دست دولت از روی سر این دو غول بزرگ خودروسازی کشور برداشته می‌شود و دولت دخالتی در تعیین مدیران این دو خودروساز نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.