کد مطلب: ۴۰۶۱۸۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیر مالی بانک ملت:

تاثیر فروش بلوک «فملی» بر «وبملت» / سهم بانک ملت در بورس چه خواهد شد؟

تاثیر فروش بلوک «فملی» بر «وبملت» / سهم بانک ملت در بورس چه خواهد شد؟

بانک ملت طی اطلاعیه شفاف‌سازی خود اعلام کرده است که قصد واگذاری بلوک پنج درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را دارد. این بانک که پیش از این هم طی چند مرحله اقدام به آگهی این بلوک کرده بود، این بار نیز درصدد است که این بلوک را تا پایان سال به فروش برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک ملت طی اطلاعیه شفاف‌سازی خود اعلام کرده است که قصد واگذاری بلوک پنج درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را دارد. این بانک که پیش از این هم طی چند مرحله اقدام به آگهی این بلوک کرده بود، این بار نیز درصدد است که این بلوک را تا پایان سال به فروش برساند.

سید کاظم چاوشی، مدیر مالی این بانک در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به بررسی تاثیر این واگذاری بر جریان درآمدی بانک ملت می‌پردازد.

فروش سهم فملی چه تاثیری بر صورت‌های مالی وبملت خواهد گذاشت؟

ما با توجه به الزامی که ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید بر بانک‌ها گذاشته، مبنی بر اینکه بانک‌ها سهم‌های غیربانکی و نیز املاک مازاد خود را باید به فروش برسانند، بانک ملت از سال‌های قبل قصد کرد که بلوک 5.74 درصدی سهام ملی مس را واگذار کند. اما طی چندین مرحله آگهی، با توجه به نبود مشتری مناسب برای آن، موفق به فروش این بلوک نشدیم.

این بار مجددا به همین دلیل سهام فملی را آگهی کردیم با قیمت پایه 590 تومان و قصد فروش آن را داریم؛ حال اگر با همین قیمت به فروش برسد، با توجه به اینکه کلیت بورس شاهد رشد خوبی بوده است، طبیعتا سهام در اختیار ما نیز رشد خوبی داشته و قیمت تمام شده ما در مقایسه با حسابرسی‌های سال 97 ، ارزش دفتری آن رقمی بالغ بر 700 میلیارد تومان است.

بنابراین اگر با همین قیمت معامله شود، رقمی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سود خالص این معامله به حساب بانک ملت می‌نشیند که برای هر سهم سودی 40 تا 50 تومان دربرخواهد داشت.

ـاز ابتدای سال تاکنون از افزایش قیمت سهم فملی و DPS آن چه میزان بازدهی کسب کرده‌اید؟

سهم‌هایی که بانک در بخش سرمایه‌گذاری‌های خود نگه می‌دارد، در قسمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بخش‌بندی می‌شود، بنابراین افزایش قیمت سهم به معنای حسابداری در صورت‌های مالی منعکس نمی‌شود. البته اگر این سرمایه‌گذاری را در قسمت سرمایه‌گذاری‌های سریع‌المعامله قرار می‌دادیم، در آن صورت باید آن را مقطع گزارش‌گری، به قیمت بازار شناسایی می‌کردیم، اما در وضعیت فعلی، از ابتدای سال تاکنون هیچ تغیری را در ارزش دفتری سهم ایجاد نکرده‌ایم.

در خصوص DPS فملی ، در مجمع این شرکت که سال گذشته برگزار شد، به ازای هر سهم، 16 تومان تقسیم سود کردند که ما از این ناحیه در حدود نزدیک به 50 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم.

اما این درآمد در بخش سایر درآمدهای غیرعملیاتی ما شناسایی می‌شود.

اگر دارایی شما از سهام فملی در این مقطع به فروش برود، هیچ‌گونه درآمدی از محل تقسیم سود در سال جاری نصیب شما نمی‌شود؟

به دلیل اینکه نحوه سرمایه‌گذاری ما بلند مدت است، این بخش را به خریدار بعدی منتقل کرده‌ایم. البته لازم به ذکر است که وقتی یک سهام در تابلوی بورس حضور دارد، دیگر نمی‌توان میزان ماندگاری در آن سهم را محاسبه کرد. اگر در تابلو حضور نداشت، مبنای محاسبه ما در سهم مشارکت شش ماهه نیز در نظر گرفته می‌شد. اما این مساله در سهام شرکت‌های بورسی وارد نمی‌شود.

تمام درآمد حاصل از فروش سهام فملی در درآمدهای شما شناسایی می‌شود، یا اینکه قصد دارید نقدینگی حاصل از آن را با یک سهم دیگر یا یک فعالیت مرتبط با امور بانکی جایگزین کنید؟

طبق قانون ما مکلف هستیم که سهام غیربانکی را واگذار کنیم؛ تصمیم این کار که مبلغ را وارد یک کسب و کار دیگر کنیم، بر عهده هیات مدیره است. اما مطمئنا تا سقف‌هایی که بانک مرکزی در دستورالعمل سرمایه‌گذاری مجاز دانسته، ما ورود خواهیم کرد.

بنابراین ما این جریان نقدینگی را یا در قالب تسهیلات ارائه خواهیم داد، که حداقل تا پایان سال هشت تا 9 درصد بازدهی خواهد داشت، یا اینکه به صورت سرمایه‌گذاری مجدد، در جریان سرمایه‌گذاری وارد خواهد شد.

برنامه‌های بانک ملت برای واگذاری دیگر سرمایه‌گذاری‌های غیرمرتبط و تغییر سبد سرمایه‌گذاری به چه ترتیب است؟

اگر ما ماده 16 و 17 را رعایت نکنیم و نتوانیم املاک و اموال مازاد غیربانکی خود را به فروش نرسانیم، مشمول جرایم مالیاتی با نرخ 37 درصد هستیم. این عدد بسیار بالایی است، به همین دلیل بانک ملت از سه سال قبل که این قانون ابلاغ شد، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بسیاری کرد که به سمت اجرای قانون پیش برود.

طبق گزارش‌هایی که در مراجع مختلف بررسی شده، بانک ملت موفق‌ترین بانک در اجرای این قانون بوده است. بنابراین ما تلاش بسیاری کرده‌ایم که این قانون را اجرا کنیم و سهام غیربانکی خود را واگذار کنیم.

غیر از فملی، چه سهم‌های غیرمرتبطی دارید؟

در خود بانک بزرگترین دارایی‌ ما همین شرکت ملی مس بوده است، اما در شرکت‌های زیرمجموعه، سهم‌هایی را دارند که در خصوص واگذاریشان هم عملکرد خوبی برجای گذاشته‌ و از ابتدای سال تاکنون در حدود 200 میلیارد تومان واگذاری را انجام داده‌اند.

آنها در زمره سهم‌های خرد محسوب می‌شوند، اما سایر دارایی‌های ما در بخش شرکت‌ها قرار دارد؛ در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای بورسی شدن تعدادی از این شرکت‌ها داشته‌ایم؛ ما قصد داریم در ابتدا حداقل 10 درصد از سهم این شرکت‌ها را واگذار کنیم، البته در این راه هم صرفه و صلاح سهام‌داران را در نظر داریم و هم ملزم به اجرای قانون هستیم.

اگر در فروش سهام فملی با مشکلی برخورد کردید و یا خریداری برای آن وجود نداشت، امکان دارد که این بلوک را با تخفیف عرضه کنید تا مشمول جریمه مالیاتی نشوید، یا اینکه قصد نگهداری خواهید داشت؟

معتقدم که سهام ملی مس، سهم ارزشمندی است و طبق دستورالعمل واگذاری، مشخص شده که این سهم در حول و حوش قیمت تابلو به فروش برسد. چرا که سهم‌هایی همچون فملی که برای آنها بازاری عمیقی همچون بورس وجود دارد، در قیمت‌گذاری همواره به تابلو نیز نگریسته می‌شود. چرا که درصد سهام‌داران ما با وجود اینکه بلوک است، اما سیت مدیریتی ندارد.

در هر صورت اگر در این دور به توافق نرسیم، وارد مرحله بعدی آگهی این سهم خواهیم شد، اما بنده بر این باورم با وجود قابلیت‌هایی که در شرکت فملی وجود دارد، از قیمت روی تابلو بالاتر است. در این صورت اگر فروش نرفت، برای مرتبه بعدی نیز باید به قیمت تابلو توجه داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    معلوم است وقتی کسی حق ندارد بیش از یک ملیارد تومان در حساب داشته باشد خریدار ندارد.