کد مطلب: ۳۶۹۲۰۹

سود هر سهم زاگرس بیش از ۱۵۰۰ تومان گزارش شد / رقم تصویبی در مجمع چه مقدار خواهد بود؟

سود هر سهم زاگرس بیش از 1500 تومان گزارش شد / رقم تصویبی در مجمع چه مقدار خواهد بود؟

پتروشیمی زاگرس با سرمایه 240 میلیارد تومانی خود در سال 97 مبلغ هفت هزار و 384 میلیارد تومان درآمد عملیاتی، چهار هزار و 401 میلیارد تومان سود ناخالص، سه هزار و 749 میلیارد تومان سود عملیاتی، سه هزار و 730 میلیارد تومان سود خالص و 15 هزار و 542 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقایسه عملکرد شرکت در سال 97 نسبت به سال 96 نشان می‌دهد، درآمد عملیاتی شرکت از چهار هزار و 433 میلیارد تومان در سال 96 با رشد 67 درصدی به هفت هزار و 384 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است.

هزینه عملیاتی شرکت از هزار و 893 میلیارد تومان در سال 96 با رشد 58 درصدی به دو هزار و 983 میلیارد تومان رسیده است. اما برآیند افزایش در درآمد و هزینه عملیاتی شرکت، افزایش 73 درصدی در سود ناخالص شرکت بوده است.

سود عملیاتی شرکت از دو هزار و 541 میلیارد تومان در سال 96 به چهار هزار و 401 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است.

افزایش سودآوری پتروشیمی زاگرس موجب شده است سود به ازای هر سهم این شرکت از هشت هزار و 124 ریال در سال 96 به 15 هزار و 542 ریال در سال 97 برسد که رشد چشمگیری می‌باشد.

شرکت در سال مالی 96، بیش از پنج میلیون تن محصول در بازار داخل به فروش رسانده است.

در واقع 58 درصد از فروش محصول در بازار صادراتی بوده است که از پنج میلیون تن محصول، دو میلیون و 950 هزار تن محصول صادر شده است اما با توجه به اینکه نرخ‌گذاری در محصول صادراتی براساس نرخ‌های جهانی می‌باشد، 58 درصد از کل تناژ فروش، 94 درصد از کل مبلغ فروش شرکت در سال 96 را در برگرفته است. چرا که متانول در بازار داخل براساس نرخ‌های تعیین شده از سوی دولت انجام می‌گیرد.

اما در سال 97 مقدار فروش شرکت کاهش چهار درصدی (معادل 217 هزار تن) داشته است. اما به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات مبلغ فروش شرکت رشد داشته است. به طوری که شرکت در سال مالی 96 مبلغ چهار هزار و 433 میلیارد تومان فروش داشته است و با رشد 66 درصدی به هفت هزار و 384 میلیارد تومان رسیده است.

همانطور که گفته شد، بازار صادراتی نقش اصلی را در مبلغ فروش دارد، که در سال 97 به دلیل رشد نرخ جهانی متانول و افزایش قیمت دلار در بازار داخل علی‌رغم کاهش چهار درصدی مقدار فروش، مبلغ فروش شرکت رشد داشته است.

تقسیم بیشترین سود در میان سهامداران توسط زاگرس

در تیر ماه سال 97 مجمع سال مالی 96 توسط زاگرس برگزار شد و در این مجمع بیشترین سود تقسیمی به هر سهم را شناسایی نمود.

با توجه به ارزنده بودن این سهم و تقسیم سود قابل توجه در سال گذشته انتظار می‌رود در سال جاری نیز این تقسیم سود تکرار شود.

همانطور که شرکت در گزارش مالی سال 97 خود ارائه نموده است به ازای هر سهم 15 هزار و 542 ریال سود خالص تعلق می‌گیرد که این میزان نسبت به مبلغ سال گذشته افزایش 91 درصدی داشته است.

با توجه به اینکه، شرکت‌های با سال مالی منتهی به اسفند ماه، نهایتا تا پایان تیرماه برای تشکیل مجمع مهلت دارند، انتظار می‌رود شاهد افزایش تقاضا سهم زاگرس باشیم که میتواند به رشد قیمتی این سهم کمک کند.

قیمت هر سهم زاگرس 70 درصد بازدهی داشت

قیمت هر سهم زاگرس در ابتدای سال 97، به قیمت 35.992 ریال معامله شد.

طی سال جاری به دلیل افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت همه سهم‌های بازار بوده‌ایم.

از این میان شرکت‌های صادرات محور از اقبال بیشتری برخوردار بوده‌اند.

این امر در کنار توجه به قدرت زاگرس در سودسازی موجب شده است قیمت هر سهم شرکت با رشد 70 درصدی به 61.344 ریال برسد.

میانگین رشد درآمد زاگرس 23 درصد می‌باشد

بررسی روند شش ساله درآمد و فروش شرکت نشان می‌دهد، همواره درآمد و فروش با یک شکاف مشخص روند صعودی را طی می‌کنند.

میانگین نرخ رشد فروش زاگرس طی سال 23 درصد و میانگین نرخ رشد هزینه های شرکت 47 درصد می‌باشد.

درآمد شرکت از دو هزار و 406 میلیارد تومان در سال 1392 به درآمد هفت هزار و 385 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است، همچنین هزینه شرکت از 504 میلیارد تومان در سال 1392 به هزینه دو هزار و 983 میلیارد تومانی رسیده است.

شرکت در برآورد سال مالی 98 خود درآمد هشت هزار و 73 میلیارد میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده است که از میانگین نرخ رشد سالیانه 23 درصدی فاصله زیادی دارد که می‌توان ریسک‌های موجود در صنعت، شرکت و روابط تجاری و اقتصاد کلان دانست.

ریسک تحریم و اثرات آن بر پتروشیمی زاگرس

پتروشیمی‌ها از صنایع ارزآور در اقتصاد داخلی به شمار می‌روند، که جهت تأمین بازار ارز، حفظ ثبات در صادرات این کشورها ضروری می‌باشد.

تشدید تحریم نفتی در سال 98 موجب شده است پیش‌بینی‌ها به سمت صادراتی حداقلی نفت سوق پیدا کند و این امر شرایط را برای اقتصاد داخلی سخت‌تر می‌کند.

اما در این میان همراه با افزایش تحریم‌های نفتی و عدم تمدید معافیت‌های نفتی ، شنیده‌ها حاکی از ان است که دور بعد تحریم‌ها، شدن گرفتن تحریم پتروشیمی‌ها می‌باشد که این امر می‌تواند ریسک بالایی برای پتروشیمی‌ها به شمار رود و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد بودجه پتروشیمی زاگرس، بازار صادراتی می‌باشد، عملکرد این شرکت را در سال 98 تحت تأثیر قرار دهد.

اثرات تغییرات نرخ دلار

به دلیل صادراتی بودن محصولات پتروشیمی زاگرس، افزایش قیمت دلار موجب افزایش درآمد ریالی شرکت می‌گردد، اما اگر نگاه دقیق‌تر به دلایل افزایش دلار داشته باشیم، به تحریم‌ها و شرایط تحریمی می‌رسیم که این موضوع به زیان شرکت می‌باشد، در نتیجه افزایش قیمت دلار موجب افزایش درآمد ریالی شرکت می‌گردد اما دلیل افزایش قیمت دلار حتی می‌تواند میزان صادرات شرکت را کاهش دهد.

از این‌ رو ثبات در قیمت دلار می‌تواند اثر مثبتی بر عملکرد شرکت داشته باشد. اما با توجه به حذف معافیت تحریم نفتی و تحریم پتروشیمی‌ها روند افزایشی قیمت دلار دور از انتظار نیست.

صعود قیمت نفت

به دلیل کاهش عرضه نفت در بازار جهانی قیمت نفت رو به افزایش بوده و در روزهای جاری قیمت نفت خام برنت از مرز 74 دلار در هر بشکه فراتر رفته است.

این موضوع موجب می‌شود هزینه عملیاتی پتروشیمی زاگرس افزایش یابد.

بیش از 90 درصد از بودجه پتروشیمی زاگرس از بازار صادراتی تأمین می‌شود و نرخ‌گذاری در بازار داخل براساس قیمت‌های تعیینی از سوی دولت می‌باشد، بنابراین افزایش هزینه‌های ساخت با توجه به بازار صادراتی شرکت و نرخ‌گذاری آزاد محصولات، افزایش قیمت نفت درآمد صادراتی شرکت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

منبع: بااقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.