کد مطلب: ۷۱۵۳۶۸

سهم کارتخوان‌ها در تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

سهم کارتخوان‌ها در تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

سهم کارتخوان‌های فروشگاهی از میزان تراکنش در شهریورماه بیش‌ از ۹۲درصد بوده است. بر این اساس سهم هر کارتخوان تقریبا ۷۱ میلیون تومان بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا همان شاپرک تازه‌ترین گزارش اقتصادی خود را از جزئیات تراکنش‌های انجام شده در شهریور ۱۴۰۱ منتشر کرد.

به نقل از ایسنا، بر اساس این گزارش، مجموع تعداد تراکنش‌های انجام شده شاپرک در شهریور امسال به ۳۸۷۵میلیون عدد رسید و ارزش این تراکنش‌ها در مجموع به بیش از ۷۲۰هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به مردادماه معادل ۴.۲۹ و ۶.۵۶درصد رشد در تعداد و ارزش ریالی داشته است.

همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌های الکترونیک در مقایسه با سال قبل ۱۲.۹۸ و ۱۱.۳۵درصد رشد داشته است.

بر این اساس، رشد اسمی ماهانه تراکنش‌های شاپرک در شهریورماه سال جاری نسبت به ماه گذشته معادل ۶.۵۶درصد بوده است.

در شهریور امسال، سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنش‌های انجام شده ۴.۸۵درصد و ابزار پذیرش موبایلی ۲.۷۱درصد بوده و این در حالی است که کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۹۲.۴۴درصد از کل تراکنش‌های انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مبلغ تراکنش‌ها به ازای هر ابزار پذیرش فعال سیستمی

از تعداد تراکنش‌های انجام شده ۸۹.۷۲درصد مربوط به خرید کالا و خدمات، ۶.۲۶درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و معادل ۴.۰۲درصد مربوط به مانده‌گیری بوده است.

همچنین، از مجموع کل تراکنش‌های انجام‌ شده در شهریورماه معادل ۹۲.۶۶درصد موفق و ۷.۳۴درصد ناموفق بوده، البته تراکنش‌هایی که با سوییچ شاپرک انجام شده ۹۹.۹۶درصد موفق بوده است.

اما از مجموع تراکنش‌های ناموفق انجام شده در این ماه ۱.۵۳درصد به‌دلیل خطای پذیرندگی، ۰.۶۱درصد به‌دلیل خطای شاپرکی، ۱۰.۸۰درصد به‌دلیل خطای صادرکنندگی، ۸۶.۳۵درصد به‌دلیل خطای کاربری و ۰.۷۱درصد به‌علت خطای کسب‌وکار بوده است.

بر اساس این گزارش، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در شهریورماه سال‌جاری نیز ۱۳.۰۶درصد بوده و این در حالی است که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در این ماه فقط ۱.۶۹درصد بوده است.

بنا بر تحلیل آمارهای رسمی در شهریورماه سال‌ جاری، کارتخوان‌های فروشگاهی با سهم ۹۲.۴۴درصدی بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته است که ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایل پس از آن قرار گرفته‌اند.

متوسط تعداد تراکنش انجام شده به‌ازای هر یک کارت‌خوان فروشگاهی ۴۱۷تراکنش و برای ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب ۳۶۳ و ۸۱۸عدد بوده است.

افزون بر این، متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در ماه مذکور معادل ۴۲۰تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش ۳.۵۳واحدی (۰.۸۳درصدی) را تجربه کرده است.

همچنین، در شهریورماه امسال بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش اینترنتی بوده است.

در بخش دیگری از آمار منتشر شده توسط شاپرک، مجموع مبلغ تراکنش‌های هر ابزار پذیرش شاپرکی و سرانه مبلغ تراکنش‌ها مشخص شده است. به گونه‌ای که ابزار پذیرش اینترنتی با تعداد ۵۱۷هزار و ۷۳۱ابزار فعال و با مجموع مبلغ تراکنش ۱۰۲هزار میلیارد تومان، سرانه مبلغی تراکنش هر ابزار اینترنتی به رقم ۱۹.۸میلیارد تومان را به ثبت رسانده است.

۲

مبلغ تراکنش در هر یک از ابزارهای پذیرش

همچنین، در ابزار پذیرش موبایلی بیش از ۱۲۸ هزار ابزار فعال سیستمی بوده است که این تعداد، مجموعا ۱۵۶۷ میلیارد تومان تومان تراکنش داشته‌اند.

این در حالی است که سرانه مبلغ تراکنش‌های هر ابزار پذیرش موبایلی، یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. در نهایت، در ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی مجموع مبلغ تراکنش‌ها ۶۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که این مجموع مبلغ مربوط به تعداد هشت میلیون و ۵۸۷ هزار و ۲۷۸ عدد ابزار کارتخوان فروشگاهی است که سرانه مبلغ تراکنش هر کارتخوان فروشگاهی نیز به رقم هفت میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان رسیده است.

علاوه بر این، بررسی اطلاعات متوسط مبلغ هر تراکنش در هریک از ابزارهای پذیرش نشان می‌دهد در شهریور ماه امسال، با ابزار پذیرش اینترنتی به طور متوسط ۵.۴۸ میلیون ریال مبلغ هر تراکنش بوده است.

با ابزار پذیرش موبایلی نیز این رقم به عدد ۰.۱۵ میلیون ریال و در نهایت با ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نیز متوسط مبلغ هر تراکنش ۱.۷۲ میلیون ریال بوده است؛ بنابراین همان طور که در جدول زیر مشخص است در مجموع سه ابزار پذیرش مذکور، متوسط مبلغ هر تراکنش در هر ابزار، ۱.۸۶ میلیون ریال بوده است.

تراکنش

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.