کد مطلب: ۳۶۰۲۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ سود بانکی در سال جدید چه می‌شود؟

نرخ سود بانکی در سال جدید چه می‌شود؟

در سال 1397 نرخ سود روزشمار حذف شد و طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی در آذر ماه سال 1397، بانک‌ها بیش از ۱۴۹ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند. نرخ سود بانکی در سال جاری چه روندی را طی خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تابستان سال ۱۳۹۶ بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود کوتاه‌مدت (روزشمار) سپرده‌ها ۱۰ درصد و نرخ سود بلندمدت ۱۵ درصد اعلام شد. از آن زمان تاکنون دیگر شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای مرتبط با نرخ سود نداشته است.

در اواخر مرداد ماه سال 1397 اخباری مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی منتشر شد، به نحوی که برخی از رسانه‌ها در اواخر مرداد ماه به میزان نقدینگی کشور که در ماه مذکور معادل 850 هزار میلیارد تومان بوده، ابراز نگرانی کردند.

در روز 27 مرداد ماه سال 1397 روزنامه اطلاعات در گزارشی با اشاره به آمار جدید نقدینگی در مرداد ماه که به میزان ۸۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، آن را یکی از چالش‌های بزرگ نظام بانکی کشور دانست که باید با افزایش نرخ سود بانکی موجبات جذب سرمایه به بانک‌ها فراهم شود.

در این روز روزنامه خراسان نیز با تیتر «احتمال افزایش نرخ سود بانکی» از احتمال نرخ سود بانکی خبر داد.

بانک‌ها در این بازه زمانی انتظار داشتند در هفته بانکداری (هفته دوم شهریور ماه) نرخ سود بانکی افزایش یابد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز افزایش نرخ سود بانکی را تا 27 درصد پیش‌بینی کرد.

آمارهای سیستم بانکی در آبان ماه سال جاری حاکی از آن است که از شتاب افزایش سپرده‌های بلندمدت کاسته شده و بر شتاب افزایش حجم سپرده‌کوتاه مدت افزوده شده است.

تحلیل کارشناسان از حذف نرخ سود روزشمار

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، سود روزشمار از اول بهمن ماه سال 1397 حذف و به جای آن سود ماه‌شمار محاسبه شد. با حذف سود روزشمار احتمال بیرون آمدن سپرده‌ها و رفتن به سمت بازارهای موازی مثل بازار ارز، طلا و بورس قوت گرفت.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی ابراز کرد که تغییر سود سپرده از روز‌شمار به ماه‌شمار تاثیری در میزان سپرده‌ها نخواهد داشت و حتی می‌تواند به نفع با‌نک‌ها باشد و در نتیجه تداوم این سیاست، نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد.

وی معتقد است: سیاست بانک مرکزی در حذف نرخ سود روزشمار در ابتدای بهمن ماه کار بسیار درستی بود. نرخ سود روزشمار باعث می‌شد سرمایه‌ها به سمت تولید نرود، حجم نقدینگی افزایش پیدا کند و در نهایت موجب افزایش تورم می‌شد.

مستخدمین حسینی دو اتفاق را پس از حذف س ود روزشمار پیش‌بینی کرد، اول این که همین سرمایه وقتی در سرمایه‌گذاری‌های دیگر قرار می‌گیرد، کسی که سرمایه را پذیرش می‌کند وجه پرداختی را مجددا به بانک برمی‌گرداند.

دوم این که، سرمایه‌ای که از بانک خارج می‌شود و به سمت بازارهای دیگر مثل بازار سرمایه می‌رود و باعث می‌شود اقتصاد فعال شود. با این کار منابع مالی به چرخش درمی‌آید، منابع پولی در شرکت‌های بورسی رونق می‌گیرد، وجوه تازه نفس تزریق و باعث بهبود این شرکت‌ها می‌شود.

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس امور بانکی از این تصمیم بانک مرکزی دفاع کرد و گفت: این تصمیم در راستای کاهش نرخ سود پرداختی به سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود، پیش‌زمینه‌ای برای اصلاح نظام بانکی و ناترازی بانک‌هاست.

اصغر ابوالحسنی معاون پیشین امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد در دولت دهم در خصوص نرخ سود بانکی گفت: چون از ابتدا هم اشکال داشته اصلاح آن از سوی بانک مرکزی کار مثبتی است و حتی سود ماهانه را نیز می‌توان تعدیل کرد. اگر این سود را به بخش تولید گره بزنیم، چون زمان سودآوری تولید بیشتر است، می‌شود از ماهانه هم به سمت زمان‌های دورتر برود.

نرخ سود بانکی در سال 1398 چه می‌شود؟

کامران ندری آینده نرخ سود بانکی را چنین پیش‌بینی کرد که حداقل تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ نرخ سود بلند‌مدت را نباید دستکاری کرد یا پایین آورد، پس از آن نیز باید متناسب با شرایط آن موقع برای سه ماه فرضا تا تابستان تصمیم‌گیری کرد.

اصغر ابوالحسنی نرخ سود بانکی در سال 1398 را چنین پیش‌بینی کرد که چون قرار است اصلاح نظام بانکی انجام شود نرخ سود بانکی باید به سمت سودهای تحقق یافته در بخش واقعی اقتصاد رود. اگر سودهای واقعی، اصلاح ساختارهای بخش تولید و بانکی را در نظر بگیریم وضعیت امیدبخش‌تر از وضعیت فعلی خواهد بود. چون امسال اولین سالی بود که تحریم‌ها بر اقتصاد بار شد و اقتصاد در سال 1398 خودش را با آن تطبیق می‌دهد.

حسن معتمدی کارشناس امور بانکی و رئیس پیشین بانک اقتصاد نوین درباره تداوم نرخ سودها بیان کرد: بانک‌ها در واسطه‌گری وجوه، یعنی تجهیز سپرده‌ها و اعطای تسهیلات چند سال است که زیان‌ده هستند به همین دلیل باید نرخ سود برای بانک‌ها پایین بیاید. اگر وضعیت به این شکل و با این نرخ‌ها برای بانک‌ها تداوم پیدا کند به تخریب بانک‌ها منجر می‌شود.

با وجود تصمیماتی که در طول سال 1397 درباره سیستم بانکی کشور گرفته شده و مثبت ارزیابی شدن حذف سود روزشمار از سوی کارشناسان اقتصادی و امور بانکی، باید دید حجم سپرده نزد بانک‌ها و میزان نرخ سود سپرده‌ها در سال 1398 چه تغییری می‌کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طلا دلار برای فروش سه ماهه

  • علیرضا نیکرو

    حداقل زمان حساب بانکی در بانک سه ماهه باشد با نرخ سود ۱۳ درصد
    شش ماهه ۱۶
    نه ماهه ۱۹
    یکساله ۲۲ درصد

  • ناشناس

    در کشورهای دیگر نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم است . یعنی اگر سود بانکی صفر درصد باشد نرخ تورم منفی است . نه مانند ایران که پایه پولی آن در طی ۶ ماه یک سوم شده آن وقت شما میایید از این نظرات کارشناسانه !!! میگذارید !!!!
    ضمنا یکبار امتحان کردید و دیدید با کم شدن نرخ سود بانکی پولها رفت به بازار موازی مثل سکه و ارز و مسکن. به نظرم تا ملت از این بدبخت تر نشده سود بانکی رو بالا بیارین تا پول های سرگردان جذب بانک ها بشن. پاینده میگین پول ها بازم بر میگرده به بانک اشتباه چون با این حساب پول کشورمان واقعا بی ارزش شده تورم بالای ۶۰درصد رفته یعنی سود بانکی هم باید بشه۶۰درصد مثل آرژانتین و… وگرنه دیگه کسی رو ریال سرمایه گذاری نمیکنه میرن سمت دلار پوند و… به نظرم اگه سود بانکی برسه۲۷درصد و اوراق رو به بهانه ای به ۳۵برسونن شاید سپرده ها باز برگرده سرجای اولش و دلار سکه و کلا بازار موازی راکت بشه. لطفاً این مسولین کمی با فکر رفتار کنند.قبلا سود بانکی بالای ۲۲درصد بود بیکاری کمتر بود اما الان با وجود تورم شدید و…سود سپرده ۱۵درصد هست نه رونق تولیدی داشتیم و هم بیکاری بیشتر شده و هم فقر امارش رفته بالا. امید وارم مردم بفهمن که سود بانکی پایین فقط باعث گران شدن همه چیز و بدبختی ما فقیر فقرا میشه.

  • ناشناس

    […] سودارو کم میکنین که همین دو قرونی که ملت پس انداز دارن بیارن تو بازار که بالا بکشین

  • علیرضا

    اتفاق عجیبی که در سال 97 روی داد و به نظر من دزدی آشکار در روز روشن بود این است که سود در بانک به حداقل موجودی در ماه تعلق گرفت نه حتی به میانگین مانده مبلغ چه برسه به آنکه به بیشترین مبلغ موجودی شخص در آن ماه سود تعلق بگیره. یعنی منی که 39 میلیون تومن در بانک داشتم و بیست و پنج اسفند 97 سی و دو میلیون آن را برداشت کردم بانک مربوطه نه 39 اول نه 7 میلیون آخر اسفند را مبنا قرار نداد و 800 هزارتومان اول ماه اسفند یعنی حداقل مانده حساب در آن ماه را ملاک تعیین سود 10 درصدی محسوب کرد و چیزی حدود 10 هزارتومان در اول فروردین 98 بعنوان سود واریز کرد! اگر به این کلاهبرداری اتلاق نمیشه پس چی میشه بهش گفت؟ یعنی اگر حتی آنطور که شنیدم بخشنامه بانک مرکزی مبنا را مانده در پایان ماه هم در نظر گرفته باشد هم باز اتفاقی که افتاد خلاف بخشنامه بود. اسفند 98 هم با واریز 24 میلیون در حساب بازهم اتفاق مشابه افتاد و اول فروردین 99 هم باز حداقل مانده حساب طی بازه یکماهه اسفند 98 مبنای محاسبه قرار گرفت! اینجور بازی کردن با پول مردم نه شرعی است نه علمی نه قانونی و البته عامل بی اعتمادی به بانکها یکی راهنمایی کنه بلکه شاید من اشتباه میکنم!