کد مطلب: ۳۵۷۵۲۷

اصغر ابوالحسنی،معاون پیشین وزیر اقتصاد پاسخ داد:

نرخ سود بانکی در سال ۹۸ چه خواهد شد؟

نرخ سود بانکی در سال 98 چه خواهد شد؟

یک کارشناس امور بانکی گفت: در سال آینده چون قرار است اصلاح نظام بانکی انجام شود نرخ سود بانکی باید به سمت سودهای تحقق یافته در بخش واقعی اقتصاد برود.

به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ سود روزشمار در بهمن ماه سال جاری حذف شد، با وجود تغییر نرخ سود سپرده‌ها، نوسانات بازارهای طلا، ارز و میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی؛ نرخ سود بانک‌ها در سال آینده چه شرایطی را خواهند داشت؟ تغییر نرخ سود بانکی باید به چه صورتی باشد؟

اصغر ابوالحسنی، معاون پیشین امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد در دولت دهم در خصوص نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی متشکل از دو نرخ است، نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده‌. اگر در بانکداری بدون ربا صحبت می‌کنیم این دو سود باید معادل هم باشند. به این معنا که نرخ سود سپرده باید آن نرخی باشد که در عمل با دادن تسهیلات در بخش واقعی اقتصاد تحقق پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: بخش واقعی اقتصاد هم معادل بازدهی منتج شده در آن بخش می‌تواند در رابطه با تسهیلاتش محاسباتش را انجام دهد. به عبارت ساده‌تر نرخ سود بانکی باید نرخ سود محقق شده باشد. نرخ سود محقق شده هم همان نرخی است که در بخش واقعی اقتصاد خودش را نشان می‌دهد. متغییری که معیار این موضوع است بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

وی در این خصوص ادامه داد: بر این مبنا نمی‌توانیم به‌طور مستقیم بگوییم نرخ سود بالا برود یا پایین بیاید. باید این سوال را کنیم که آیا بازدهی محقق شده در سال آینده در قسمت واقعی اقتصاد زیادتر می‌شود یا کمتر؟ به نظر می‌رسد مدل‌های مختلف جواب‌های متعددی می‌دهند. اگر جمیع آن‌ها و شرایط تحریم را در نظر بگیریم، از آن جایی که تحریم‌ها امسال شروع شده، سال آینده اقتصاد اگر بتواند وفق و تطبیق بیشتری کند، حتی وضعیت از امسال هم بهتر می‌شود. با این پیش‌فرض بازدهی‌ها می‌تواند بیشتر باشد؛ منوط به این که جاهایی که نیاز به اصلاح ساختار است انجام شود. با این شروط در سال بعد وضعیت اقتصادی و از جمله سودهای محقق شده نسبت به سال 1397 در وضعیت بهینه‌تری قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در سال آینده چون قرار است اصلاح نظام بانکی انجام شود نرخ سود بانکی باید به سمت سودهای تحقق یافته در بخش واقعی اقتصاد رود. اگر سودهای واقعی، اصلاح ساختارهای بخش تولید و بانکی را در نظر بگیریم وضعیت امیدبخش‌تر از وضعیت فعلی خواهد بود. چون امسال اولین سالی بود که تحریم‌ها بر اقتصاد بار شد و اقتصاد در سال آینده خودش را با آن تطبیق می‌دهد.

ابوالحسنی حذف سود روزشمار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اشکال عملیاتی، اجرایی در سیستم بانکی کشور این است که به سمت سود علی‌الحساب رفته است. وقتی علی‌الحساب شد، به‌طور طبیعی تعدادی از افراد انتظار روزانه و ماهانه شدن آن را دارند. روزانه از ابتدا هم اشتباه بوده است. مگر می‌شود در اقتصادی که نوسانات زیادی دارد، سود تحقق‌یافته یک‌روزه محقق شود. چون از ابتدا هم اشکال داشته اصلاح آن از سوی بانک مرکزی کار مثبتی است و حتی سود ماهانه را نیز می‌توان تعدیل کرد. اگر این سود را به بخش تولید گره بزنیم، چون زمان سودآوری تولید بیشتر است، می‌شود از ماهانه هم به سمت زمان‌های دورتر برود.

وی درباره وضعیت پول و شبه‌پول یا سهم هر کدام در نقدینگی در سال آینده بیان کرد: این موضوع همیشه دینامیکی بوده، یعنی ما زمان‌هایی داشتیم که پول در نقدینگی بیشتر بوده و در مواقع دیگری شبه پول. این موضوع به بازارهای جایگزین سکه، ارز، طلا و خودرو بستگی دارد.

این کارشناس بانکی عنوان کرد: زمان‌هایی که پول در بازارهای موازی نوسان داشته ماندگاری پول‌های در بخش سپرده‌های بانک‌ها کم شده و به سمت حساب‌های جاری رفته است. این روال همیشه بوده و در سال جاری هم رخ داد. به نظر می‌رسد اگر سال آینده ثباتی که الان بانک مرکزی در پیش گرفته و به دنبال حفظ آن است، در سال آینده هم در بخش ارز وجود داشته باشد، طبیعتا وقتی نرخ ارز باثبات شود، سکه هم تا حد زیادی با ثبات خواهد شد، مجددا پول‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت و شبه‌پول می‌روند. از این بابت می‌تواند نگرانی وجود نداشته باشد، منوط به این که در بازارهای موازی بازار پول ثبات حفظ شود.

وی تاثیر بازده‌هی سایر بازارهای جایگزین بازار پول هم روی ماندگاری سپرده‌ها بدیهی دانست و گفت: مواقعی که بازدهی در بازارهای مالی دیگر نوسانی یا افزایشی می‌شود یا حتی انتظار افزایش آن وجود دارد، نسبت پول به نقدینگی متغیر خواهد شد و مثل قبل ماندگاری نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • داداشی

    لطفا درصد سود سپرده رو زیاد کنین خواهش میکنم..واقعا خیلی درصد سود سپرده کم هست..من دوستدارم توی بانک سرمایه ام رو بگذارم..نمیخوام مجبور بشم با درصد کمتون بردارم و پولم رو از دست بدم..اگه میخواید دراقتصاد و تولید سرمایه هارو ببرید..به نظرمن درصد سود سپردها رو زیاد کنید تاانگیزه واسه سپرده گذار بیشتر بشه و دربانک سرمایه گذاری کنند وشما باپول سپرده گذار ها درتولیداستفاده و هم تولید روکمک کردید هم به سپرده ها احترام گذاشتید وهم درصد سود رو زیاد کنید هم مابه خواستمون برسیم هم شما وروز شمار کنید لطفا..

  • ناشناس

    این […]ها یه بارمیگن سود باید۴ درصدبیشترازتورم باشه وحالا که تورم شده به قول خودشون ۳۶ درصد که بایدحدود۸۰ درصدحساب کرد دارند کاری میکنند که همه سپرده گذارهاپولشونا بکشن بیرون وبرن دنبال سفته بازی ودلار وسکه و… به این میگن […] اقتصادی و مامردم هم که خداراشکر […] گرفتیم، بس کنید بس کنید بابا خسته شدیم […]

  • ناشناس

    با سلام نظرات همه راخواندم بنده هم نظرم را می‌نویسم الان که کرایه خونه بالا رفته یکی از دلایلش کم شدن سود بانکی و افزایش نرخ تورم هستش خب نرخ سود بالا بره کرایه خونه هم میاد پایین چون صاحب خونه پول رهن رو سپرده میکنه و چون سودش کمه کرایه خونه رو زیاد میکنن به دلیل تورم و موضوع دیگه تولید خب نرخ سود بالا بره مردم پول هاشون رو میارن بانک درنتیجه نقدینگی کم میشه پولهایی که جمع میشه تو بانکها خب به تولید اختصاص بدن هم چرخ تولید میچرخه و سود آوری داره و هم سپرده گذار سود میکنه حدود ده سال پیش سود بانکی بالا بود مشکلاتی از قبیل کرایه خونه تولید کارخونه ها تورم و خیلی چیزای دیگه نبود یا حداقل کم بود.

  • ناشناس

    انقدر مردم را اذیت نکنید چرا سود بانکی را زمان آقای سیف آورد پایین همه رفتن بسوی دلالی باید سود بانکی بالا رود چون همچیز بالا رفته که مشتری رغبت کند پولش را بانک بگذارد درصورتیکه هیچ بخششی نیست که سود بانکی بالا رود چون بانک با سپرده های مردم کار میکند شعور مردم را کم نگیرید

  • ناشناس

    کاری کنید که ارزش پول ملی برود بالاسود بانکی برود بالا بانرخ تورم فعلی باید بالا رود که حفظ ارزش پول بشهوگرنه یکسری بازهم میرون دلالی بازی

    • ناشناس

      سود بانکی باید بره بالا اخه از این کم تر بشه باید در بانکارو ببندند این زلمه باید بره بالا لنعنت به این سیاستون الان در بانکا به روی مردم بازه اگه مردی نره داخل بانک که هیچی

  • ناشناس

    سود بانکی اصلا ربا نیست کرد پول سپرده های مردم هست که توسط بانکها بکار گرفته میشود چرا سود کار پولمان بیشتر نمی کنید با ز میخواهین پولها باز بطرف دلال بازی برود در پولها در بانکها باشد با سود بیشتر چون تورم هم بیشتر شد ه ارزش پول ملی بالاتر میره جلوی دلال بازی گرفته میشه
    آقای سیف که مردم بدبخت کرد کجاست جوابگو باشه که ارزش پولمان انقدر کم شده

  • ناشناس

    سلام مي خواستم ببينم كه نرخ سودبانك تجارت تومن است يا ريال

  • ناشناس

    سلام درصد سودسپرده هارو خواهشن زیاد کنید ارزش پولمون خیلی اومده پاین

  • ناشناس

    با سلام به همه. لطفا سود بانک هارا صفر درصد
    بکنید. اصلا هر کسی پول گذاشت بانک باید هرماه یه مبلغی بابت نگهداری پولش به شما بانکی ها بده
    فکرکنم. اینجوری خوش بخت ترین مردم دنیا بشیم. یکی منو از خواب بیدارکنه بابا اینجا ایرانه نه سوییس

  • ناشناس

    به نظر من سود بانکی همین باشه ولی کارمزدی که ازش برمیدارن را به 1 درصد برسونید.