کد مطلب: ۳۳۷۵۵۶

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۳ دی‌ماه ۹۷

پیش‌بینی اتفاقات پس از ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی

پیش‌بینی اتفاقات پس از ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی

روزنامه‌های امروز به تحلیل اقدام اخیر شورای پول و‌ اعتبار در ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی پرداخته‌ و آن را به ضرر سفته‌بازان و دلالان و به نفع نظام بانکی کشور دانسته‌اند.

شورای پول و‌ اعتبار در روزهای اخیر در راستای اصلاح نظام بانکی دست به اقدامی زد که به باور بسیاری از کارشناسان می‌تواند تاثیر بسزایی در ساماندهی بازار پولی کشور داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس مصوبه شورای پول و‌ اعتبار، بانک مرکزی طی دستوری بانک‌ها را مکلف کرد تا تا از ابتدای بهمن‌ماه، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت را بر اساس حداقل مانده در هر ماه محاسبه و اصطلاحا ماه‌شمار پرداخت کنند.

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان « خداحافظی با سود روزشمار »، این اقدام شورای پول و‌ اعتبار را به ضرر کسانی می‌داند که به سود ناچیز حساب‌های روزشمار دلخوش بودند. اما از طرفی این اقدام به نفع بانک‌ها خواهد بود.

وطن امروز در تحلیل این اقدام بانک مرکزی می‌نویسد: کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی بوده است، بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر می‌اندازد. موضوع مهم دیگر در بخشنامه سودی بانک مرکزی این است که سود سپرده‌های کوتاه‌مدت تنها در صورتی باید به حساب سپرده‌گذار واریز شود که برداشتی از این حساب در طول ماه انجام نشده باشد.

اما روزنامه شهروند نیز در گزارش امروز خود این اقدام جدید سیاست‌گذاران پولی را اقدام مهمی برای ساماندهی نظام بانکی کشور دانسته است. شهروند هم این اقدام جدید شورای پول و‌ اعتبار را به ضرر دلالان می‌داند.

این روزنامه با عنوان « پایان سود روزشمار به ضرر دلالان » می‌نویسد: اکنون سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، تنها به صورت ماه‌شمار است و البته سود به کمترین مبلغ ماهانه مانده در حساب مشتریان تعلق می‌گیرد.

روزنامه خراسان نیز با عنوان « فرار سپرده‌ها یا خانه‌تکانی در پارکینگ پولی »، به بررسی اقدام اخیر شورای پول و اعتبار پرداخته است. این روزنامه به نقل از یک کارشناس بانکی در مورد اقدام اخیر شورای پول و‌ اعتبار می‌نویسد: در سال‌های اخیر حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت به پارکینگ پولی تبدیل شده بود و صاحب حساب هر موقع که پولی اضافی داشت به این حساب واریز می‌کرد و به مرور آن را هزینه می‌کرد و بابت رسوب پول هم از بانک سود می‌گرفت. بماند این که نرخ‌های متفاوتی نیز توسط بانک‌ها اعمال و پرداخت می‌شد.

خراسان به نقل از این کارشناس ادامه می‌دهد: بانک‌ها در آن شرایط، حداقل زمان رسوب پول در حساب کوتاه‌مدت مشتری را 10 روز حساب می‌کردند و به میزانی که پول در حساب مانده بود، سود به آن می‌پرداختند که با این مصوبه شورای پول و‌ اعتبار در حقیقت هم این حساب‌ها سامان می‌یابد و هم از هزینه‌های بانک‌ها کم می‌شود. به این ترتیب، پول مشتری حداقل باید یک ماه در حساب کوتاه‌مدت باقی مانده باشد تا به آن سود 10 درصدی تعلق گیرد.

دنیای اقتصاد نیز به « واکنش بازار ارز و سکه به ممنوعت پرداخت سود روزشمار بانکی » پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: عده کمی از معامله‌گران نیز باور داشتند، خبر ممنوع شدن پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت کمی میزان خریدها را در بازار ارز و سکه افزایش داد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: البته عده‌ای از معامله‌گران نیز باور داشتند این عامل نمی‌تواند موجب افزایش خریدها در بازار شده باشد. از نظر آنها، در صورتی که چنین اتفاقی رخ داده بود، میزان نوسان باید بسیار بیشتر می‌بود. به باور آنها، حتی تغییر کوچکی در میزان عرضه ارز نیز می‌توانست موجب افزایش ۲۰۰ تومانی شود و افزایش‌های این چنینی را می‌توان به عوامل جزئی‌تری نسبت داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با تصمیم جدید شورای عالی پول و اعتبار بانک ها دیگر سود روزشمار پرداخت نمی‌کنند و به صورت ماهیانه به ازای حداقل موجودی حساب 10% سود میدهند.پ ن : انتقال حجم عظیمی از نقدینگی راکد بانک به بازار و تورم بیش از پیش در آینده نزدیک.