خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۵۹۰۱

رمزگشایی از سونامی گرانی خودروهای وارداتی

رمزگشایی از سونامی گرانی خودروهای وارداتی

شوک دوم برای ایجاد سونامی افزایش قیمت خودروهای وارداتی مربوط توقف ثبت شفارش خودرو در تیرماه سال 96 بود. همچنین ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو در دی ماه سال 96، شوک دیگری است که گزارش مذکور از آنها به عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو یاد کرده است.

میلاد مرادی: محال است که در ایران زندگی کنید اما هر چند وقت یکبار صنعت خودرو کشور را به باد انتقاد نگیرید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع تنها کیفیت پایین و ناایمن بودن این خودروها نیست. بلکه افزایش مکرر قیمت این خودروها نیز بار اضافی بر دوش مصرف‌کنندگان است.

همین چند روز پیش بود که افزایش مجدد قیمت خودرو تیتر یک رسانه‌ها شد که با اعتراض مصرف‌کنندگان همراه بود. با این حال، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود از این افزایش قیمت خودرو رمزگشایی کرده است. در حالی که قیمت خودروهای داخلی با افزایش همراه بوده، آمارها نشان می‌دهد که قیمت خودروهای وارداتی نیز طی یکی دو سال اخیر افزایش چشم‌گیر داشته است.

در بخشی از گزارش جدید بازوی پژوهشی مجلس به پنج شوک اصلی ایجاد سونامی افزایش قیمت خودروهای وارداتسی در دو سال اخیر اشاره شده است. شوک اول مربوط به توقف ثبت شفارش واردات خودرو برای نمایندگی‌های غیررسمی یا همان شرکت‌های گری‌مارکت بود که در در دی ماه 95 اتفاق افتاد.

آنگونه که مرکز پژوهش‌های مجلس روایت کرده شوک دوم برای ایجاد سونامی افزایش قیمت خودرو مربوط توقف ثبت شفارش خودرو در تیرماه سال 96 بود. همچنین ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو در دی ماه سال 96، شوک دیگری است که گزارش مذکور از آنها به عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو یاد کرده است.

ابلاغ دستورالعمل اسقاط خودروهای فرسوده در مردادماه 96 در کنار نوسات ارزی چند وقت اخیر، دو شوک بزرگ دیگر بودند که به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس سونامی افزایش قیمت خودروهای وارداتی را رقم زده است.

ایران در سال 2015، در کنار کشور رواندا رتبه هشتم تعداد کشته‌‌شدگان تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

در حالی که قیمت خودورهای وارداتی طی یکی دو سال اخیر افزایش داشته، تولید خودروهای داخل نیز علاوه بر قیمت بالا، دچار مسائل حاد دیگری نیز بوده است. گزارش مذکور وضع حمایت تعرفه‌ای بلندمدت از صنعت خودروسازی کشور را عاملی برای افزایش قیمت محصولات بدون کیفیت در برابر محصولات خارجی و ایمنی پایین برخی از خودروهای داخلی و عدم رقابت‌پذیری دانسته است.

آنگونه که مرکز پژوهش‌ها روایت کرده، آمارها نشان می‌دهند که به ازای هر 10 هزار خودرو، 9 نفر کشته می‌شوند. در حالی‌که در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 نفر کشته می‌شوند. به عنوان مثال، ایران در سال 2015، در کنار کشور رواندا رتبه هشتم تعداد کشته‌‌شدگان تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

در بخش دیگری از این گزارش به نقاط ضعف خوردوهای ساخت داخل اشاره شده که منجر به شکل‌گیری بازار خودروهای وارداتی شده است.

از جمله نقاط ضعفی که به آن اشاره شده می‌توان به افزایش قیمت‌های مکرر در طول یک سال و پایین بودن ایمنی اشاره کرد. به نحوی که اشاره شده هیچ کدام از خودروهای ساخت داخل زیر 50 میلیون تومان دارای امنیت بالایی نیستند.

همچنین بالا بودن قیمت در مقایسه با خودروهای مشابه خارجی، کم بودن دوره گارانتی، نامناسب بودن خدمات پس از فروش، وجود نقص فنی و کیفیت پایین در تولید، بالا بودن تعداد قطعات معیوب از جمله عواملی هستند که به اعتقاد بازوی پژوهشی مجلس باعث شکل‌گیری بازار خودروهای وارداتی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    کدوم خودرو خارجی هست که زیر پنجاه میلیون (با دلار شش تومنی که البته بیشتر هم هست میشه کمتر از نه هزار دلار ) قیمت داشته باشه