کد مطلب: ۶۸۶۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیاست‌های ارزی دولت چه تاثیری در بازار طلا و دلار داشت؟

سیاست‌های ارزی دولت چه تاثیری در بازار طلا و دلار داشت؟

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ۱۴ مرداد سال ۱۴۰۰ برگزار شد و او از همان زمان کار خود را رسما به عنوان رئیس‌جمهور آغاز کرد. اکنون این این دولت چه سیاست ارزی در کشور بکار گرفت؟ این سیاست‌ها چه تاثیری در بازار طلا و دلار داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت سید ابراهیم رئیسی از مرداد سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد. اکنون یک سال است که این دولت شروع به فعالیت کرده است. در طی این یکسال نوسانات ارزی ادامه‌دار بود. البته در تبع این نوسانات در بازار دلار، قیمت طلا و سکه نیز با نوساناتی همراه بود.

آیا دولت سیزدهم سیاست ارزی متفاوتی را نسبت به دولت قبلی بکار گرفته است؟

چندی پیش، رییس اسبق کانون صرافان به تجارت‌نیوز گفت: تغییری در سیاست‌های اصلی سال‌های گذشته در این دولت نیز دیده نمی‌شود. در برخی از دولت‌های قبلی نرخ دلار تک‌نرخی و بازار کنترل شد. این اقدام که باعث جلوگیری از جهش قیمتی می‌شد، درست بود. اما از این جهت که نرخ ارز همراه با نرخ تورم تعدیل نمی‌شد، این اقدام با اشکال همراه بود.

البته، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: سیاست دولت سیزدهم هیج تفاوتی با دولت‌های پیشین ندارد. دولت سیزدهم نیز مانند دولت‌های پیشین، بنا بر دلایلی سعی در سرکوب قیمت ارز دارد.

تاثیر در بازار ارز

آیا این سیاست‌های ارزی دولت در قیمت دلار تاثیری دارد؟

این کارشناس بازارهای مالی افزود: بکارگیری اینگونه سیاست‌ها باعث شد که قیمت ارز پایین‌تر از قیمت واقعی آن باشد.

او در ادامه توضیح داد: اما این اتفاق به صورت موقت است و با کوچک‌ترین سیگنال و اتفاقی، قیمت دلار با افزایش همراه می‌شود.

اما امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل اینکه آمار دقیقی از عرضه و تقاضا و حجم معاملات بازار ارز و همچنین، میزان و نحوه دخالت بانک مرکزی در بازار در دسترس نیست، قضاوت در مورد عملکرد بانک مرکزی بسیار دشوار است.

او افزود: یکی از سیاست‌های مهم این دولت، وضع عوارض و مالیات بر صادرات بود که نقدهای بسیاری بر آن وارد شد. اما به دلیل اینکه بازار جهانی با اصلاح نسبی مواجه شد، ارقام عوارض صادرات اهمیت پیدا نکرد. البته اگر مالیات بر صادرات ادامه داشته باشد، ممکن است تاثیر منفی بر طرح‌های جدید داشته باشد.

موسوی در ادامه توضیح داد: یکی از سیاست‌ها، حذف ارز ترجیحی بود که دیر یا زود باید انجام می‌شد. اما کم و کیف انجام این کار جزئیات زیاد و نقدهای بسیاری به همراه دارد. البته تا الان می‌توان گفت این اقدامات فاجعه آمیز نبوده و به هر صورت انجام شده است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: نکته دیگر، بحث اختلاف دلار نیما و آزاد است. این اختلاف سیگنال منفی به تولید و صادرات می‌دهد که بهتر است این فاصله کمتر و منطقی باشد. البته اینکه دولت تا کنون توانسته یک سال بدون توافق دلار را زیر سقفش نگه دارد، موفق بوده است. اما اتفاقات یک سال آینده بهتر مشخص می‌کند که دولت در سیاست‌گذاری‌ها موفق است یا حیر.

طلا و سکه نیز تاثیر می‌پذیرد؟

آیا این سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بر بازار طلا و سکه نیز تاثیری می‌گذارد؟

حق‌شناس گفت: به دلیل اینکه منابع بازار ارزی دولت محدود است، بازار طلا و سکه تاثیر چندانی نگرفته است. درحال حاضر قیمت سکه نیست که حباب دارد. بلکه این قیمت دلار است که حباب منفی دارد. قیمت سکه و طلا، قیمت واقعی است و بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.