کد مطلب: ۶۹۲۳۱۱

در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح شد:

سیگنال جدید به بازار خودرو/ خودروهای دست دوم طلا می‌شود؟

سیگنال جدید به بازار خودرو/ خودروهای دست دوم طلا می‌شود؟

طبق گزارش وزارت صمت ۸۵ درصد مردم توان خرید خودروهای بالای ۳۰۰ میلیون تومان را ندارند.آیا این اتفاق باعث داغ شدن بازار خودروهای دست دوم می‌شود؟

مهدیه اسماعیلی/ به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا وزارت صمت در گزارشی میزان سهم دهک‌های درآمدی جامعه از بازار خودرو و قدرت خرید آن‌ها را بررسی و اعلام کرده است. براساس این گزارش ۸۵ درصد ایرانیان توان خرید خودروهای بالای ۳۰۰ میلیون تومان را ندارند.

این آمار در حالی است که اکنون ارزانترین خودروهای تولیدی این دو خودروساز، تیبا و ساینا است که قیمت هر کدام حدود ۲۲۰ میلیون تومان است و قرار است به زودی از چرخه تولید خارج شوند.

خداحافظی با ارزانترین خودروهای بازار

با توقف تولید این خودروها، احتمالا ارزانترین خودروهای موجود در بازار قیمتی معادل ۳۰۰ میلیون تومان یا بالاتر از آن دارند. قرار دادن این دو آمار در کنار هم بیانگر این است که ۸۵ درصد مردم توان خرید ارزانترین خودروی تولید داخل را هم ندارند.

مسلما در چنین وضعیتی تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم بالا می‌رود. این اتفاق چه تاثیری روی قیمت این خودروها می‌گذارد؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در این باره به تجارت‌نیوز گفت: از آنجایی که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، وقتی تقاضا برای یک کالا افزایش یابد، قیمت آن هم صعودی می‌شود. با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم بالا می رود. این اتفاق می‌تواند روی بازار قطعات خودرو هم تاثیر بگذارد و قطعه فروشان قطعات را با قیمت بالاتری بفروشند. در نتیجه فاصله قیمتی خودروی دست دوم و خودروی صفر کیلومتر کم می‌شود و نوعی چرخه معیوب در بازار خودرو شکل می‌گیرد.

او همچنین با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو از عوامل اصلی شکل گیری این چرخه در بازار خودرو است، بیان کرد: اگر واردات چه در بخش خودروهای صفر کیلومتر و چه در بخش خودروهای دست دوم آزاد شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اما متاسفانه به دلیل حمایت‌های دولت از دو خودروساز داخلی چنین اتفاقی رخ نمیدهد.

وضعیت خودروهای فرسوده چگونه خواهد شد؟

اتفاق دیگری که انتظار می‌رود با کاهش قدرت خرید مردم رخ بدهد، بالا رفتن تقاضا برای خودروهای فرسوده است. آیا تقاضا در بازار به سمت چنین خودروهایی پیش می‌رود؟

جعفری در این باره بیان کرد: در حال حاضر قیمت قطعات خودرو به حدی بالا رفته که اگر کسی بخواهد خودروی فرسوده یا بهتر بگویم خودروی خیلی کارکرده بخرد، باید مبلغ زیادی را برای تعمیر آن بپردازد. ما قطعات با کیفیتی در بازار نداریم. در نتیجه خرید چنین خودروهایی به نفع خریدار نیست و فکر نمی‌کنم بازار هم به این سمت حرکت کند.

راهکار چیست؟

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تورم بالا در کشورمان، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. این اتفاق نه تنها سودی برای اقتصاد کشور ندارد، بلکه ضربه زننده نیز هست. این کارشناس خودرو درباره راهکار جلوگیری ازین موضوع گفت: اگر دولت واردات خودروهای دست دوم را آزاد کند، بازار خودروی ما از سرمایه‌ای به سمت مصرفی شدن پیش می‌رود. این موضوع راهکار خوبی برای جلوگیری از ازافزایش قیمت این خودروهاست.

او ادامه داد: راهکار بعدی که من برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای دست دوم پیشنهاد می‌کنم این است که دولت به دو خودروساز بزرگ کشور بگوید به جای تولید خودروهایی مثل پژو پارس که ۴۰ سال هم از تولیدش می‌گذرد، خودروهایی از برندهای معمولی را نه به صورت کاملا ساخته شده، بلکه به صورت نیمه کامل وارد کشور کند. در اینصورت تعداد قطعات مونتاژی هم چندان زیاد نخواهد بود. این اتفاق هم برای دولت و خودروساز سودمند است، هم مردم به جای خرید خودروهای داخلی خودروی اقتصادی و با کیفیت می‌خرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگر دولت میخواهد که مردم قدرت خرید هیچ چیز را داشته باشند