کد مطلب: ۳۳۶۸۴۸

سی‌ان‌ان مانی بررسی کرد:

بدترین عملکرد بازار سهام آمریکا از ۲۰۰۸ تاکنون

بدترین عملکرد بازار سهام آمریکا از 2008 تاکنون

به دنبال تعطیلی دولت آمریکا و استعفای وزیر دفاع ایالات متحده و نگرانی‌ها از تشدید تنش‌های تجاری بازار سهام آمریکا سقوط کرد.

در هفته‌ای که گذشت، شاخص داوجونز بدترین هفته خود را از سال 2008 تاکنون تجربه کرد و شاخص نزدک نیز به محدوده خرسی وارد شد. تحلیل‌گران بر این باورند که این عملکرد بد بازار سهام در آمریکا، از نگرانی‌های وال‌استریت در مورد کاهش رشد اقتصادی و سیاست‌های فدرال‌رزرو ناشی می‌شود.

به گزارش تجارت‎نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، روز جمعه شاخص داوجونز 414 واحد، معادل 1.8 درصد و شاخص نزدک سه درصد کاهش یافت.

این در حالی است که به دنبال نگرانی‌ها از ادامه تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین، سهام شرکت‌های تکنولوژی نیز در این روز با کاهش قابل توجهی مواجه شدند. سهام شرکت فیس‌بوک، 6 درصد، اپل چهار درصد، توییتر 7 درصد و نتفلیکس پنج درصد سقوط کرد. تعطیلی دولت آمریکا روند نزولی بازار سهام را تشدید کرده و افزایش نرخ بهره در آمریکا هنوز کمک قابل توجهی به بازار سرمایه در آمریکا نکرده است.

طی هفته گذشته، داوجونز هزار و 655 واحد افت داشت که این میزان از اکتبر 2008 تاکنون بیشترین افت هفتگی شاخص صنعتی داوجونز محسوب می‌شود. همچنین شاخص نزدک با 8.4 درصد و شاخص S&P 500 با 7.1 درصد کاهش، به ترتیب بدترین‌ افت هفتگی را از نوامبر سال 2008 و آگوست 2011 تجربه کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر سه شاخص مهم در ماه دسامبر بیش از 12 درصد سقوط کردند و این بدترین دسامبر از زمان بحران مالی تاکنون برای بازار سهام آمریکا بوده است.

این در حالی است که بازار سهام در کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی نیز با افت قابل توجهی مواجه بوده‌اند. سرمایه‌گذاران در مورد آهسته شدن روند رشد اقتصاد جهانی نگران هستند. هرج‌ومرج‌های سیاسی ناشی از برگزیت -خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا- تعطیلی دولت آمریکا و استعفای وزیر دفاع ایالات متحده، جیمز متیس نیز به این نگرانی‌ها افزوده است. فدرال‌رزرو نیز اعلام کرده که به‌رغم آهسته شدن رشد اقتصادی، روند افزایش نرخ بهره احتمالا در سال 2019 ادامه خواهد یافت.

با این حال برخی از سرمایه‌گذاران هنوز دلایلی برای خوش‌بینی به بازار را دارند.

جان ویلیامز، رئیس فدرال‌رزرو سان‌فرانسیسکو، اعلام کرده است که بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و سیاست‌های پولی و مالی در سال 2019 به شکلی انعطاف‌پذیر عمل خواهد کرد. برای قدرتمند نگه داشتن اقتصاد از تمام ابزارهای موجود استفاده می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برعکس ۲۰۱۴، سقوط قیمت نفت ماشه سقوط بازار سهام آمریکا را کشید. شرکت‌های نفتی که در شیل سرمایه‌گذاری کرده و اوراق مرتبط با آنها، افزایش نرخ بهره در امریکا و البته ترامپ دلایل اصلی شروع ترکیدن حبابی است که حداقل از شروع ریاست جمهوری او ایجاد شده.