خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۱۴۱۴

تحلیل تکنیکال شاخص بورس / شاخص چقدر ممکن است ریزش کند؟

تحلیل تکنیکال شاخص بورس / شاخص چقدر ممکن است ریزش کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون شاخص کل در فاز اصلاح قیمتی قرار دارد که در صورت اصلاح بیشتر قیمت‌ها، شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد اصلاح داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شکور علیشاهی کارشناس بازار سرمایه، در یادداشتی وضعیت بازار سرمایه و روند شاخص بورس را تحلیل کرد که در ادامه می‌خوانید.

روند کلی شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی و در حال اصلاح برآورد می‌شود. در هفته گذشته شاخص با ۱۱ درصد کاهش از محدوده یک میلیون و ۹۷۵ هزار و ۴۳۹ واحد به محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۷۵۷ هزار و ۲۵۷ واحد رسید. مهم‌ترین اتفاق در این هفته شکسته شدن خط روند صعودی میان‌مدت است. در حال‌حاضر شاخص کل در فاز اصلاح قیمتی قرار دارد. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی در میان‌مدت و بلند‌مدت نیست، بلکه کاهش قیمت‌ها است. احتمال ادامه کاهش قیمت‌ها در هفته آینده وجود دارد. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود.

روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد که در مورد شاخص کل بورس اوراق بهادار این اتفاق افتاده است. اما روند صعودی بلند‌مدت به هیچ‌وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد. تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت تقریبا قطعی است و احتمال اصلاح بیشتر هم در شاخص کل وجود دارد. حضور شاخص مورد مطالعه در محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد که برای اکثر معامله‌گران و تحلیلگران حائز اهمیت است، احتمال نوسانات قیمتی در این محدوده را افزایش می‌دهد.

در صورت اصلاح بیشتر قیمت‌ها، شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد اصلاح داشته باشد. در صورت کاهش قیمت‌ها سه محدوده ممکن است مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند که به آنها حمایت می‌گوییم.

محدوده یک‌میلیون و ۶۸۰ هزار واحد، محدوده یک‌میلیون و‌۵۹۰‌هزار واحد و محدوده یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص مورد‌مطالعه در هفته‌های آتی در نظر داشت.

این محدوده‌های حمایتی هر‌کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند هستند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند. در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها و عبور از محدوده ۵/ ۱میلیون واحد به سمت پایین، محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد از اهمیت خاصی برای معامله‌گران برخوردار است. با توجه به حضور شاخص در منطقه مهم قیمتی و همچنین حضور در منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن ناحیه می‌رسیم، احتمال پایان فاز اصلاحی وجود دارد، هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز اصلاح کامل نشده است.

در صورتی‌که شاخص کل مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، بعد از عبور از محدوده‌های مهم یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحد و ۲ میلیون واحد، محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد می‌تواند هدف اول شاخص کل باشد.

بعد از عبور از محدوده بسیار مهم مذکور، این شاخص می‌تواند هدف بالاتری همچون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یا حتی بالاتر را دنبال ‌کند. سه منطقه قیمتی از جمله ۲‌میلیون و ۲۵۰ هزار واحد و ۲‌میلیون و ۳۷۵ هزار واحد می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم.

222

223

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود

    مگه قیمت دلار پایین اومده که قیم سهام بورس پایین بیاد همین الان خیلی از سهم ها از قیمت دلار عقب هستند.

    • ناشناس

      مگه دلار از سال 96 تا الان 20 برابر شده که بورس بشه؟

  • محمود

    اولا کاش اونایی که میگن ریخته و … فرق بین ریزش و اصلاح را می گفتن. یک چیزی توی کانال ها می خونن میان میگن این ریزشه … اصلاحه …. یک کم هم سواد داشته باشی می دونی که این اصلاح و کاهش قیمت در کل مفیده و پایه صعود بعدی است
    تا زمانی که سهامداران بی تجربه باشن و بخواهند یکشبه پولدار بشوند با 10 یا 20 درصد منفی فرار کنن بورس بورس نمیشه.
    در اینجا باید صبر کنی. دارن سهامت را از چنگت در میارن … تو هم اسم کارت را بذار فرار از بورس

    • ناشناس

      در این تحلیل فرق اصلاح و ریزش گفته شده

  • عسگر نوری (صبور بورس)

    هرکس صبر داشته باشه برنده بورسه .فقط ترس از ضرر کردن باعث شده بعضی به ضرر از بورس بیرون برن .والا دلار که بالاس طلا و سکه هم همچنین .صبور باشید شما که میدانید با صف فروش درست کردن اول از همه به خودت ضرر زدی .تو این بازار فکرش را بکن پولت را از بورس بیاری بیرون چی بخری .من که والله محاله سهام را به ضرر بدم تا الان هم توی بورس سهم را رو منفی نفروختم .خدا شاهده همیشه مزد صبرم را گرفتم.

    • ناشناس

      ببخشید یه سوال: اینکه شما گفتید سهم رو تو منفی نمیفروشید، من هنوز سهمم مثبته و داره از سودم کم میشه، بنظرتون بفروشمش تا به ضرر نرسیده یا اینکه صبر کنم؟

    • امیر

      حتما نگه دار

  • ناشناس

    سلام یه بنده خدایی گفت کارشناسان شب هرچی میگن صبح برعکس میشه .بنده خدا شما حالا متوجه شدی . بعد چند دهه که باید برعکس عمل کنی

  • ناشناس

    شما فرار کنید ما می خریم

  • یاسر

    حمایت شماها هست اما چرا بازار جور دیگه ای داره رفتار میکنه !!!
    جای تامل داره !!!

  • ناشناس

    ریزش به زیر یک میلیون قطعی است

  • ناشناس

    همش دروغ به خورد ملت میدید الا برکت الله

  • مهدی

    لطفا یک سر به نمادهاتون بزنید آقایون لطفا یک سر به نمادهاشون بزنن ببینند که حقوقی داره تمام تلاشش را می کنه شغدیر 70 درصد خرید شستا 82 درصد خرید فولاد 45 درصد خرید فخوز 52 درصد خرید ( الان +5) وبصادر 73 درصد خرید دسبحان 90 درصد خرید شپنا 79 درصد خرید ========= این یعنی اینکه حقوقی می دونه اصلاح تمامه دولت هم می خواهد تمام بشه وجدانا حقیقی عزیزم به سرمایه ما رحم کن 30 درصد تو ضررم

  • ناشناس

    چقدر به این بنده خدا فحش دادیم. ولی مثل اینکه درست تحلیل کرده بود ها.