کد مطلب: ۴۶۱۹۹۹

شاخص ۸ میلیونی بورس رویاست یا واقعیت؟

شاخص ۸ میلیونی بورس رویاست یا واقعیت؟

یکی از نشانه‌های هجوم نقدینگی به بازار سهام، افزایش رشد پول نسبت به شبه‌پول است، به بیان دیگر شبه‌پول در حال تبدیل شدن به پول است، روندی که حتی آمارهای اسفندماه بانک مرکزی هم از آن خبر می‌داد. طبق این داده‌ها نرخ رشد پول به ۴۹ درصد و در مقابل نرخ رشد شبه‌پول به ۲۸ درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میثم رادپور، کارشناس اقتصادی معتقد است که این اتفاق به دو دلیل رشد نقدینگی و بالا رفتن گردش پول رخ داده است: «برای اینکه سرعت گردش پول بالا برود، نیاز است که مردم دارایی پولی خود را در حساب‌های جاری خود نگهداری کنند و این روند کم‌کم به طریق انتقال حساب‌های پس‌انداز به حساب جاری پیش می‌رود.»

در اینجا مساله مهم این است که این روند گردش نقدینگی از بانک‌ها به بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه‌ خواهد یافت؟ آیا پایانی برای آن متصور است؟

رادپور در این خصوص بر این باور است تا زمانی که نرخ بازدهی واقعی سپرده بانکی همچنان منفی بماند، وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت؛ یعنی چرخه‌ای که داغ شدن پول و تورم سهام در بالا و پایین آن قرار گرفته‌اند.

وی گفت: اگر نرخ بازدهی حقیقی همچنان منفی ۱۵ درصد باشد، قیمت سهام می‌تواند باز هم بالا برود و این یک منطق ساده ریاضی دارد.

رادپور بیان کرد: یعنی کسانی که می‌گویند شاخص تا ۸ میلیون بالا می‌رود،بر همین مبنا سخن می‌گویند. اگر این اتفاق بیفتد به معنای این است که هنوز قیمت سهام ارزان است و اگر کشوری هم این وضعیت را دو سال تحمل کند، نظام پولی به‌طور جدی تهدید می‌شود. البته در ایران این اتفاق ۶ ماه است که آغاز شده.

وی توضیح داد: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، چون نقدینگی این وضعیت را توضیح نمی‌دهد، نقدینگی به اندازه تورم‌های اخیر هم رشد نکرده است؛ یعنی مساله از جای دیگری که همان رشد سرعت گردش پول است، آب می‌خورد. علت این موضوع هم به جاهای دیگری برمی‌گردد؛ کسری بودجه در یک سمت و کاهش تولید در سمت دیگر قرار دارد. دولت هم درصدد است تا کسری بودجه را با پولی کردن و چاپ پول جبران کند، این مسائل موجب شده این پول جدید به بازار وارد شود، یعنی همواره خوراک جدید وارد بازار می‌شود. بازار پویایی دارد و ثابت نیست، لذا اگر تصور کنیم که یک روزی با حفظ همین شرایط این روند متوقف می‌شود، به بیراهه رفته‌ایم؛ مگر اینکه نرخ‌ها نرمال شود یعنی یا تورم کاهش یابد یا اینکه نرخ بهره رشد کند و به تورم برسد.

به گفته این کارشناس فرآیند فعلی یک چرخه خودتشدیدشونده است و اگر جلوی آن گرفته نشود به تقویت کردن خود دامن می‌زند، پس به این امید نمی‌شود ایستاد که این چرخه یک روز با اتمام پول بایستد، مگر اینکه منطق آن از کار بیفتد. وی همچنین گفت: عادی کردن این فرآیند بستگی به عملکرد بانک مرکزی و دولت دارد، چون اتفاقاتی افتاد که نرخ بهره کاهش یافت بنابراین به نظر می‌رسد این وضعیت نیاز به توضیحاتی دارد که نشان دهد چه اتفاقی در کشور افتاد که تورم اینگونه افسارگسیخته شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مهمرین اخبار بازار سهام را در بخش بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش در مورد شپلی هم پیگیری می کردین!!! بسته شدن گاه و بیگاه شپلی به شدت استرس آور هست ،و اینکه در 6 ماه اخیر به اندازه بقیه سود نداشته!

  • ناشناس

    لطفا پیگیر بازگشایی نماد پترول از مدیری بی کفایتش باشید تجاارت نیوز

  • ناشناس

    هر کوچه بازاری میدونه که بازارهای موازی مثل بورس و مسکن و دلار و سکه برهم تاثیرگزارند.اگه دولت از طریق بانک ها مثل سنوات گذشته فروش سکه رو از سر بگیره.اولا )قیمت سکه پایین میاد.دوما )اقبال مردم به خرید سکه ها باعث جمع آوری پول از سطح جامعه شده.بر تب تورم اثر مثبت می گذارد.سوما)فشاری که الان باعث التهاب بورس شده و هر آن باعث فروریزش بورس داره میشه و کل جامعه را همچون سیل با خود میبره.جلوگیری شده.و جلوی هر گونه خطر گرفته میشه.یعنی راهکاری مثل این وجود نداره یا سود التهاب به نفع دولته؟

  • ناشناس

    از لحاظ تئوری شاخص سقفی ندارد و قیمت سهام که ما می شناسیم قیمت بازاری است که میتواند به مراتب بیشتر از قیمت ذاتی آن باشد.