کد مطلب: ۱۸۰۹۸۲

شاعری که شعرش هوای شمال دارد

شاعری که شعرش هوای شمال دارد

سوم دی‌ماه هفتادویکمین زادروز شیون فومنی است؛ شاعری که شعرش هوای شمال دارد.

میراحمد سیدفخری نژاد متخلص به شیون فومنی از شاعران محبوب و مشهور خطه شمال در ۳ دی سال ۱۳۲۵ در شهرستان فومن دیده به جهان گشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیون فومنی تحصیلات ابتدایی و سه‌ساله اول خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و سه‌ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی در آن‌جا گذراند.

شیون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاه دانش در طارم زنجان شد و یک سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد. در سال ۱۳۴۸ وارد زندگی زناشویی شد.

او عهده دار مدیریت و تدریس در یکی از مدرسه‌های فولادمحله ساری شد و تا سال ۱۳۵۱ عاشقانه به رسالت خود که تعلیم و تربیت بود پرداخت و پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل شریف ادامه داد.

این شاعر در سال ۱۳۷۴ به بیماری نارسایی کلیه مبتلا شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز به تهران کوچ کرد. در همین سال با وجود بیماری موفق به اخذ فوق دیپلم (تجربی) از دانشگاه تربیت معلم شد.

شیون در سال ۱۳۷۶ پس از سال ها تدریس و تعلیم و تربیت فرزندان این خاک بازنشسته شد و در شهریورماه ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان های تهران از دنیا رفت.

آرامگاه شیون فومنی در بقعه سلیمانداراب رشت بنا به وصیتش در کنار سردار بزرگ میرزا کوچک جنگلی واقع شده است.

شیون فومنی به عنوان یکی از شاعران موفق دوزبانه در حوزه شعر بومی و محلی، گویش گیلکی را که داشت در محاق فراموشی قرار می گرفت اشاعه داد.

از سوی دیگر در حوزه شعر فارسی با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالب های معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تاثیرگذار و توانای شعر معاصر به شمار می رود.

ترانه سرایی یکی از جنبه های ادبی و هنری شیون است که با مهارت، چیرگی و تسلط بر موسیقی، آواها و ملودی‌های محلی و فارسی از او شاعر ترانه سرای موفقی را ساخته و در این حوزه ترانه‌های متعددی از او به وسیله خوانندگان نامور خوانده شده است.

شعرها و مجموعه‌های شیون فومنی هوای شمال دارد و فضای گیلان را می‌توان در شعر او به وضوح مشاهده کرد. این‌گونه بومی‌ گرایی که از عناصر سبکی اوست، یکی از محصولات نوگرایی نیمایی است که شاعر را با محیط خویش پیوند می دهد.

او علاوه بر آثار هنری، چهار فرزند به نام های حامد، کاوه، دامون و آنک را نیز به یادگار نهاد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.