کد مطلب: ۳۰۵۴۷۳

شایعات بورسی در روز رشد هیجانی شاخص

شایعات بورسی در روز رشد هیجانی شاخص

امروز بورس تهران شاهد رشد شش هزار و 17 واحدی شاخص کل شد. دلیل رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رشد بی‌رحمانه شاخص در روزگذشته، امروز هم شاخص رکورد دیگری به ثبت رساند؛ به طوری که امروز چهارشنبه ( چهارم مهر ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 15732 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 6017 واحد در رقم 180635 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 7332 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 47 واحد در رقم 1949 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فولاد، ونوین، کگل، فملی، فارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «خساپا، همراه، شسپا، آپ، خودرو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وصندوق، حفاریح، تکمبا، مبین، ونفت» بود و نمادهای «وغدیر، وسکابح، وبملت، وخارزم، امید» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته معاملگران بازار سرمایه، در جریان معاملات امروز بازار عواملی چون افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فلزات پایه، اخبار مثبت ۴+۱ و رونق معاملات در بورس کالا به ویژه در گروه فلزات اساسی و ورود نقدینگی جدید به بازار و انتشار گزارش‌های ماهانه و شش ماهه عملکرد شرکت‌های بورسی باعث رشد بیش از شش هزار واحدی شاخص کل بورس شد.

بازار همانند کوهنوردی در پی فتح قله‌های جدید

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از شش هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: یک روز دیگر و یک رکورد دیگر ثبت شد، افزایش 6017 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار و ثبت بازدهی میانگین 3.45 درصدی، نماگر بازار سهام را به قله 180635 واحد ارتقا داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارزش معاملات امروز نیز جمعا در بورس و فرابورس به مرز 2500 میلیارد تومان تحت تاثیر گروه‌های موثر بازار از جمله فرآورده‌های نفتی، شیمیایی، فلزات اساسی و گروه‌ها و نمادهای وابسته به این دسته از شاخص سازها افزایش یافت.

نصیرزاده افزود: همان طور که در مطالب پیشین عنوان کردم قیمت‌ها و نرخ تورم بی‌رحمانه در حال افزایش است و در مقابل بازار سهام نیز به دلیل ذاتی که دارد تحت تاثیر افت ارزش پولی ملی شتابان در حال فتح‌الفتوح است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این روزها بازار همانند کوهنوردی در حال فتح قله‌های جدید و ناشناخته است. از یک سو شوق دستیابی به قله و پیدا کردن اسم و رسمی برای خود دارد و از سوی دیگر هر چه از سطح زمین فاصله می‌گیرد اضطرابی خاص او را در برمی‌گیرد.

نصیرزاده افزود: شاخص کل وارد کانال 180 هزار واحدی شد و بار دیگر تاکید می‌کنم که این روزها هر سهمی فارغ از شرایط بنیادی عملیاتی مناسب یا غیر نامناسب در حال رشد ارزش است. تجربه‌ای که در کوران رشد شاخص در سال 91 تا 92 نیز تجربه شد و پس از آن رکودی فراگیر کل بازار را دربگرفت، در هر حال مجدد به سهامداران جدید و کم تجربه استفاده از سبدهای سرمایه‌گذاری و دوری از شایعات و اخبار غیر رسمی توصیه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرعت رشد افت ارزش پول ملی هر روز بیشتر می‌شود و بدون شک با دلار 18000 تومانی، یورو 21 هزار تومانی و سکه پنچ میلیون و 200 هزار تومانی، تورم انتظاری سنگینی به تولیدکننده و مصرف کننده منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: موج جدید ارزی مجدد فضای رشد را برای بازار سهام و شرکت‌های دلاری و صادرات محور فراهم کرده است.

نصیرزاده افزود: نکته پایانی در این بخش این است که این روزها برای سهامداران و فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه که گرم و سرد چشیده‌اند روزهای طلایی است، اما التهاب و ترس از آینده را می‌توان در چشمانشان خواند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طبق انتظار تا بدین لحظه گزارش شرکت‌های دلاری و صادراتی بهترین عملکرد را به ثبت رسانده‌اند.طی دو روز اخیر شاهد انتشار گزارش‌های مثبت در گروه پتروشیمی از جمله زاگرس، شخارک و در گروه فولاد و سنگ آهن نیز شاهد عملکرد‌های مثبت در نمادهای فولاد، فخوز، فایرا، هرمز و کچاد بودیم. همچنین در گروه فرآورده‌های نفتی و روانکارها نیز شسپا با عملکرد مثبت تاییدی مجدد بر روند رشد ارزش سهام داشت. بازار در انتظار سایر گزارش‌ها از جمله نمادهای پالایشی، سنگ آهنی، گروه روی و سایر نمادهای پترو پالایشی و معدنی است.

تشدید عرضه سهام خودرویی

نصیرزاده افزود: در سایر گروه‌ها که این‌روزها مورد توجه بودند دو گزارش ایران خودرو و سایپا دیزل منتشر شد. همان طور که پیش از این گفته شد این دو شرکت عملکرد ضعیفی را ثبت کرده‌اند که پالس منفی برای سایر نمادهای گروه خودرویی است که می‌تواند به تشدید زیان در سه ماه دوم این گروه منجر شود. از این رو تشدید عرضه سهام از سوی سهامداران به واسطه عملکردهای ضعیف این شرکت‌ها در بخش تولید و فروش و در پیش بودن افزایش زیان می‌تواند امری محتمل باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه‌های دیگر نظیر سیمان و لاستیک نیز گزارش‌ها مثبت نبود و همین امر می‌تواند فشار عرضه را بر این دسته از گروه‌ها تشدید کند. در گروه ساختمانی نیز تعدیل منفی نمادهایی نظیر ثشاهد و وتوس نشان می‌دهد که حداقل بازار روی سود این نمادها نباید انتظاری داشته باشد مگر از منظر رشد ارزش دارایی‌ها.

اقبال سهامداران به نماد غشهداب

نصیرزاده افزود: امروز در گروه غذایی نیز شاهد بازگشایی نماد غشهداب با رشد بیش از 40 درصدی ارزش سهام بودیم. همانطور که در سنوات گذشته نیز شاهد بودیم این گروه به شدت به افزایش نرخ تورم حساس است و نرخ محصولات این گروه با رشد مواجه خواهد شد. به عنوان مثال افزایش بیش از 120 درصدی نرخ فروش رب گوجه فرنگی مهمترین محصول غشهداب در کنار افزایش سطح تولید و فروش و در اختیار داشتن مواد اولیه، این نماد را در معرض جهش سود به بیش از 100 تومان به ازای هر سهم قرار داده است که این روزها مورد توجه اهالی بازار سرمایه و تحلیلگران قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در گروه فلزات نیز تشکیل صف خرید بیش از 100 میلیون سهمی نماد میدکو جلب نظر می‌کرد. نمادی که به واسطه نزدیک شدن به موعد بهره‌برداری طرح‌های توسعه شمش فولاد، کاتد مس و گندله سازی از ارزش افزوده بالایی در بلندمدت برخوردار خواهد شد و معامله‌گران با تنزیل ارزش آتی این سهم در حال پیشخور کردن اثرات سودآوری این نماد هستند.

نصیرزاده افزود:همچنین در گروه پتروشیمی صفوف خرید بیش از 100 میلیون سهمی در نماد تاپیکو به واسطه سودآوری پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آماده شدن صورت‌های مالی این شرکت و رشد ارزش پرتفوی ارزنده این هلدینگ مورد توجه سهامداران و معامله گران حرفه‌ای بازار قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مجموع هیجان مثبت فعلی را می‌توان ناشی از سرعت گرفتن مجدد رشد نرخ ارز، انتشار گزارش‌های ماهانه و در پیش بودن گزارش شش ماهه شرکت‌ها دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.