کد مطلب: ۳۰۹۸۵۰

خطر رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه/آیا بورس همانند سال ۹۲ به کما می‌رود؟

خطر رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه/آیا بورس همانند سال 92 به کما می‌رود؟

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، شاخص بورس با کاهش هزار و 233 واحدی در رقم 175 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش شاخص بورس چه بود؟

به گزارش تجارت نیوز، پس از سقوط شاخص بورس در روز گذشته، امروز دوشنبه (16 مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11871 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 1233 واحد در رقم 175185جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4410 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 40 واحد در رقم 1980 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای شنفت، قشرین و کسرا صفوف خرید تشکیل شد، اما صفوف فروش نمادهای غبشهر، وخارزم، ولساپا، شاراک، پکرمان، حکشتی، خودرو، وتجارت، خساپا، فاراک، سدور، وبصادر، وبملت، مرقام، پترول، تاپیکو، فولاژ، شپترو، وسینا، خگستر، کروی، وتوکا، شیراز، کاذر، خپارس، وبیمه، فولاد، وساپا بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، کگل، ومعادن، کچاد، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، جم، اخابر، وبملت، رانفور» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «خساپا، وبصادر، وتجارت، وبملت، تاپیکو» بود و نمادهای « پارند، وامید، ومعادن، شپدیس، امینیکم» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش هزار و 233 واحدی شاخص کل در سومین روز جریان معاملاتی هفته سوم مهرماه، گفت: رفتارهای هیجانی این‌ روزها کمی خطرناک است. بعضی افراد با صراحت بیان می‌کنند که این شرایط نتیجه ورود سهامداران تازه وارد است، اما باید توجه کرد که با توجه به نقدشوندگی سریع در بازار سهام همه سهامداران دچار این ترس می‌شوند که نکند بازار همانند سال ۹۲ به کما برود، اما باید به این نکته توجه کرد که شرایط کنونی با سال ۹۲ متفاوت است و برخی شرکت‌ها از افرایش نرخ دلار منتفع می‌شوند و از تحریم نیز کمترین آسیب را می‌بینند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی سهم‌ها همچنان صف فروش و قفل بودند هر بالا رفتنی از نظر برخی فرصت فروش است و تنها سهام بنیادی می‌توانند بازار را نجات دهند مانند فولاد که شاخص ساز نیز هستند و امروز دیدیم عرضه‌های بورس کالای این شرکت توانست سهم را تا مثبت کامل پیش ببرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: امیدوارم افرادی که در بازار وارد می‌شوند همانند رانندگی که نیاز به آموزش دارد، مفاهیم اولیه را فرا گرفته تا در این شرایط درست تصمیم بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.