کد مطلب: ۷۵۹۸۰۴

شرایط دریافت ارز مسافرتی اعلام شد

شرایط دریافت ارز مسافرتی اعلام شد

بر اساس آخرین قوانین و مقررات ارزی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، همه مسافران بالای ۱۸ سال می‌توانند تحت شرایطی از پنج بانک کشور ارز مسافرتی دریافت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس قوانین و مقررات به روز شده بانک مرکزی در حوزه ارزی همه مردم می‌توانند ارز غیر بازرگانی یا خدماتی مورد نیاز خود را از طریق سامانه ناخدا یا همان سامانه نظام مدیریت خدمات ارز ایران دریافت کنند که البته باید با یکی از ۳۸ موارد ذکر شده منطبق باشد.

ارز مسافرتی یکی از موارد مصارف ارزی اعلام شده در قوانین جدید است که بر اساس آن تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس یک بار در سال و از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان امکانپذیر است. همچنین برای مسافران هوایی تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس برای کشورهای با ویزا ۵۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است.

از سوی دیگر تامین و پرداخت ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از ۱۸ سال امکانپذیر نیست و مدارک مورد نیاز برای دریافت این ارز از سوی مسافران از بانک‌های معرفی شده گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل شش ماهه، بلیت مسافرت هوایی اعم از یکسره یا دو سره (کاغذی یا الکترونیکی) و ویزای کشور مقصد برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند.

در ضمن این مدارک برای نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری خواهد شد.

در این زمینه بانک‌ها موظفند پس از دریافت معادل ریالی مربوطه به جای پرداخت ارز به متقاضی نسبت به صدور سند حسابداری/رسید اقدام کنند که در متن آن مبلغ، نام و نام خانوادگی متقاضی، کد ملی، شماره تماس، شماره گذرنامه، آدرس و سایر اطلاعات مرتبط درج شده باشد.

همچنین این سند باید به مهر و امضای شعبه مورد نظر برسد و به متقاضی تحویل داده شود. همچنین شعبه بانک عامل مستقر در مبادی خروجی پس از باجه کنترل گذرنامه در مقابل سند حسابداری رسید مزبور نسبت به پرداخت ارز مسافرتی مربوطه اقدام خواهد کرد.

در سایر مفاد قوانین ارز مسافرتی جدید آمده است که تامین و پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست و درباره مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور مراتب از وزارت امور خارجه استعلام می‌شود. از سوی دیگر در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت (کارت، حواله و …) انجام این امر مجاز و مورد تاکید این بانک است.

منبع: ایسنا

برای مطالعه بیشتر گزارش ارز مسافرتی حذف می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام اگه ۲۸ اسفند مسافرت بریم تا ۴ فرودین و قبلا برج ۲ رفتیم ارز دولتی گرفتیم آیا تعلق میگیرد

  • کردتبار

    سلام اگه ۲۸ اسفند مسافرت بریم تا ۴ فرودین و قبلا برج ۲ رفتیم ارز دولتی گرفتیم آیا تعلق میگیرد

  • ناشناس

    سلام درسته که می گن هرچی ار زمسافرتی بگیره یارانه اش قطع می شه؟؟

    • رادمهر

      اگر استعلام بگیرن برای دهک بندی … بله قطع میشه