کد مطلب: ۵۷۹۴۴۳

رئیسی مطرح کرد:

اعلام شرایط لغو منع تردد شبانه / احتمال موج جدید کرونا در آبان

اعلام شرایط لغو منع تردد شبانه / احتمال موج جدید کرونا در آبان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ممکن است در آبان خیز جدید کرونا داشته باشیم، گفت: بر اساس نظر کمیته کارشناسی، در شهرهایی که واکسیناسیون به صورت شبانه‌روزی انجام می شود؛ منع تردد شبانه لغو خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: با توجه به روند واردات خوب واکسن؛ حتماً نیاز است که مراکز تجمیعی افزایش پیدا کند و همچنین همه مراکز بایستی به صورت دو شیفت فعالیت کنند.

وی ادامه داد: امروز تا الآن حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دو موضوع برای تأمین واکسن مهم است؛ اول به میزان کافی واکسن موجود باشد و دوم تداوم واردات واکسن؛ چون اگر مطمئن باشیم که واکسن به اندازه کافی موجود است؛ نگران تأمین دُز دوم نخواهیم بود ولی اگر غیر از این باشد روند با احتیاط پیش خواهد رفت بنابراین با این روند پایدار واردات قطعاً مراکز تزریق واکسن را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: همه سازمان‌ها و ارگان‌ها پای کار آمدند و بسیج هم با قوت در میدان حضور دارد تا به روند واکسیناسیون کمک کنند و یک انگیزه مضاعف در بین همه ادارات دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌ها ایجاد شده است.

رئیسی درباره مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون هم گفت: مراکز شبانه‌روزی به عهده رؤسای دانشگاه‌ها است یعنی دانشگاه‌‌هایی که احساس می‌‌کنند مراجعه در شب هم خواهند داشت اجازه شبانه‌روزی شدن پایگاه‌ها به آنها داده شده است تا در همان مراکز تجمیعی به صورت سه شیفت فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراکز شبانه روزی واکسیناسیون در برخی استان‌ها وجود دارد، افزود: در استان تهران هم برنامه‌ای برای ایجاد مراکز شبانه‌روزی وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: اگر شهری مرکز شبانه‌روزی راه‌اندازی کند حتماً منع تردد شبانه در آنجا لغو خواهد شد.

وی درباره منع تردد بین استان‌ها هم گفت: الآن در وضع کلی کشور یک سیر نزولی شروع شده است اما با توجه به این که قله این موج بسیار مرتفع بود و هنوز با این که سیر کاهشی داریم ولی در ارتفاع بسیار بالا هستیم؛ بنابراین این طور نیست که شهر قرمز نداشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: با توجه به روندی که شاهد هستیم حدود ۲۸ استان روند نزولی را طی می‌کنند، البته کردستان و زنجان هم به قله رسیدند و الآن سیر نزولی را طی می‌کنند، استان کرمانشاه تا پایان هفته به روند نزولی می‌رسد، آذربایجان غربی هم تا ۱۰ روز آینده سیر نزولی را طی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سه هفته آینده میزان مرگ و میر به طور قابل توجهی کمتر شود البته برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است.

احتمال موج جدید کرونا در آبان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس رفتارشناسی این بیماری؛ ممکن است در آبان خیز جدید کرونا داشته باشیم؛البته تا آبان شش تا هشت هفته طلایی فرصت داریم که اگر سرعت واکسیناسیون را بالاتر ببریم و درصد بالایی را واکسینه کنیم با خیال بسیار راحت به مقابله با پیک بعدی خواهیم رفت.

رئیسی افزود: زمانی ممکن است خیز بیماری داشته باشیم ولی مرگ و میر بسیار پایین باشد و این در شرایطی است که واکسیناسیون بالای ۷۵ درصد انجام شده باشد که این هدف اول ماست.

وی خاطر نشان کرد: تجربه پنج موج قبلی این است که کوچکترین غفلت موجب اوج گیری بیماری می‌شود ولی رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله گذاری و ماسک موجب کاهش ابتلا خواهد شد.

رئیسی گفت: بر اساس نظر کمیته کارشناسی، در شهرهایی که واکسیناسیون به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود؛ منع تردد شبانه لغو خواهد شد.

وی ادامه داد: در صحبت‌های رئیس جمهور؛ راهبردهای مختلفی مطرح شد از جمله واردات حداکثری واکسن که با تلاش هلال احمر، بانک مرکزی، وزارت امورخارجه و سازمان مدیریت برنامه ریزی و البته معاون اول رئیس جمهور انجام شده است و در جلسات حتی اگر بخش خصوصی ادعا کند واکسن را وارد می‌کند تصمیم‌گیری خواهد شد و یک همکاری بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما با رفتار ویروس آشنا هستیم؛ در این شرایط پاندمی؛ فقط تزریق واکسن ایمنی ایجاد نمی‌کند چون فردی که واکسن زده ممکن است ایمن ولی ناقل و حامل ویروس باشد و اگر ماسک نداشته باشد؛ این ویروس را منتشر می‌کند، البته خود فرد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

وی گفت: هر نوع واکسنی که در دنیا وجود دارد؛ خود ویروس نیست که وارد بدن می‌شود بلکه ترکیب یا مدلی از ویروس است که سیستم ایمنی بدن را فریب می‌دهد و سیستم ایمنی با فرض این که ویروس وارد بدن شده علیه آن آنتی بادی تولید می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: فردی که واکسن زده با اینکه ایمنی نسبی دارد ممکن است در فضایی که ویروس باشد دوباره بیمار شود ولی شاید این نوع آلودگی برای فرد علامتی ایجاد نکند ولی می‌تواند ناقل باشد.

رئیسی درباره بعضی از شهرها که به تازگی در وضع قرمز وارد شدند، گفت: این الگوی رفتاری ویروس می‌باشد که مثل یک ابر حرکت می‌کند؛ در یک استان ممکن است برخی از شهرها وضع خوبی داشته باشند و شهری که قبلاً وضع بهتری داشته تبدیل به یک وضع شدیدتر شود یعنی در رنگ بندی به وضع نارنجی و قرمز برسد و این خاصیت ویروس است.

وی ادامه داد: تا زمانی که پاندمی وجود دارد در امان نیستیم حتی اگر واکسن زده باشیم.

رئیسی درباره بیماری قارچ سیاه گفت: قارچ ها زمانی در بدن غالب می‌شوند که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده باشد، به همین دلیل بیمار کرونایی که مراجعه می‌کند اول خود کرونا موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و دوم داروهای کورتون با دُز بالا زمینه را برای شکل‌گیری قارچ‌ها فراهم می‌کند.

وی افزود: بیماری قارچ سیاه در بیمارانی پدیدار می‌شود که زمان بستری آنها طولانی‌تر و سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: دلیل این که هنوز سیر نزولی بیماری خیلی با سرعت پایین نمی آید این است که بیماران سرپایی که رمدسیویر میگرفتند و نیاز به بستری دارند در بیمارستان ها بستری می کنند و این جزو آمار می آید و همچنین زمانی که تعداد بیمار بالاست درصد خیلی کمی از آنها امکان ابتلا به قارچ سیاه را دارند.

رئیسی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت داروی کرونا در کشور خوب است و کمبود دارویی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تا الآن حدود ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن به دست ما رسیده که پنج میلیون از این تعداد؛ واکسن برکت است و پنجشنبه این هفته هم یک محموله پنج میلیونی خواهد رسید و تا پایان شهریور پیش بینی می کنیم حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون واکسن برسد یعنی تا شهریور حدود ۶۵ میلیون واکسن به دست ما خواهد رسید.

ساکنان بالای ۱۸ سال در روستاها​ واکسن دریافت می‌کنند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی, قرار است در همه روستاها، افراد ۱۸ سال به بالا،​ واکسن کرونا دریافت کنند.

رئیسی افزود: جمعیت روستایی ۱۸ سال به بالا که تاکنون واکسن نزده‌اند حدود ۶ میلیون نفر است که با احتساب دو دُز برای واکسیناسیون این افراد حدود ۱۲ میلیون دُز واکسن نیاز است.

وی با بیان اینکه هر روز به دانشگاه‌های علوم پزشکی، واکسن ارسال می شود، اضافه کرد: ۳۱ استان داریم که هر استان، ظرفیت تزریق روزانه ۱۰۰ هزار دُز واکسن را دارد؛ حتی اگر در هر استان هر روز ۶۰ هزار دُز واکسن تزریق شود یعنی ظرفیت تزریق روزانه حدود یک میلیون و هشتصد هزار دُز واکسن در کشور وجود دارد.

رئیسی با اشاره به اینکه محموله‌ای از واکسن «اسپوتنیک» در هفته آینده به دست وزارت بهداشت می‌رسد، گفت: کسانی که دُز نخست این واکسن را دریافت کردند و بیشتر از ۳ ماه از زمان تزریق آن گذشته است می‌توانند برای دُز دوم از واکسن «آسترازانکا» استفاده کنند.

وی افزود: مطالعات زیادی برای واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال و پایین تر از آن در حال انجام است و کودکان زیر ۳ سال نیز به واکسیناسیون نیاز ندارند.

رئیسی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در داخل و خارج از کشور در این زمینه در حال انجام است، اضافه کرد: در کشور کوبا، واکسن موثری برای واکسیناسیون افراد کمتر از ۱۸ سال تولید شده است.

وی گفت: حدود ۲ میلیون دُز از این نوع واکسن به زودی به دست وزارت بهداشت خواهد رسید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بر اساس مطالعاتی که در چین بر روی واکسن «سینوفارم» انجام شده، این واکسن نیز بر روی افراد کمتر از ۱۸ سال موثر و نتیجه مثبتی داشته است.

وی با اشاره به اینکه پلتفرم واکسن‌های «سینوفارم» و «برکت»، یکی است، اضافه کرد: در داخل کشور هم کارآزمایی این نوع واکسن توسط «برکت» در حال انجام است.

احتمال باز شدن مدارس در اول مهر به صورت حضوری

رئیسی با بیان اینکه معلمان و کادر مدرسه واکسینه شدند، گفت: سرویس مدارس جزو گروه هدف واکسیناسیون هستند؛ برنامه ای برای واکسیناسیون والدین دانش آموزان را هم داریم که برآورد ما برای این منظور حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن است.

وی افزود: احتمال باز شدن مدارس در اول مهر به صورت حضوری خیلی ضعیف است اما از اواخر پاییز احتمالاً بازگشایی شود؛ هر وقت شرایط محقق شود می توانیم مدارس را بازگشایی کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داریم، از همه دانشجویان خواست که در سامانه وزارت بهداشت برای دریافت واکسن، نام نویسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه واکسن، اثر بخشی مثبت دارد، گفت: ۸۸ درصد افراد بالای ۷۰ سال واکسن زدند ۷۴ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری کووید ۱۹، مربوط به آن ۱۲ درصدی است که واکسن نزدند.

رئیسی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۸۰ هزار معلول در خانه‌شان واکسن را دریافت کردند، افزود: با کمک بسیج و طرح شهید سلیمانی کاملاً آمادگی داریم تا سالمندانی را که توانایی حرکت ندارند در منزلشان واکسن بزنیم.

وی اضافه کرد: از زمانی که به میزان قابل توجه، واکسیناسیون انجام شود که احتمالاً پایان مهر است، برای بازگشایی هوشمند مشاغل، افراد دو دُز واکسن زده می‌توانند با فاصله گذاری مناسب از خدمات مختلف استفاده کنند و رستوران‌ها و سینماها و تئاترها می‌توانند با رعایت این شیوه نامه، باز شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شاید در آینده دریافت خدماتی مانند بلیط قطار و هواپیما به داشتن کارت واکسن, مشروط شود.

رئیسی افزود: تاکنون حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل داده شد و حدود ۹ میلیون دُز واکسن برکت اماده است که پس از گذراندن مراحل به تدریج به وزارت بهداشت تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: دولت آمادگی پیش خرید واکسن‌های تولید داخل را دارد تا زودتر این واکسن‌ها تولید شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی کشور، تامین واکسن است، اضافه کرد: راهبرد واردات واکسن هم با تاکید رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری با قدرت انجام می‌شود اما در کنار آن به واکسن داخل هم توجه می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهر، حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون و حتی بیش از ۱۸۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شود.

واکسیناسیون سربازان آغاز شد

رئیسی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت هنوز دریافت دُز سوم کرونا را توصیه نکرده است, گفت: توصیه شده است افراد در خطر مانند کادر بهداشت و درمان شاغل در اورژانس و آی سی یو , دُز سوم واکسن را هم را دریافت کنند.

وی افزود: به افراد دارای بیماری زمینه ای در معرض خطر هم می توان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرد اما هدف و راهبرد اصلی و نخست؛ واکسیناسیون کسانی است که تا کنون واکسینه نشده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون سربازان هم از همین هفته آغاز شد و در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و بر اساس پیش بینی ها، تا ۱۰ مهر حدود ۵۰۰ هزار دُز واکسن به پادگان ها اختصاص داده خواهد شد.

رئیسی با اشاره به این که تقاضا و استقبال برای دریافت واکسن برکت بالاست، افزود: در برخی استان‌ها این واکسن کم است که با افزایش تولید، مشکل برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: هیچ منعی برای تزریق واکسن برای کسانی که بیماری مانند «صرع» دارند وجود ندارد اما بهتر است با پزشک معالج خود نیز مشورت کنند.

رئیسی افزود: برای مراسم اربعین، مهمترین مسأله، تصمیم کشور عراق است؛ این کشور اعلام کرد که زائران از طریق پرواز وارد شوند و سهمیه تعیین کرده است که بر اساس آن برنامه‌ریزی لازم انجام خواهد شد و کسانی که واکسن زدند در اولویت هستند و کشور عراق هم داشتن پی سی آر منفی را شرط ورود به مراسم اربعین اعلام کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ مورد بیمار قطعی مبتلا به «قارچ سیاه» در این استان شناسایی شده است، گفت: نخستین مورد در ۴ شهریور بود که خانم ۶۷ ساله دیابتی مبتلا به کووید ۱۹ به این بیماری مبتلا شد.

صدیق جدید الاسلامی با بیان اینکه تا کنون کسی از بیماری «قارچ سیاه» در استان کردستان فوت نکرده است، افزود: یک خانم ۵۲ ساله با توجه به درگیری شدید چشمی, برای تخلیه احتمالی چشم به بیمارستان امام حسین​(ع) تهران اعزام شد.

وی اضافه کرد: تا کنون همه داروهای مورد نیاز این بیماران تامین شده است و از نظر درمانی، مشکل نداریم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماسکها رو بردارید تردد ها رو هم لغو کنید واکسن هم نمی‌خواد بزنید بزارید کل مملکت بترکه شما مسئولین اگه میشد اصلا حرف نزنید همه چیز خودش درست میشد صبحها انگار مسابقه هست هر کسی زودتر بیاد سر کار اون ریئس و حرفهای هم جز خرابکاری کار دیگه ای انجام نمیده خسته کردید مردم رو بابا ول کنید همه چیز خودش درست میشه

  • ناشناس

    حالا نوبت اینه گند بزنه به همه چیز میشه خواهش کنم مملکت رو ول کنید به امان خدا

  • ناشناس

    پس ما دهه 60 ها که تا کی باید منتظر باشیم. خیلی بی انصافی است الان ما داریم میریم سرکار، ماموریت، جلسه و بیشترین آمار گرفتاری ها و مبتلا شدن ها واسه ما دهه 60 هاست.
    اونوقت دانشجویان و دانش آموزان و … در اولویت هستند!!! حالا مدارس 2-3 ماه دیرتر باز بشه.
    هیچ وقت ما دهه 60 ها در اولویت نبودیم .جور سایر دهه ها رو هم باید بکشیم. افسوس

    • ناشناس

      احتمالا دهه فجر نوبت به شما میرسه. اگر تا اون موقع زنده مونده باشید. شما همیشه آخرین گروه هستید