کد مطلب: ۶۶۴۲۶

شرایط ورود خودروهای خارجی به کشور

شرایط ورود خودروهای خارجی به کشور

رئیس سازمان استاندارد از عدم دریافت نامه وزارت صنعت برای ثبات بخشی به استاندارد خودروهای وارداتی خبر داد وگفت: کارگروهی ۴ نفره هردو هفته یکبار ورود استاندارد خودروهای وارداتی رابررسی میکند.نیره پیروزبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه تایید اعتبار گواهی استاندارد خودروهای وارداتی تنها به سازمان ملی استاندارد برنمی گردد، گفت:

c7775c85588112030e41803b9b9782a9_XL.jpg رئیس سازمان استاندارد از عدم دریافت نامه وزارت صنعت برای ثبات بخشی به استاندارد خودروهای وارداتی خبر داد وگفت: کارگروهی ۴ نفره هردو هفته یکبار ورود استاندارد خودروهای وارداتی رابررسی میکند.
نیره پیروزبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه تایید اعتبار گواهی استاندارد خودروهای وارداتی تنها به سازمان ملی استاندارد برنمی گردد، گفت: کارگروهی هر دو یک هفته یک بار در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود که متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی استاندارد و معاونت تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در آن از همه جهات به لحاظ استاندارد، محیط زیست و مقررات داشتن نمایندگی خودروهای وارداتی بررسی های لازم صورت می گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: تمامی شرایط برای واردات خودروها به لحاظ استاندارد، کیفیت و نمایندگی رسمی بررسی شده و در صورتی که شرایط لحاظ شود، اجازه داده می شود نام خودرو به عنوان یک خودروی مجاز برای واردات به کشور در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت درج شود.

وی تصریح کرد: بر مبنای اطلاعاتی که در سایت وزارت صنعت وجود دارد، واردکننده باید خودروی مدنظر خود را ثبت سفارش کند، بنابراین ثبات در استاندارد خودروهای وارداتی تنها مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست

پیروز بخت با بیان اینکه نامه ای از قائم مقام معاونت امور تولید وزرت صنعت دریافت نکرده است، گفت: سازمان ملی استاندارد بر اساس مقررات ۵۲ استاندارد را پیگیری می کند تا خودروهای وارداتی تاییدیه های لازم را داشته باشد و استانداردها را پاس کند. ضمن اینکه مقررات این سازمان کاملا واضح و شفاف است و کالایی که مطابق استاندارد است، می تواند وارد کشور شود.

پیروزبخت گفت: اگر خودرویی مشکلی در یکی از آیتم ها داشته باشد به درخواست همان کارگروه از سایت وزارت صنعت به عنوان یک خودروی غیرمجاز برای واردات حذف می شود و یک گروه چهار نفره در این خصوص تصمیم گیری می کنند.

وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل ها و تفاهم نامه های امضا شده میان سازمان ملی استاندارد و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت گفت: دستورالعملی در رابطه با آلاینده ها با وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که بتوان موضوع آلاینده ها را ساماندهی کرد، همچنین با وزارت نفت نیز دستورالعمل مشترکی ابلاغ شده تا بتوان از فرهنگ استفاده از استانداردها ملی و بومی را گسترش داد

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد وزارت نفت از این پس به سمتی حرکت خواهد کرد که استانداردهای ملی را جایگزین استانداردهای مطابق با شرایط بین المللی کند که در کمیته های برنامه ریزی این موضوع کارشناسان سازمان ملی استاندارد در وزارت نفت حضور دارند. وی گفت: با وزارت بهداشت نیز جلساتی برگزار شده و قرار بر این است که با توجه به مقررات و قوانین بتوان همکاری مشترکی را میان دو دستگاه شکل داد.

بر این اساس حتی الامکان برای اقلامی که باید هر دو سازمان بر آن نظارت کنند یک مسئول از طرف دو دستگاه انتخاب خواهد شد یک بار نمونه برداری انجام شده و در یک مکان نیز آزمایش ها صورت می گیرد به نحوی که آزمایش های دو طرف به رسمیت شناخته شود تا فرآیند انجام کار در تجارت و تولید کاهش یابد.

به گزارش مهر، پیروزبخت ادامه داد: در خصوص استانداردها و همکاری مشترک با وزارت نفت همه حوزه ها مشمول قرار می گیرند و از کالا و تجهیزاتی قرار می گیرند که استاندارد خود را داشتند ضمن اینکه به غیر از آن استاندارد فرآورده های نفتی و بنزین در دست بررسی قرار دارد.

وی اظهار داشت: بحث تدوین استاندارد موضوعی زمان بر است و در یک یا دو روز نمی توان آن را به سرانجام رساند ضمن اینکه در خصوص ارتقا استانداردهای یورو ۴ به بالاتر نیز باید مصوبه هیات وزیران اخذ شود اما در حال انجام اقدامات لازم در این زمینه هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.