کد مطلب: ۴۸۹۸۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا دلار نیمایی ارزان نشد؟ / نرخ ارز چگونه پایین می‌ماند؟

چرا دلار نیمایی ارزان نشد؟ / نرخ ارز چگونه پایین می‌ماند؟

در یک ماه گذشته 23 نرخ برای دلار درصرافی ملی و سامانه نیما اعلام شده است. آرشیو قیمت‌ها حاکی از این است که در اکثر مواقع نوسان سامانه نیما و صرافی ملی عکس یک دیگر است. اما آیا همزمانی ارزانی در صرافی ملی و گرانی در نیما علت خاصی دارد؟ آیا ریزش‌های فعلی ادامه‌دار است یا بازار دیر یا زود به حالت سابق باز می‌گردد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند روز اخیر که نرخ ارز در صرافی ملی و بازار آزاد با کمی کاهش روبرو می‌شد، نرخ دلار نیما رو به افزایش بود. تا جایی که روز جمعه قیمت دلار در سامانه نیما 600 تومان بیشتر از صرافی ملی اعلام شد.

اما چرا دلار نیمایی پا به پای دلار صرافی ملی کاهش پیدا نمی‌کند؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است نگاهی به سیر این دو نرخ (صرافی ملی و سامانه نیما) در یک ماه گذشته، از 15 مهر ماه تا 15 آبان داشته باشیم.

با لوگو

در یک ماه مذکور 23 نرخ برای دلار در صرافی ملی و سامانه نیما اعلام شده است. آرشیو قیمت‌ها حاکی از این است که در اکثر مواقع نوسان سامانه نیما و صرافی ملی معکوس یک ‌دیگر است.

به جز هفت مرتبه که نرخ به صورت همزمان در صرافی ملی و سامانه نیما بالا رفته ( 19 مهر، 20 مهر، 22 مهر، 23 مهر، 27 مهر، 10 آبان و 14 آبان) در سایر مواقع با افزایش قیمت در صرافی ملی، قیمت دلار نیما پایین می‌آید و با کاهش آن، قیمت در سامانه نیما افزایش پیدا می‌کند.

آیا این مسئله علت خاصی دارد؟

کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز می‌گوید: نرخ نیمایی نرخی است که بازار با آن در تفاهم است و در واقع نزدیک به بازار و مقرون به صرفه برای واردکننده و صادرکننده است. هر چند این امکان وجود دارد که در بازار کنار نرخی که به طور رسمی برای سامانه نیما اعلام می‌شود با شکل‌گیری توفقاتی بین صادرکننده و واردکننده نرخ دیگری هم ایجاد شود که از آن اطلاع نداریم.

به اعتقاد او در واقع برای ارز نیمایی دو نرخ وجود دارد؛ یکی روی تابلو و دیگری بین خریدار و فروشنده.

همچنین آن‌طور که این معاون سابق بانک مرکزی می‌گوید نرخ اعلام شده توسط صرافی‌ملی نرخی دستوری است. اما نرخ نیما براساس توافق خریدار و فروشنده است و تنها سمت و سویش تحت کنترل بانک مرکزی است.

به باور او درست آن است که با توجه به هدف‌گذاری بانک مرکزی دو نرخ نیما و صرافی ملی با هم نزدیک باشند و قطعا نباید نوسانات معکوس تجربه کنند. در حل حاضر اگر این اتفاق برای ما می‌افتد علتش متغیر بودن سطح عرضه و تقاضا درسامانه نیما است.

به گفته سید علی هیچ منطقی بر این نوسان معکوس حاکم نیست و نمی‌توان آن را یک سیاست و برنامه خاص تلقی کرد.

شرط کاهش ادامه‌دار در بازار

این کارشناس در ادامه به نوسانات کاهشی فعلی در بازار اشاره و تاکید می‌کند: لازم است که بانک مرکزی مدیریت کند تا اگر کاهشی در حال صورت گرفتن است به تدریج و با توجه به تعاملات بین‌المللی باشد نه این که حرکت کاهشی با نوسانات آنچنانی و موقتی را تجربه کنیم. به هیچ وجه نباید کاهش با شدت صورت بگیرد که دو مرتبه با افزایش همراه شود.

به اعتقاد او اکنون نرخ ارز منطبق با برخی انتظارات تورمی است که اگر تخلیه شود، البته در کنار بسیاری از تمهیدات دیگر که باید بانک مرکزی آن را بیندیشد از جمله انتخابات نحوه مذاکره برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده، بازار مدیریت می‌شود.

او بار دیگر تاکید می‌کند که اگر برنامه‌ای برای این کار نداشته باشیم بی‌شک همچنان بازار هیجانی و پر هرج و مرج را خواهیم داشت.

بازار ارز در دو ماه پیش رو

«دو ماهی طول می کشد تا جابه‌جایی مقامات آمریکایی صورت بگیرد. در کنار آن در این مدت بهتر است تعاملات با منطقه و کشورهایی که ارزهای ما در آن بلوکه شده صورت بگیرد تا بتوانیم ثباتی بلند مدت در نرخ ارز داشته باشیم. من گمان می‌کنم که این نرخ کاهشی ادامه یابد اما مشروط است به این که بانک‌مرکزی با برنامه و مکانیزم درست حرکت کند. اگر تعاملات ما با سایر کشور ها منطقی نشود شرایط گذشته مجددا باز خواهد گشت»

این جملات را سیدعلی در پیش‌بینی نرخ ارز در هفته‌های پیش‌رو می‌گوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوست ندارن مردم راحت وبی دغدغه زندگی کنن این برای همه ثابت شدس

    • ناشناس

      درضمن کارشناسان اونموقع که به ثانیه بالا میرفت کجا بودن

  • ناشناس

    چطور موقعی که ثانیه ای بالا میرفت کارشناسی نبود ازحق مردم بیگناه دفاع کند

  • ...

    بالا و پایین کردن دلار دست خود دولته ،چه بخاد چه نخاد ارزش دلار زیر ده هزار تومنه

  • ناشناس

    چون دولت بخواد میاد پایین ، دولت بخواد میره بالا

  • ناشناس

    دلار بیاد زیر ۱۰ تومن اگه تونستین قیمت ماشین و مسکن رو بیاریدپایین
    اگه گذاشتن دلالا(دولت در راس شون)
    توی کشوری زندگی میکنیم که تازه متولد شده ها هم دلالن
    تو خواب ببینیم این گرونی تموم بشه

  • ناشناس

    این نوسان ها افت اقتصاده !
    نباید میذاشتن بالا بره که بخوان حالا یه دفعه بیارنش پایین. اون تولید کننده بدبخت که هر روز باید مواد اولیش رو یه قیمت بخره چه گناهی کرده؟

  • مدیریت

    ممنون نیم ساعت داشتم با این جمله بانک مرکزی باید مدیریت کند میخندیدم لطفا بازم از این جور جمله ها تو گزارش هاتون استفاده کنید.

  • ناشناس

    چراوقتی دلارگرون میشه دولت قیمت کم میزنه تونیما اما االان که بازار ارزون شده اونا نمیکشن پایین مردمومسخره کردن تحریم ربطی به اینانداره اغای همتی کلاه سرمردم نذار همتون دارید ازمردم میخورید طلا یه شبه شد یک ملیون دلار۳۰ تمن الان که همه دارن میفروشن شمانمیزارید ازاین کلاه برداری آشکارتر خدا حق مردم ندارو بگیره از همه ی عوامل گرونی

  • ناشناس

    سلام

  • ‌ارسلان

    یعنی الان دلار آزاد بخرن بیارن در سامانه نیما بفروشن فایده میکن ؟????