کد مطلب: ۶۵۵۰۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات خودرو عملی می‌شود؟/ خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟

واردات خودرو عملی می‌شود؟/ خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟

واردات خودرو ظاهرا به ظاهر به مراحل آخر خود نزدیک است و گام‌های نهایی آن در حال برداشته شدن است. آیا خودروهای وارداتی به بازار می‌آیند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودرو آزاد شد. در اصلاحات جدید این طرح، شروطی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود. اما محمد جواد حاجی‌حسینی، معاون حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شایعات درباره دو شرط سقف قیمت خودرو ۷۰۰۰ دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی آزاد شده برای واردات خودرو را رد کرد.

البته وزارت صمت اعلام کرد که در بحث واردات خودرو دولت تنها نقشی تسهیل‌کننده خواهد داشت.(car.ir)

عملی می‌شود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد این طرح یک حرکت تبلیغاتی و گفتار درمانی است. زیرا قیمت خودرو در حال حاضر افزایشی است.

او افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که مشکلات ارزی کشور حل‌ نشده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: از طرفی دیگر، صحبت‌های مسئولین تکذیب می‌شود. ابتدا مسئولین وعده ورود خودروهای پنج هزار دلاری را دادند. سپس، ورود خودروهای هفت هزار دلاری وعده داده شد. اما این وعده نیز تکذیب شد.

چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

کاکایی توضیح داد: مصوبه ممنوعیت واردات خودرو به کشور تمام شد. اکنون نیز شرکت‌های مختلف حق دارند خودرو تا سقف ۲۵ هزار دلار وارد کنند. اما در بحث تسهیل‌گری ابهامات بسیاری وجود دارد.

او گفت: برای عملی شدن طرح واردات خودرو بانک مرکزی باید تکلیف ارز را مشخص کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: دو نکته در رابطه با واردات خودرو به کشور وجود دارد. اولین نکته زمان ورود خودرو است که همچنان اجرایی شدن آن مشخص نیست. نکته دوم این است که واردات خودرو باید به بازار آرامش تزریق کند. اگر دولت به وعده‌های خود عمل کند و باعث ایجاد ثبات نسبی در بازار شود، مجبور به ورود در چارچوب قیمت‌گذاری می‌شود. در این صورت وضعیت مانند قرعه‌کشی خودرو می‌شود. زیرا تعداد خودرو محدود و متقاضی زیاد می‌شود.

کاکایی توضیح داد: در حال حاضر شرایط کشور عادی نیست که واردات به راحتی عملی شود.

خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟

این کارشناس گفت: در حالت عادی اگر خودروی ۲۵ هزار دلاری وارد کشور شود، با تعرفه ۵۰ درصدی و موانعی دیگر، این خودرو ۵۰ هزار دلاری می‌شود. فردی که این خودروها را وارد می‌کند نیز مبلغی به عنوان سود به قیمت آن اضافه می‌کند. یعنی در حقیقت خودروها در کشور حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار دلاری و به صورت محدود وارد کشور می‌شوند.

تاثیری در بازار دارد؟

کاکایی گفت: با آزادسازی واردات پیش‌بینی می‌شود به صورت موقت نظم بازار بهم بریزد. هر چند به نظر می‌رسد بازار دیگر متاثر از این اخبار نباشد. اما قیمت خودروهای خارجی ممکن است کاهش یابد. اما در مجموع قیمت خودروها تغییری نمی‌کند. مگر اینکه بازار در وضعیت رکود قرار گیرد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایشون کارشناسه یا نماینده دلالها؟

  • ناشناس

    سلام، در خصوص واردات خودرو نظرا جناب کاکایی اصلا با واقعیت سازگاری نداشته و در جهت همین بی ثباتی های موجود است، مطمئن باشید اولین محموله خودرو وارد شود قیمت خودروهای خارجی حداقل نصف و به تبع آن قیمت خودروهای داخلی و قطعات به شدت افت خواهد کرد و با رقابتی شدن بازار روز به روز وضعیت بهتر خواهد شد، تا اجرایی شدن واردات اصحاب مافیا با روشهای مختلف فضاسازی میکنند و تلاش میکنند واردات را بی اثر جلوه دهند، صنعت خودروی داخلی با نقاب اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی چهل سال خون مردم را مکیدند!

  • ناشناس

    ایشون مدیرعامل دلالها هستند

  • ناشناس

    اینطورکه قراره این نماینده خودش مافیای خودرو