کد مطلب: ۷۰۱۲۲۲

شهریه مدارس غیردولتی چقدر است؟/ لیست شهریه مدارس غیر دولتی

شهریه مدارس غیردولتی چقدر است؟/ لیست شهریه مدارس غیر دولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: شهریه مدارس غیردولتی از ۴ میلیون شروع شده تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. البته برای شهریه ثابت و فوق برنامه درسی است و برای مکمل هم به همه مدارس اجازه دادیم از صفر تا ۳۸ درصد با نظرسنجی از اولیا و ارائه برنامه مکمل، بتوانند شهریه دریافت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امسال بعد از دو سال کرونایی، مدارس به طور کامل بازگشایی می‌شود و کلاس‌های درس در تمام دوره‌ها و پایه به صورت حضوری تشکیل می‌شود.

به نقل از فارس، به سراغ احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی رفتیم تا ببینیم وضعیت مدارس غیردولتی چگونه است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: شهریه نجومی نداریم. شهریه نجومی یعنی چه؟ بحثی نجومی است که فاصله‌اش خیلی زیاد باشد. اگر حقوق من به نسبت افراد دیگر در سازمان چندین برابر باشد، می‌گویند حقوق نجومی است.

ولی برخی فاصله‌ها به خاطر مدارک تحصیلی، پست مدیریتی و سوابق کاری بین افراد است و این حالت عادی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: شهریه نجومی نداریم. شهریه نجومی یعنی چه؟ بحثی نجومی است که فاصله‌اش خیلی زیاد باشد.

اگر حقوق من به نسبت افراد دیگر در سازمان چندین برابر باشد، می‌گویند حقوق نجومی است. ولی برخی فاصله‌ها به خاطر مدارک تحصیلی، پست مدیریتی و سوابق کاری بین افراد است و این حالت عادی است.

پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی از اسفند سال گذشته آغاز شد

برای شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی چه کردید؟ از ایجاد مدرسه شیشه‌ای وعده دادید، توانستید محقق کنید؟

موضوع ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه از جمله دغدغه خانواده‌های دانش‌آموزان است. ما هم در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به این دغدغه توجه داریم و هر سال در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

امسال تلاش کردیم با توجه به سیاست‌های دولت، موضوع مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی را در راستای اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین و متناسب با نگاه دولت پیگیری کنیم که منجر به ارائه سند راهبردی ما در این حوزه شد که در خدمت مدیران کل استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش ارائه دادیم.

در این زمینه جلساتی داشتیم مبنی بر اینکه این نگاه و رویکرد را در آموزش و پرورش کشور برای سال‌های آتی، ساری و جاری کنیم.

درسه‌ای می‌تواند از این الگو و ۳۵ امتیاز استفاده کند که هم در حوزه آموزشی و هم در حوزه پرورشی است.

با توجه به اینکه امسال، سال گذر ما بود و دیرتر وارد مجموعه شده بودیم و باید زودتر شهریه را اعلام می‌کردیم، امسال تا این حد گذر کردیم و متناسب با آن شهریه‌ها اعلام شده است و در سامانه هم هست و ثبت‌نام‌ها هم انجام پذیرفته است.

شهریه از ۴ میلیون شروع شده تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است

میزان شهریه چقدر در نظر گرفته شد؟

شهریه مدارس غیردولتی از ۴ میلیون شروع شده تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. البته برای شهریه ثابت و فوق برنامه درسی است و برای مکمل هم به همه مدارس اجازه دادیم از صفر تا ۳۸ درصد با نظرسنجی از اولیا و ارائه برنامه مکمل، بتوانند شهریه دریافت کنند.

البته شهریه مکمل بیشتر برای بعد از شروع سال تحصیلی است. اما شهریه ثابت به این شکل است که مثلا در دوره متوسطه ۳۵ ساعت درس رسمی و به علاوه ۷ ساعت فوق برنامه است. در ابتدایی ۲۵ ساعت به علاوه ۵ ساعت است. این میزان متناسب با دوره‌های تحصیلی است و به عنوان شهریه ثابت می‌شناسیم.

کدام استان بیشترین شهریه و کدام استان کمترین شهریه را می‌گیرد؟

بیشترین شهریه در شهر تهران و کمترین در کهگیلویه و بویراحمد است. امسال بین شهریه ثابت و شهریه مکمل تفکیک شد.

آیا امکان اعتراض به شهریه هم وجود داشت؟

یک فرصت به اعتراض به سه گروه داده بودیم. هم به مؤسسان اجازه داده بودیم که از طریق سامانه مشارکت ورود کنند و به کم بودن شهریه اعتراض داشته باشند.

یک گروه به معلمان مدارس غیردولتی اجازه داده بودیم اعتراض کنند یعنی اگر قراردادی که بستند متناسب با قانون کار اتفاق نیفتاده است، می‌توانستند اعتراض کنند و گروه سوم هم والدین دانش‌آموزان است که از طریق سامانه مشارکت‌ها می‌توانند اعتراض‌شان را اعلام کنند.

اگر در جایی شهریه‌ای که مصوب کردیم و تابلویی که مؤسس نصب کرده است با آن چیزی که دریافت می‌کنند همخوانی نداشته باشد، این اعتراض را به ما در سامانه اعلام کنند و پیگیر هستم.

خوشبختانه اعتراض خاصی تا به امروز نداشتیم. هرچند که امکان شکایت‌های حضوری از مدارس هم در ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها توسط اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات پیش‌بینی شده است.

امسال بین شهریه ثابت و شهریه مکمل تفکیک شد و سعی کردیم شفاف‌سازی کنیم این در حالیست که در سال‌های گذشته، پول‌هایی که برای لباس، تغذیه و ایاب و ذهاب گرفته می‌شد، شفاف سازی نمی‌شد و مردم احساس می‌کردند رقمی که از آن‌ها گرفته می‌شود با آن چیزی که به عنوان شهریه اعلام شده است، متفاوت است.

البته باز هم پیگیر هستیم لباسی که به دانش‌آموزان داده می‌شود یا تغذیه‌ای که مدنظر مدارس است، به قیمت واقعی اتفاق بیفتد. یا شهریه‌ای که اجازه دادیم مکمل بگیرند در صورت ارائه برنامه اتفاق بیفتد و اجباری نباشد.

برنامه‌های شما برای سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی چیست؟

برای سال بعد کارگروهی را زودتر تشکیل دادیم تا هم در خصوص آموزشگاه‌ها یک حرکت جدی انجام دهیم و هم در خصوص مدارس غیردولتی، شاخص‌های جدیدی را تدوین کنیم.

نکته بعدی اجرای سند تحول است. اجرایی سازی سند تحول بنیادین که از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است باید از مدرسه شروع شود. برش مدرسه‌ای آن در حال آماده‌سازی در ستاد وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به قرارگاهی که برای اجرایی سازی سند تحول ایجاد شده است، در نظر داریم که بخش اصلی شهریه را به اجرایی سازی سند تحول بنیادین و رویکرد‌های تربیتی و فرهنگی مدارس اختصاص دهیم.

اگر مدرسه کارنامه خوشی از آیتم‌ها و شاخص‌ها به وزارتخانه، ادارات و مناطق ارائه دهد، می‌تواند افزایش شهریه داشته باشد. البته فضا‌های کالبدی و بحث سخت‌افزار، در بحث شهریه تأثیرگذار است، ولی عدد آن را نسبت به سال‌های گذشته جایگزین می‌کنیم و بیشترین امتیاز شهریه برای سال‌های آتی روی موضوع نرم‌افزار در نظر می‌گیریم.

یعنی برنامه‌های آموزشی و پرورشی خوب، برنامه‌های تربیتی مناسب، اجرایی سازی سند تحول بنیادین و فعالیت مدارس در زمینه‌های مختلف که آموزش و پرورش ارائه برنامه کرده است، در حوزه مسابقات قرآنی، فرهنگی، بحث‌های تربیت‌بدنی و شاخص‌های آموزشی و تربیتی، درصد‌های قبولی، و در مجموع کارنامه فعالیت مدرسه نسبت به سال گذشته، موجب می‌شود که درباره شهریه‌اش تصمیم‌گیری شود.

شهریه نجومی نداریم

اگر سقف شهریه ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد. با در نظر گرفتن فوق برنامه مکمل و هزینه‌های جانبی، ۷۰ تا ۸۰ میلیون شهریه مدرسه می‌شود.

نه نداریم. بعضی مدارس کلاس کنکور برگزار می‌کنند. کلاس کنکور ربطی به شهریه ما در مدارس ندارد. با توافق خود اولیاست و جزو شهریه ما نیست. بخشی از مدارس، آموزش زبان تخصصی ارائه می‌دهند.

اما برخی خانواده‌ها می‌گویند این تفکیک ایجاد نشده است و وقتی شهریه مدرسه را می‌پرسند، مثلا می‌گویند ۸۰ میلیون تومان است.

باید تفکیک شود. امسال روی این موضوع خیلی کار کردیم. از مؤسسین و مدیران خواستیم که ارائه مدرک به صورت شفاف باشد و تاب‌آوری مردم را در نظر بگیرند و همچنین مردم بدانند که این پول برای چه فعالیتی پرداخت می‌کنند.

اولیا باید بدانند برای چه فعالیت‌هایی پول پرداخت می‌کنند و اینگونه نباشد که هر مبلغی اعلام شد، بدون آگاهی بپردازند.

شهریه نجومی در مدارس غیردولتی داریم؟

شهریه نجومی نداریم. شهریه نجومی یعنی چه؟ بحثی نجومی است که فاصله‌اش خیلی زیاد باشد. اگر حقوق من به نسبت افراد دیگر در سازمان چندین برابر باشد، می‌گویند حقوق نجومی است. ولی برخی فاصله‌ها به خاطر مدارک تحصیلی، پست مدیریتی و سوابق کاری بین افراد است و این حالت عادی است.

به همین دلیل هم اعلام می‌کنیم شهریه از ۴ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان است و این میزان شاخص دارد. اگر از این فاصله که ما تعریف می‌کنیم، بیشتر باشد، نجومی می‌گویند و ما چنین موضوعی نداریم. برخی این عدد را با فوق برنامه‌ها و مکمل‌ها در نظر می‌گیرند و می‌گویند شهریه نجومی است.

فرایند رتبه‌بندی مدارس غیردولتی از مهر امسال آغاز می‌شود

عنوان کردید مدارس غیردولتی رتبه‌بندی می‌شوند؟ این رتبه‌بندی چگونه است؟

به دنبال رتبه‌بندی مدارس غیردولتی هستیم. در مدرسه شیشه‌ای یا سامانه مشارکت‌ها به دنبال این هستیم که همه فعالیت‌های مربوط به مدرسه غیردولتی شفاف شود و در داخل این سامانه قرار بگیرد؛ یعنی یک فرد می‌خواهد مجوز بگیرد تا راه اندازی مدرسه، فرایند‌های تعلیم و تربیت، اعلام شهریه، پرداخت شهریه، حقوق و دستمزد معلمان و نظرسنجی در داخل سامانه لحاظ شود.

امسال شهریه در سامانه مشارکت‌ها درج شد و تمام شهریه‌ها در سامانه بارگذاری شد. اکنون در حال بارگذاری شاخص‌ها هستیم که هر مدرسه با چه شاخص‌هایی می‌تواند ستاره بگیرد.

مدنظر ما سه ستاره است که شامل عملکرد و ارائه خدمات است و در حال حاضر در حال تهیه چارچوب آن هستیم و فرایند رتبه‌بندی از مهر امسال آغاز می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.