کد مطلب: ۳۸۱۱۹۲

شوک به شاهزادگان سکه

شوک به شاهزادگان سکه

بانک ملی که متولی اصلی فروش سکه‌های طلا بود، اعلام کرد تعداد زیادی از خریداران سکه طلا از ترس مالیات برای تحویل سکه‌هایشان نیامده‌اند و آنها قید سود هنگفت ٣,٥ برابر شده قیمت سکه‌شان را زده‌اند.

خط و نشان کشیدن‌های سازمان امور مالیاتی برای خریداران سکه بالاخره عملی شد و حالا اعلام شده است افرادی که بیشتر از ٢٠ سکه طلا خریده‌اند، برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند وگرنه جریمه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این موضوع درحالی رخ داد که بانک مرکزی قبلا اعلام کرده بود خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده، مشمول مالیات نمی‌شوند، اما این وعده دیری نپایید و سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که اسامی خریداران سکه‌های پیش‌فروش را از بانک مرکزی گرفته است و به‌زودی برای خریداران بزرگ سکه پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهد. آن چیزی که در مصاحبه‌های پراکنده مدیران این سازمان منتشر شد، حاکی از این بود که خریداران بزرگ و آنهایی که بیشتر از ١٠٠ تا ٢٠٠ سکه خریده‌اند، باید مالیات بدهند، اما گویا بخشنامه مالیاتی این سازمان خریداران کوچکتر را هم نشانه رفته است و حالا تنها کسانی که زیر ٢٠ سکه خریده‌اند، از مالیات معاف شده‌اند.

جالب است بدانید بانک ملی که متولی اصلی فروش سکه‌های طلا بود، اعلام کرد تعداد زیادی از خریداران سکه طلا از ترس مالیات برای تحویل سکه‌هایشان نیامده‌اند و آنها قید سود هنگفت ٣,٥ برابر شده قیمت سکه‌شان را زده‌اند. گرچه حالا مالیاتی که سازمان امور مالیاتی برای خریداران سکه پیش‌فروش اعلام کرده است، خیلی هم رقم بزرگی نیست و به ازای هر سکه حداکثر ٢٥٠‌ هزار تومان مالیات می‌گیرد، اما از آن سمت بانک ملی می‌گوید دیگر حاضر نیست این سکه‌ها را به خریدارانی بدهد که برای تحویل نیامده‌اند. البته بانک ملی تاکید می‌کند که قبلا هم با بخشنامه این موضوع را اعلام کرده و در آذر پارسال گفته است ضرب‌الاجل ٦ ماهه‌ای برای تحویل سکه‌ها قرار داده‌اند و براساس آن اگر فردی تا ٦ ماه پس از سررسید تحویل سکه به بانک مراجعه نکند، تنها اصل مبلغ دریافتی بابت پیش‌خرید به مشتری بازگردانده می‌شود و این بانک تعهدی نسبت به تحویل سکه به متقاضیان نخواهد داشت. به جز این مسئولان بانک ملی می‌گویند این موضوع در زمان پیش‌فروش سکه‌ها و در قراردادی که با خریداران منعقد شده بود، به مشتریان اعلام شده است.

خریداران سکه چقدر سود کردند؟

پیش‌فروش سکه در هفت بازه زمانی تحویل یک ماهه، سه ماهه، ٦ ماهه، ٩ ماهه، یک ساله، ١٨ ماهه و ٢٤ ماهه انجام شد و نرخ‌ها بسته به زمان تحویل بین یک‌میلیون و ٥٩٠‌ هزار تومان بابت تحویل یک ماهه تا یک‌میلیون و ١٦٠‌ هزار تومان برای تحویل ٢٤ماهه متغییر بود. به‌طور متوسط نرخ پیش‌فروش سکه‌ها یک‌میلیون و ٣٩٥‌ هزار تومان بوده است که با توجه به نرخ حدود ٥‌ میلیون تومانی هر قطعه در بازار آزاد، خریداران این سکه‌ها اکنون به‌طور میانگین بیش از ٣,٥ برابر از سرمایه‌گذاری خود سود کرده‌اند. با این حال اعلام‌های متعدد سازمان امور مالیاتی درباره گرفتن مالیات از خریداران سکه باعث شد عده زیادی از مشتریانی که حتی شبانه در صف‌های جلوی بانک ملی خوابیدند، برای تحویل سکه‌هایشان نروند.

به گفته یک مقام مسئول در بانک ملی، بیشتر کسانی که از سود حدود ٣,٥ برابری رقم سرمایه‌گذاری خود چشم‌پوشی کردند، کسانی هستند که تعداد بالایی سکه پیش‌خرید کرده بودند.

پیگیری‌ها از بانک ملی ایران نشان می‌دهد برخی از خریداران که اغلب در تعداد بالا سکه خریده‌اند، به دلیل آن‌که مکان امنی برای نگهداری سکه خود ندارند، ترجیح دادند سکه در بانک باقی بماند، زیرا حتی اگر بخواهند در صندوق‌های امانت بانک‌ها نگهداری کنند، باید نزد آن بانک افتتاح حساب کرده و اجاره یک‌ساله آن را بپردازند. البته نمی‌توان فرار از پرداخت مالیات را هم نادیده گرفت، زیرا آن‌گونه که یک مقام مسئول در بانک ملی به «شهروند» می‌گوید برخی امیدوار بودند تا در این مدت دولت از قانون وضع مالیات از خریداران سکه کوتاه بیاید و این‌گونه سود بیشتری به جیب بزنند.

وقتی خریداران سکه شوکه می‌شوند

حالا سازمان امور مالیاتی به تازگی جزییات دریافت مالیات از خریداران سکه را منتشر کرده است. بر این اساس و با توجه به مفاد مواد یک و ٩٣ قانون مالیات‌های مستقیم تمامی خریداران سکه که در ‌سال ٩٧ حداکثر ٢٠٠ سکه از سیستم بانکی خریده‌اند، باید مالیات بدهند.

بعد از رونمایی از بخشنامه جدید مالیات خریداران سکه، سازمان مالیاتی گزینه مربوط به پرداخت مالیات خریداران سکه در‌ سال٩٧ را روی سایت خود قرار داد و به توضیحاتی درباره چگونگی پرداخت مالیات مشمولان این بخشنامه پرداخت. براساس آن‌چه مسئولان سازمان امور مالیاتی اعلام کرده‌اند؛ از خریداران کمتر از ٢٠ سکه مالیاتی گرفته نمی‌شود، اما چنانچه فردی بین ٢٠ تا ٦٠ سکه پیش‌خرید کرده باشد، به ازای هر سکه ١٥٠‌ هزار تومان، خریداران تا ١٠٠ سکه به ازای هر سکه ٢٠٠‌ هزار تومان و خریدارانی که ١٠٠ تا ٢٠٠ سکه پیش‌خرید کرده‌اند، باید به ازای هر سکه ٢٥٠‌ هزار تومان مالیات پرداخت کنند. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که مشمولان مالیات سکه باید به نشانی http: //tax.gov.ir مراجعه کنند.

البته سازمان امور مالیاتی برای افرادی که از پیش‌خرید سکه سودهای میلیونی به جیب زده‌اند، شرایط پرداخت مالیات را کمی تسهیل کرده و کسانی که امکان پرداخت مالیات قطعی را به صورت یک جا در خردادماه ٩٨ ندارند، می‌توانند مالیات خود را ظرف مدت ٤ ماه تسویه کنند. این سازمان تاکید کرده است که پرداخت نکردن به موقع مالیات مشمول جریمه می‌شود.

خریداران بیش از ٢٠٠ سکه چه باید بکنند؟

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی اشخاصی که در‌ سال ٩٧ بیش از ٢٠٠ سکه خریده‌اند، اطلاعاتشان به این سازمان ارسال شده و آنها باید ظرف مهلت قانونی که تا پایان خرداد امسال است، اظهارنامه مالیاتی پرکنند و ادارات کل امور مالیاتی هم موظف شده‌اند برای این افراد پرونده مالیات تشکیل بدهند. البته در اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی آمده افرادی که شغل‌شان مرتبط با خرید و فروش سکه است، شامل این بخشنامه نمی‌شوند و باید اظهارنامه مالیاتی شغلی خود را ثبت کنند.

آیا من باید مالیات بدهم؟!

جهت تشخیص اینکه اسم شما به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است یا نه، باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و شماره ملی خود را ثبت کنید. سیستم به شما خواهد گفت که آیا مشمول پرداخت هستید یا خیر.

چنانچه پس از بررسی شماره ملی سیستم شما را مکلف به پرداخت مالیاتی اعلام کرده، لازم است ابتدا ثبت‌نام انجام دهید و سپس قبوض مالیاتی خود را دریافت کنید. اگر اطلاعات‌تان برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی کافی نیست، می‌توانید در همین بخش روی لینکی با عنوان «نحوه ارسال اظهارنامه مالیات مقطوع» کلیک کنید.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    […] تر از این دولت ندیدم تاحالا
    یکبار موقع دریافت حقوق ازش مالیات کم کردن یکبار هم موقع خرید سکه از مجموع باقیمونده های حقوق!!!
    اون هم چی!؟ وقتی کم آوردن درحالیکه قبلش شرط کرده بودن مالیات نداره!
    نامشروع تر از این پول کجا گیر میاد!؟
    غش در معامله
    دروغ
    حروم
    […]خیرنمیبینید ایشالله
    حالا […] لااقل واسه ماها که نفروختیمشوپ بگید کجابریم اعلام کنیم که هنوز نفروختیم بلکم معاف شیم!؟