کد مطلب: ۳۸۰۲۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌های پی‌درپی به اخذ مالیات از سکه / هشدار کاهش اعتماد مردم به بانک مرکزی / معاملات به بازار غیررسمی منتقل می‌شوند؟

واکنش‌های پی‌درپی به اخذ مالیات از سکه / هشدار کاهش اعتماد مردم به بانک مرکزی / معاملات به بازار غیررسمی منتقل می‌شوند؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرده است: «خیلی طبیعی است که وقتی اوضاع اقتصادی ناامن است مردم به پناهگاه‌‎هایی مثل طلا ببرند دارایی‌هایشان را. اين مالیات بر سکه چیست؟ مالیات بر عقل سلیم؟! دست شما درد نکند آقایان، خوب بازار را به سمت طلای بی‌اجرت فرستادید و بساط تقلب و دزدی را مهیا کردید. احسنت به این همه درایت!»

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوشنبه 13 خرداد ماه امسال سازمان امور مالیاتی مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد که بر این اساس خریداران بیش از 20 سکه مشمول مالیات 150 تا 250 هزار تومانی به ازای هر قطعه سکه می‌شوند.

اما این خبر واکنش‌های قابل توجهی به همراه داشته است. در توییتر تعدادی از کاربران انتقادهای قابل تاملی را بیان کرده‌اند.

یکی از کاربران به نام مسعود مجیدی نوشته است: «این که امروز مقدار مالیات برای خریدان سکه اعلام شد نقض عطف به ماسَبَق نیست؟ یعنی زمانی که خریدار اقدام به خرید از بانک مرکزی کرده مالیات نداشته الان چه طوری ازش می‌خواهند مالیات بگیرند؟!»

کاربری به اسم مجید توییت کرده است: «همانطور که دولت احمدی‌نژاد اعتبار بانک‌ها را در سپرده‌گذاری ارزی با پس ندادن ارز مردم برای همیشه از بین برد سازمان مالیاتی با گرفتن مالیات از پیش فروش سکه اعتماد مردم به بانک مرکزی را برای همیشه نابود کرد. بانک مرکزی موقع ثبت نام حتی مالیات بر ارزش افزوده را گفته بود نمیگیره.»

کاربری به اسم فرهمند نیز این اقدام را خطایی از طرف بانک مرکزی دانسته و اشاره کرده که زمان ارائه سکه‌ها بارها اعلام شده بود این اقدام مالیات ندارد.

سعید کاشانی نیز با طرح این سوال که «در زمان پیش فروش آیا بازار از نقدینگی زیاد رنج نمی‌برد؟» اشاره‌ای به دوره پرفشار نقدینگی در زمان فروش سکه‌ها کرده است.

ادعای غیرقانونی بودن اخذ مالیات؟

علاوه بر توییتر و واکنش برخی کاربران به این خبر، مخاطبان تجارت‌نیوز نیز در کامنت‌هایی به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز نیز در کامنتی نوشته است: «زمان ثبت نام هم جراید گفتند معاف از مالیاته و هم بانک مرکزی و هم قرارداد پیش خرید. در ضمن طبق دادنامه ۵۶۰ سال ۱۳۸۴ دیوان عدالت اداری مالیات فقط بر فروش و درآمد است. غیرقانونی است. اگر قیمت سکه پایین می‌آمد چطور؟ کسانی که از بازار آزاد خریدند چطور؟ کسی که ۱۴۰۰ خریده ۱۸۰۰ فروخته رو هر سکه ازش ۲۵۰ تومن می گیرید؟ قانون عطف به ماسبق نمی‌شود. گرفتن مالیات از خریداران سکه از بانک مرکزی پیاده‌سازی اقتصاد […]و انتقال بازار از رسمی به زیرزمینی است. سکهها را در ازای بازگشت دلار به نرخ ۹۶ پس بگیرید.»

مخاطبی دیگر نوشته است: «بانک ملی زمانی که می‌فروخت قیمت را قطعی فروخت و روی برگه نوشت هیچ مالیاتی برای آن تعلق نمی‌گیرد رییس امور مالیاتی بهتره از بانک ملی وصول کند اگه الان سکه ۱۳۰۰ بود رییس امور مالیاتی میامد مابفیش را پس بدهد.»

استقبال برخی و طرح سوال منتقدان

در عین حال برخی هم از این تصمیم استقبال کرده‌اند. کاربری به اسم فواد سعادت توییت کرده است: «کاش از همون اول مالیات گذاشته بودند، این هوس ایرانیان به سکه واقعا مسخره است، اگر پول‌ها وارد چرخه تولید می‌افتادند عجب رونقی میشد.»

کاربری به اسم داود حشمتی در توییت خود نوشته است: «دولت برای خریداران عمده سکه در سال 97 مالیاتی در حد ده درصد قیمت خرید تعیین کرده است. خریداران بالای 200 عدد البته شرایطشان فرق دارد. این بهترین اقدام بود که باید پرسید چرا تا این اندازه دیر صورت گرفت؟ هر کس آزاد است خرید و فروش کند اما طبیعتا باید مالیات سودش را بپردازد.»

اما در پاسخ به او، کاربری به اسم مسعود زارع نوشته است: «اولا هنوز تکلیف افرادی که بیش از ۲۰۰ سکه خریدن واقعا به صورت شفاف مشخص نیست و ثانیا آیا اگر یکبار دیگه بانک مرکزی بخواد این ترفند رو پیاده کنه مردم اعتماد خواهند کرد؟ […]کلی منابع رو به حراج گذاشت که هیچ عایدی نداشت جز توزیع رانت و از بین رفتن اعتماد»

حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در همین مورد این گونه طرح سوال کرده است: «راستی چرا مالیات سکه فقط تا سقف ۲۰۰ عدد معلوم شده؟! بالای ۲۰۰ سکه معاف اند یا بی سوال و جواب اعدام ؟ ازشون مالیات بر ارث می‌گیرید؟!»

سلاح‌ورزی همچنین در توییتی دیگر نوشته است: «خیلی طبیعی است که وقتی اوضاع اقتصادی ناامن است مردم به پناهگاه‌‎هایی مثل طلا ببرند دارایی‌هایشان را. اين مالیات بر سکه چیست؟ مالیات بر عقل سلیم؟! دست شما درد نکند آقایان، خوب بازار را به سمت طلای بی‌اجرت فرستادید و بساط تقلب و دزدی را مهیا کردید. احسنت به این همه درایت!»

علاوه بر این مقام بخش خصوصی، برخی فعالان بازار نیز نسبت به تاثیرگذاری این طرح بر نرخ ارز ابراز نگرانی کرده‌اند.

استناد به تکذیب قبلی بانک مرکزی

در همین حال نکته جالب دیگر استناد برخی کاربران به خبر قبلی و تکذیب بانک مرکزی درباره اخذ مالیات از سکه است. 28 بهمن ماه سال 1396 خبرگزاری تسنیم خبری با تیتر «پیش‌فروش سکه مالیات ندارد + اسامی شعب» منتشر کرده بود که در آن خبر آمده: «در حالی پیش فروش سکه از امروز با اعمال تغییراتی از سوی بانک مرکزی در بانک ملی از سر گرفته شده که تماس‌های مردم از شهرستان‌ها حکایت از وضع مالیات بر ارزش افزوده در طرح جدید دارد که بانک مرکزی این خبر را رد کرده است.»

تبعات احتمالی این مالیات‌ستانی

در همین حال برخی از کاربران نیز با بیان جملاتی هشدارهایی را برای دوره پس از اجرای این طرح مطرح کرده‌اند.

یکی ار کاربران با طرح این سوال «طلای آب شده یا شمش چی؟» این پیام هشدارآمیز را به مخاطب منتقل کرده‌ که ممکن است با اجرا این طرح تقاضا برای خرید این دو قلم افزایش پیدا کند. با این حال باید دید اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی در عمل چه نتایجی به همراه خواهد داشت و کاهش اعتماد به بانک مرکزی، احتمال افزایش معاملات غیررسمی طلا و تاثیرگذاری بر نرخ ارز چقدر در عمل ممکن است به واقعیت نزدیک باشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلا من نیمدونم چرا به اینا گیر میدن به کسی که خونه و مسکن رو گرون میکنه ماشین رو گرون میکنه نه بابا سکه رو من برا ازداوج نیاز دارم برا خونه نیاز دارم مسکن و خودرو نیاز دارم کار شغل نیاز دارم اما دلار و یورو مهم نیست میرین به یورو دلار مردم گیر میدن یعنی چی اون حتما نیاز داشته گرفته بره خارج مگر چقدر گرفته هزار میلیارد نیست که بر اونهایی که بیشتر از 10 هزار دلار یا یورو میگیرن سالی شما باید مالیات ببندی و گیر بدی و نمیدونم از اینا نه بر کسی که یه مسافرت علمی یا تفریحی رفته ارز گرفته الان مالیات میبندی و ثبت میکنید به عنوان اختلال ارز این ایا درست است.

  • ناشناس

    به نظرم اگر مردم میخواهند به خانه و مسکن و خودرو با قیمت مناسب و منطقی برسند باید خودشان دست بکار شوند همه باهم شکایت کنید به دیوان عدالت اداری از همه بگویید هم صدا شوید چرا مسکن و خوردو این همه گران شده چرا ما چطوری ازداوج کنیم چطوری خونه بگیریم وفتی کاری نداریم با این گرانی چیکار کنیم مگر اجاره هم میشود کرد اخه…. بابا تورخدا همه شکایت کنید تا به دردمون جواب بدن حداقل

  • الهام

    راهش شکایت به دیوان عدالت اداری هستش، چون به تایید مجلس نرسیده، غیر قانونی هستش، بی قانونی بی داد می کنه، خلاف حقوق شهروندی هستش،

    • as

      بعید می دونم مشکلی را حل کنه زورشان به خریداران سکه رسید . به خریداران زمین و خودرو و مسکن و………….. نمیرسه

  • A

    چرا از خریدران زمین و مسکن و خودرو مالیات نمی گیرن برای زمین چند صدمیلیون سیصد و چهار صد هزار تومان دارایی می گیرن . یکی که صدها زمین گرفته چرا مالیات نمیده.برای مردم عادی گرانی مسکن مهم است یا سکه.خودمون کردی که به بانک مرکزی اعتماد کردی البته تجریه این شده که زیر زمینی معامله کنیم .
    خدا به کمک اونایی بررسه که دلارهایشان گذاشتن تو بانک فردامیگن از کی خریدی احتمال بلوکه شدن کل دلارهای به اسم و عنوان های مختلف وجود دارد!

  • abc

    اونایی که چند صدتا زمین گرفتن یه ریال هم مالیان نمی دهند . سکه برای مردم مهم یا مسکن. که دلال های مسکن دولت هر روز ثروتمند میشن مالیات هم نمی دهند
    اونایی که از بازار طلا و سکه گرفتن مالیات نمی دهند
    حقمون مالیات بدیم چون به دولت اعتماد کرد به گفته هاش اعتماد کردیم به قرارداد کتبی که نوشته اعتماد کردیم پس حقوقمون مالیات بدیم. باید زیر زمینی کار کنیم.
    توصیه میکنم اونایی که دلار دارن به بانک اعتماد نکنن فردا به اسم کجا خریدی از کی خرید با چه قیمت خریدی به چه حقی خرید و …… پس نمی دهند بهتر مثل دلال های خرید مسکن و زمین و مواد غذایی و ……………. عمل بشه خویه
    خوبه به این دولت نیومده تمام…………. این دولت ارزش صداقت مردم نفهمید

  • asdc

    تا امروز لقمه حرامی نخوردم ولی دیگه صبر تموم شده اندک پس اندازه که داشتم 40 جمع کردم سکه گرفته ام که امروز بفروشم کل دارایی من یه آپارتمان متوسط تو شهر کوچک نمیشه (متری بالای 3 میلیون )من به اختیار نمی دهم اگه به زور بگیرن مطمئن باشن با هر روش و راهکاری حلال و حرام درمیارم.
    کسی که هزار تا مسکن گرفته مالیات نداره کسی که صدها خودرو گرفته مالیات نداره زمین گرفته مالیات نداره. کشاورزهای که درامد فروش محصول میلیاردی هر سال دارن مالیات نداره و اونا سکه داره. ما نوکر آفریند نشدیم که پولمون مفت
    خاک بر سرمون که زمین و خوردو مسکن و برنج و اینا را نگرفتیم خاک بر سرمون که گفتیم کار خوبی نیست باعث بدبختی یه فقرا میشه گفتیم دلار میره بالا برای بیماران داروی خارجی گرانی میشه به من چه لعنت به خودم که خودم کردم

  • محسن

    با سلام
    میگن سود برده اند ولی این اسمش سوده واقعا؟ اگه دولت حاضره ما به تفاوت 1/4 کردن ارزش پس اندازهایمان رو برگردونه اونوقت مالیات گرفتن معنی میده حتی الان که دبه کردن. من دیگه پولهامو به بانک های ایران نمی دم همه رو خارج کردم.

  • ممد

    هیشکی نده

  • محسن

    ولت مردان زمان ثبت نام سکه را در اواخر سال 13976 و اوایل سال 1397 بیاد آورند. در آن زمان با توجه به شرایط کشور، اکثر افراد به علت حفظ ارزش دارایی خود به خرید ارزهای خارجی از بازار آزاد رو آورده بودند و خرید ارز از صرافیها و بازار آزاد هیچ منع قانونی و محدودیت نیز نداشت. اما عدهای دیگر برای اینکه (ضمن ارزش دارایی خود) به شرایط بحرانی کشور کمک کنند، به دعوت بانک مرکزی برای مهار نقدینگی و کنترل بازار لجام گسیخته ارز، لبیک گفته و به صورت قانونی و شفاف به ثبت نام سکه رو آوردند. البته این افراد ریسک پایین آمدن قیمت سکه، عدم تعهد دولت به تحویل سکه (این مورد هم در مورد سکه و هم در مورد سود سپردههای ارزی قبلاً تجربه شده بود) را پذیرفتند و ماهها تا تحویل سکه خود در اضطراب بسر بردند. در مورد اخذ مالیات نیز بارها مسئولین در رسانه و جراید به صراحت بر عدم دریافت مالیات تاکید کردند و مردم نیز یکبار دیگر با خوشبینی به دولت اطمینان کردند.
    حال اینکه در سال 1398 دولتمردان اخذ مالیات را به شکل دیگری مطرح کنند و نام دیگری (مالیات برسرمایه) بر آن بگذارند، ضمن غیر قانونی بودن، فقط دست در جیب مردم کردن است. وقاحت وقتی کامل می شود که دولت ثبت نام کنندگان را که نخواسته بودند از بازار آزاد ارز تهیه کنند و به وضع آشفته کشور دامن بزنند “سوداگر” می نامند. این ثبت نام کنندگان سکه نبودند و نیستند که قیمت آنرا تعیین و سوداگری می کنند بلکه سیاستهای دولت است که قیمت ارز و سکه را تعیین میکنند. مطمئناً هیچ ایرانی و هیچکدام از ثبت نام کنندگان سکه نیز از کاهش ارزش پول کشور خوشحال نیستند.
    جالب اینجاست که هم اکنون موضوع مالیات بر سرمایه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که اگر تهیه و اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب و با شرایط تعریف شده به دولت ابلاغ شود شکل قانونی به خود میگیرد. پس با چه مجوز قانونی سازمان مالیاتی چنین موضوع غیر قانونی را مجاز اعلام میکند؟ بدیهی است که اگر موضوعی کارشناسی و قانونی باشد و مردم نیز قبلاً از آن اطلاع داشته باشند و عطف بماسبق نیز نشود، همه موظف به تمکین از آن هستند و هرچه کشور بر مدار قانون باشد سود آن نصیب همه جامعه خواهد شد. اما خلف وعده و خودسری دولت در این موضوع نه قانونی و نه اخلاقی است.
    این تصمیم چه بلایی بر سر اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی می آورد؟
    برای تخریب این مملکت نیاز به ترامپ و امثالهم نیست وجود چند مدیر بی کفایت کافی است.

  • ناشناس

    من حاضرم با همه اقتصادنهای کشور مناظره کنم که مالیات ریالی هرگز جای نفت ارزی را نمیگیرد جای نفت را چیزهایی میگیرد که ارزاوری داشته باشد ریال بدون پشتوانه ارز که کار ایی ندارد