کد مطلب: ۵۷۹۳۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیگرد قضایی سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت ممکن است؟

پیگرد قضایی سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت ممکن است؟

بیش از پنج میلیون نفر مبتلا و بیش از ۱۱۳ هزار نفر فوتی کرونا تاکنون. از همان ابتدای کرونا تا امروز که واردات واکسن و تزریق آن اما و اگرهای زیادی داشت و موجب انتقاد بسیاری از مردم شده. اما آیا امکان شکایت از نمکی، وزیر سابق بهداشت وجود دارد؟ اتفاق مشابهی که در هفته اخیر در کشور فرانسه رخ داد و وزیر سابق بهداشت مورد پیگرد قضایی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از پنج میلیون مبتلا و بیش از ۱۱۳ هزار فوتی کرونا تا امروز! بسیاری از خانواده‌ها داغدار و بسیاری متحمل پرداخت هزینه‌های گزاف شدند. از چند ده میلیون تومان تا بیش از صد میلیون تومان! برخی وزارت بهداشت را مسبب این اوضاع می‌دانند و می‌گویند وزارت بهداشت کوتاهی کرده است. اما آیا پیگیری قضایی سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت و همکاران او در راس امور ممکن است؟

اواخر بهمن ماه سال ۹۸ بود که مقامات بهداشتی ورود کرونا به کشور را به صورت رسمی اعلام کردند. بعد از آن شروع تلفات کرونایی شروع شد، تا امروز که بر اساس اعلام وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها به بیش از ۱۱۳ هزار نفر و مبتلایان به بیش از پنج میلیون رسید. البته مسئولان بارها گفته‌اند آمارها بیش از آن است که به صورت رسمی اعلام می‌شود.

یکی از انتقاداتی که برخی از مردم به وزارت بهداشت داشتند کوتاهی در خرید و واردات واکسن کرونا بود. اگرچه سعید نمکی بارها این موضوع را رد کرد و حتی گفته بود مدیریت کرونایی وزارتخانه او مورد تحسین برخی از کشورها بود.

این در حالی است که در همین دوره، گاهی آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه به اندازه‌ای زیاد بود که برخی یا در جستجوی تخت خالی بودند یا قبر خالی. یا رمدسیویر کمیاب می‌شد یا سرم!

شکایت از سعید نمکی ممکن است؟

پیمان حاج محمود عطار، وکیل پایه یک دادگستری در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یکی از وظایف دولتمردان و کارگزاران اجرایی کشور انجام وظایف محوله برابر قانون هستند. وزیر بهداشت نیز به عنوان عالی‌ترین مقام بهداشتی و درمانی کشور عهده‌دار حسن اجرای مقررات بهداشتی و درمانی در کشور و نظارت بهینه بر عملکرد معاونان و مدیرکل‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت به ویژه در موضوع واردات، ساخت و توزیع صحیح واکسن است که موجب افزایش مرگ و میر شهروندان و بستری شدن در بیمارستان‌ها و اماکن مسکونی خود نباشند.»

او با اشاره به آمار بالای فوتی و ابتلا بر اثر کرونا در کشور، ادامه می‌دهد: «باتوجه به موج گسترده فوتی‌ها و بستری‌های کشور بایستی مراجع ذی‌صلاح از جمله دادستان پایتخت به این موضع ورود کرده و پرونده‌ای در خصوص کوتاهی و احیانا موارد اتهامی دیگری که منتسب به وزارت بهداشت و معاونان او برای کوتاهی در واردات، توزیع و ساخت واکسن بوده، در دادسرای پایتخت تشکیل دهد.»

این وکیل دادگستری می‌گوید: «این پرونده می‌تواند توسط دادستان با ارجاع به کارشناسان زبده و رسمی در صورتی که اتهامی متوجه نمکی و مقامات زیرمجموعه او بوده، مورد پیگرد قضایی قرار بگیرد.»

برای شکایت از نمکی مردم باید اقدام کنند؟

اما آیا نیازی به تنظیم شکایت‌نامه از سوی برخی از مردم که در این مورد آسیب دیدند، وجود دارد؟ حاج محمود عطار در این مورد می‌گوید: «اگر در ارتکاب جرمی زیان‌دیدگان از جرم تعداد محدود یا کمی باشند، مکلف هستند برای احقاق حقوق پایمال شده خود به محل وقوع جرم شکایت کنند. آنها با شکایت باید ضرر و زیان وارده و جرمی که به آنها وارد شده است را پیگیری و از مقام دادستان مطالبه کنند.»

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: «چنانچه تعداد شاکیان و قربانیان ارتکاب جرمی به صورت گسترده باشد، در چنین حالتی نظم عمومی و امنیت جامعه آسیب دیده است. در این حالت نیازی به شکایت تک تک شاکیان نیست. دادستان می‌تواند به نیابت از جامعه و قربانیان این جرم از شخص خاطی و مرتکب جرم، شکایت کرده و پرونده را پیگیری کند.»

اواخر مردادماه سال جاری نیز زالی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونای تهران از وضعیت مدیریت کرونا در کشور انتقاد کرد و گفت: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم! ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم.»

این در حالی است که رمدسیویر از آن دست داروهایی است که در کشور برای کرونا بسیار استفاده می‌شود و گاهی در بازار آزاد تا قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شد. برخی از مردم نیز از هزینه سرسام آور بستری در بیمارستان می‌گویند که گاهی تا بیش از صد میلیون تومان هم پرداخت کرده‌اند.

پیش‌تر شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار کشور در دوره کاری نمکی در وزارت بهداشت گفته بود: «کرونا امتحانی برای وزارت بهداشت بود. این ساختار و روش مدیریتی اصلا پاسخگو نیست. وزارت بهداشت از هم پاشیده است. نظام درمانی ما در بحث کرونا رها شده است.»

روز گذشته نیز یورونیوز از پیگرد قضایی آنیِس بوزَن، وزیر بهداشت سابق فرانسه خبر داد که مدیریت او در ابتدای شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته بود. دادستانان در دیوان دادگستری جمهوری فرانسه او را به دلیل «ناکارآمدی» در مدیریت بحران همه‌گیری کرونا تحت پیگرد قضایی قرار داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینجاایران است

  • حسین

    بله در کنار نمکی کسانی دیگری هم بودند که مخل ورود واکسن شدند اگر جرات دارید اون رو هم بگید

    • حسن روحانی

      مثل من و بقیه تیمم

    • ناشناس

      نام ببر ببینیم کیو میگی؟

    • سید

      و همین طور من

    • ناشناس

      اصلی اونه اصلا

  • بهرام

    اشد مجازات لطفا

  • حسن روحانی

    چی زدی داداش؟!
    همتی گفت بخاطر تحریم وارد نمیشه یکی دیگه هم گفت بخاطر FATF
    حالا که وارد میشه کدومش رفع شده؟

  • ناشناس

    اگر بریده حرفهای منتشر شده توسط شبکه های فارسی زبان خارجی رو نگاه می کنید نمی تونید واقعیت رو متوجه بشین. واردات از آمریکا و انگلیس ممنوع شد. و در همون جلسه به واردات واکسن معتبر از سایر کشورها تاکید شد. هر کشوری استاندارهای خودش رو داره. تو خود آمریکا هم خیلی از افراد متخصص موافق استفاده از تکنولوژی واکسن های آمریکا نیستن. اما دولت آمریکا بر اساس استاندارهای خودش عمل می کنه.

  • ناشناس

    اول یک پرونده برای رییس جمهوری تشکیل شود که یک سال و نیم به بهانه رعایت پروتکل روی صندلی نشست و مملکت رو رها کرد.

  • محمود

    خواهر بنده مرداد همین امسال به خاطر کرونا فوت کردند راستش تا قبل این زیاد در جریان این بازی ها نبودم سرم به کار خودم گرم بود تا زمانی که درگیر مریضی خواهرم شدم یعنی تمام اعضای خانواده خیلی رنج کشیدن برام 100 درصد نه 99 در صد ثابت شد هیچ مسئولی و هیچ کادر پزشکی واقعا جون ما و عزیزان ما براشون مهم نیست و فقط و فقط به دنبال منافع خودشون و یا سازمانشون هستند . اگر جاش بود براتون تعریف میکردم توی این چند وقعته چه جنایت هایی رو به چشم خودم دیدم باورتون نمیشه . راستش اگر خودم هم به چشم نمیدیدم باور نمیکردم.
    خدایا به دادمون برس توی جای حق نشستی.

  • ناشناس

    مهندسی هوافضا به طور کلاسیک از چهار بخش و در نتیجه چهار گرایش تشکیل شده است. گرایش آیرودینامیک، پیشرانش، سازه و مکانیک پرواز و کنترل یا همان دینامیک پرواز. اما اخیرا دو مورد دیگر هم به خاطر عمیق شدن علم فضا اضافه شده است، فضایی و ماهواره.آیرودینامیک به جریان هوا در اطراف اجسام پرنده و نیروها و گشتاورهایی که بر جسم از طرف هوا اعمال می شود، می پردازد. برای مثال شکستن دیوار صوت در موشک ها و یا جنگنده های پرسرعت در این قسمت تحلیل می شود. پیشرانش به طور خلاصه یعنی موتور. طراحی قسمت های مختلف موتور شامل کمپرسور، محفظه ی احتراق، توربین و نازل و همچنین آنالیزآنها همه به پیشرانش مربوط است. سازه، به ساخت سازه های بسیار محکمی که در شرایط سخت و پرتنش پروازی دوام بیاورند و در عین حال بسیار سبک باشند تا پرنده به راحتی بتواند پرواز کند می پردازد. دینامیک پرواز و کنترل از همه ی گرایش های قبلی بهره برداری می کند تا بتواند مانورهای یک پرنده را شبیه سازی کند. همچنین مکانیک پرواز برای رفتارهای دینامیکی مانند داچ رول که یک حرکت نوسانی رقص گونه است باید راه حل کنترلی و پایدارکننده داشته باشد.جهت ارتباط با بهترین های عرصه ی هوافضا در زمینه های تحصیلی مثلا مشاوره و یا تدریس خصوصی هوافضا و یا در حوزه ی صنعتی در قالب پروژه هوافضا با ما تماس بگیرید.

  • ناشناس

    وزیر پاچه خواری. اگه واقعا عدالت درباره این ادم اجرا بشه باید کم کم به سیخ کشیده بشه.

  • ناشناس

    در شرایطی که کشور در اوج تحریم حتی کیت تشخیص کرونا راهم تحریم بود مدیریت جناب آقای دکتر نمکی باعث شد که ما یکی از مدعیان کشف واکسن باشیم حال قصد پیگیری قضایی از ایشان را داریم واقعا متاسفم