کد مطلب: ۱۸۴۲۷۳

شکر سیاه خاصیت دارویی دارد

شکر سیاه خاصیت دارویی دارد

در حالی که شکر سفید سم محسوب می‌شود شکر سیاه یا به عبارت صحیح‌تر «سیاه شکر» خاصیت دارویی دارد.

زراعت نیشکر در شهرستان صومعه سرا سابقه‌ای دیرینه دارد و مردمان این دیار از دیرباز به کشت این محصول می‌پردازند، کشت نیشکر هر ساله از اردیبهشت ماه آغاز شده و بعد از گذشت 6 ماه در اوایل آذر ماه برداشت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای اینکه ماحصل دست رنج کشاورزان به بازار عرضه شود، پس از تمیز کردن لوله‌های شکر در کارگاه‌های سنتی آب نیشکرها که به زبان گیلکی به آن "شکر لوله" گفته شده، با استفاده از دستگاه گرفته می‌شود.

آب حاصل از نیشکرها را در داخل ظرف مسی بزرگی می‌ریزند و بعد از قرار دادن بر روی حرارت و صرف مدت زمانی نسبتا طولانی (بین ۶ تا ۸ ساعت) و هم زدن‌های مداوم بیش از ۹۰ درصد از آب نیشکرها بخار شده و کفی به رنگ سفید ایجاد می‌شود.

پس از برداشتن کف که برای صبحانه استفاده می‌شود، مایع سیاه رنگ باقی می‌ماند که «دوشاب» نام دارد‌.

دوشاب یا مایع سیاه رنگ همچنان حرارت داده شده و بصورت مداوم هم زده تا جایی که تبدیل به شکری به رنگ قهوه‌ای روشن می‌شود و پس آماده شدن شکر، آنرا داخل قالب ریخته و در جای خنک قرار می‌دهند تا سفت شود‌.

شکر سیاه یک غذای کامل محسوب می‌شود پر از خواص غنی دارویی بوده و بسیار انرژی‌زاست، این محصول با قیمتی حدود 30 هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رسد‌.

از نکات قابل توجه برای تولید این محصول می‌توان به این نکته اشاره کرد که کشاورزان در فصل زمستان پس از پایان فصل برداشت برنج و بعد از چند ماه استراحت اقدام به بریدن لوله‌های نیشکر می‌کنند و در زمستان تمام خانواده در کنار هم برای تولید شکر سیاه مشغول کار و زحمت می‌شوند.

جوانان و مردان خانواده به جای آنکه ساعات خود را به بطالت در قهوه خانه‌های روستا بگذرانند، در راستای افزایش درآمد خانواده به تولید شکر سیاه می‌پردازند.

اما آنچه فعالان این محصول را مورد آزار قرار می‌دهند حمایت نکردن جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان است و با توجه به اینکه برای پخت شکر سیاه تولید کنندگان برای سوخت نیاز به نفت سفید دارند تا با حرارت بالا به پخت اقدام کنند.

اما به دلیل گاز رسانی به روستا سهمیه نفت اهالی روستا قطع شده و تولید کنندگان ناچارند نفت را در بازار آزاد با قیمتی بیشتر از نرخ دولتی خریداری کنند و همچنین دیگر دغدغه تولید‌کنندگان ورود شکر سیاه‌ بی‌کیفیت با قیمت پایین‌تر است که این امر مشکلاتی را برای آنان فراهم کرده است.

در صومعه سرا در کارگاه‌های سنتی روستاهای قاضده،کلسر،میانده، سنگجوب و ملاسرا شکر سیاه استحصال می‌شود و کشاورزان صومعه‌سرایی در کشت نیشکر از هیچ‌گونه کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌کنند.

این محصول بطور کامل ارگانیک است و دارای خواص دارویی بسیار زیاد است، این محصول گرانبها برای درمان بیماری‌های فاویسم، کم خونی، یرقان، بیماری‌های داخلی و عصبی بسیار مفید و تاثیرگذار است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.