خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۳۷۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات یک میلیونی خودرو امکان‌پذیر است؟ / چرا بازار جهانی از دست رفت؟

صادرات یک میلیونی خودرو امکان‌پذیر است؟ / چرا بازار جهانی از دست رفت؟

صادرات خودروی ایرانی در طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی همراه بوده است. چندی پیش اعلام شد که حتی عراق و سوریه نیز خودروی ایرانی را نمی‌پذیرند. در این شرایط آیا خودروسازان می‌توانند طبق برنامه وزیر صمت، سالانه یک میلیون خودرو صادر کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران در سال‌های گذشته به کشورهای مختلفی همچون عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، آذربایجان و جیبوتی خودروهای داخلی صادر می‌کرد.

در بین این کشورها، عراق بیشترین سهم واردات خودروی ایرانی را به خود اختصاص داده بود.

البته جمهوری کره، کشورهای ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی و مجارستان نیز در مقاطعی مشتری خودروی ایرانی بودند.

اما با توجه به تحریم‌ها و البته موضوع استاندارد خودروها، این صنعت بازار بین‌المللی خود را تا حد زیادی از دست داده است.

در این شرایط سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت بر صادرات سالانه یک میلیون خودرو تاکید دارد.

اما آیا این موضوع عملی است؟

صادرات یک میلیونی خودرو ممکن نیست

بابک صدرایی، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: تاکید وزیر صمت بر صادرات یک میلیونی خودرو قابلیت تحقق ندارد.

او افزود: این طرح بیشتر شبیه به یک شوخی است تا طرحی کارشناسی شده!

به گفته صدرایی، اگر می‌خواهند خودرویی صادر کنند ابتدا باید دروازده‌های واردات خودرو را با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصد آزاد کنند. چنانچه خودروسازان توانستند با شرایط ایجاد شده خودروی خود را به فروش برسانند، می‌توانیم دربازارهای جهانی و با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصد، رقابت را آغاز کنیم.

چرا صنعت خودروی بازار جهانی را از دست داد؟

این کارشناس خودرو در خصوص از دست دادن مشتری خودروی ایرانی گفت: همه کشورهای جهان برای محیط‌‌ زیست، منابع طبیعی و ایمنی مشتریان خود ارزش قائل هستند.

او افزود: در بازار جهانی رقابت فراوانی برای خودروسازان وجود دارد و خودروسازان انواع خودروها، از اقتصادی‌ترین تا لوکس‌ترین را تولید می‌کنند. در این بازار پیشرفته چگونه خودروهایی با تکنولوژی سه تا چهار دهه قبل می‌توانند با خودروهای روز دنیا رقابت کنند؟

به گفته صدرایی، امروزه دنیا در جستجوی خودرویی با قیمت و کیفیت مناسب است. باید به این نکته توجه داشت که خودروهای اقتصادی در چین تولید شده‌اند که می‌توانند با خودروهای اقتصادی ایران از لحاظ کیفیتی، قیمتی، خدماتی، مهندسی و آپشنی رقابت کنند و تولیدات خود را به آسانی در بازار جهانی به فروش برسانند.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حرف زدن راحت است بخصوص که هر یک از این حرفها میتواند کلی باعث مشکلات و بالا و پیایین رفتن قیمت ها شود یک میلیون خونه میسازیم یک میلیون اتومبیل صادر میکنیم یک میلیون شغل تولید میکنیم فلان تعداد مد رسه میسازیم و ووووووو حرف زدن اسان است همون بورس را که اولین قول شما بود درست کنید بعد قول چیزهای دیکر بدهیدد

  • سامان

    نمایش های پوپولیستی ادامه دارد. نتیجه کار چهار ماهه شما هم در بازارهای ارز، مسکن، خودرو و بورس کاملا مشخص است. به جای حرف زدن کمی فکر کنید.

  • ناشناس

    صنعت خودرو بازار جهانی رو از دست داد چون انسانهای بی سواد و بی منطق تصمیم گیرنده این صنعت هستن.

  • علی اکبرزاده

    سلام من درسال 99/620/یک ساینا sثبت نام کردم 40میلیون واریزکردم برای من دعوت نامه آمده تا8اذروقت داشتم رفتم بانک ملت واریزکنم کارمند گفت بروازنمایندگی فاکتوربگیربیا رفتم نمایندگی فاکتور بگیریم بسته بود فرداش9اذررفتم گفت باطل شده برو دوباره دعوت نامه میاد باقیمت جدید من رفتم تهران التماس کردم گفتم پسرم مریض بود نتونستم زودترواریزکنم خواهش میکنم توراخدامشکل من حل کنید گفت برو دعوت نامه میاد زنگ زدن گفتن نشد صبرکنید دوباره دعوت نامه میاد الان گران شده من چه کارکنم پول من گرفتن الان الاف هستم خدا شاهد است به زور پول جورکرده بودم الان این اضافه ازکجا بگیرم خواهش میکنم برای من ساینا معمولی بدهید یاتیبا بدهید