کد مطلب: ۷۴۹۹۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران صادرکننده خودرو می‌شود؟

ایران صادرکننده خودرو می‌شود؟

صادرات خودرو این‌بار به ایران‌خودرو رسید. طبق اعلام این شرکت، فرآیند صادرات 2000 دستگاه به روسیه تا پایان سال تکمیل می‌شود. اما باید این پرسش را مطرح کرد که آیا خودروهای ایرانی توان رقابت در بازار جهانی را دارند یا این صادرات برای مقاصد دیگری صورت می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صادرات خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی سرعت گرفته است. پس از ادعای صادرات محصولات سایپا به ونزوئلا، حالا نوبت به ایران‌ خودرو رسیده که موضوع صادرات را پیش بکشد. طبق اعلام این شرکت خودروسازی، صادرات خودرو این‌ به تیراژ 2000 دستگاه و مقصد روسیه انجام خواهد شد. ایران‌خودرو در سایت ایکوپرس اعلام کرد که فرآیند صادرات این خودروها تا پایان سال تکمیل می‌شود.

اما اکنون این مساله مطرح می‌شود که به‌رغم مشکل کمبود عرضه خودرو به بازار داخلی، خودروسازان چگونه می‌توانند محصولات‌شان را به کشورهای دیگر صادر کنند؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که صادرات خودرو اقدام مثبتی است که خودروسازان باید برای به دست آوردن بازار جهانی تلاش بسیاری کنند. تولیدکنندگان دیگر کشورها نیز برای تحقق این هدف گاهی از عرضه خودرو در کشور خود می‌کاهند و اقدام به صادرات می‌کنند.

در این میان، باید یادآور شد که وزارت صمت وعده افزایش عرضه خودرو به بازار را طی شش ماه آینده داده است. از طرفی دیگر، خودروسازان به‌صورت مداوم مشغول به عرضه محصولات‌شان در بورس کالا هستند.

حال این تولیدکنندگان خودرو می‌توانند هم‌زمان افزایش عرضه خودرو به بازار ایران، به کشورهای دیگر نیز خودرو صادر کنند در حالی که از برنامه وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیارد و 600 هزار خودرو عقب هستند؟

خودروسازان ایرانی حاضر به رقابت جهانی شدند؟

پرسش دیگری که در رابطه با صادرات خودرو مطرح می‌شود، بحث بازاریابی و فعالیت در بازارهای جهانی است. آیا محصولات خودروسازان ایرانی توانایی رقابت در بازار جهانی را دارند؟

کارشناسان می‌گویند که صادرات محدودی هم که از طرف خودروسازان ایرانی به برخی از کشورها نظیر روسیه یا ارمنستان با اهداف سیاسی انجام می‌شود و صرفا نشان‌دهنده پیشرفت این صنعت نیست.

آن‌ها معتقدند که خودروهای ایرانی با توجه به کیفیت و قیمت آن‌ها توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند و این کشورها می‌توانند خودروهای باکیفیت‌تری را با پرداخت همان هزینه خریداری کنند.

در طرفی دیگر، برخی مدعی می‌شوند که برخی از محصولات ایرانی، مانند دنا، تارا و مدل‌های اتوماتیک این خودروها به سطح کیفی رسیده‌اند که بتوانند در بازار کشورهای خارجی حاضر شوند. اما هنگامی که هزینه‌های حمل‌ونقل و سود واردکننده به این خودروها اضافه می‌شود، برای مشتریان بازارهای خارجی صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه این افراد با پرداخت هزینه‌ای مشابه، اقدام به خرید خودرویی با کیفیت بالاتر می‌کند.

صادرات خودرو سیاسی است

حال باید بررسی کرد که خودروسازان برای کسب سود بیشتر صادرات می‌کنند یا صرفا به‌ دلایل سیاسی این اقدام صورت می‌گیرد؟

کارشناسان معتقدند که اگر خودروسازان قصد کسب سود و گسترش روابط تجاری داشته باشند، درآمدشان افزایش و به تبع آن ارزش پول ملی افزایش می‌یابد.

با توجه به همین عوامل ذکرشده است که کارشناسان ادعا می‌کنند که صادرات خودرو تنها با مقاصد سیاسی اجرا می‌شود و ارزش تجاری ندارد.

برای مطالعه بیشتر، خبر سیاست‌های دولت قیمت خودرو را بالا می‌برد/ افزایش انحصارگرایی با قیمت‌گذاری دستوری را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.